Středové motory jsou nejrozšířenějším pohoným systémem elektrokol dneška. Existuje více než 30 firem, které produkují právě středové motory. Dnes si tu popíšeme ty, s kterými se můžete setkat nejčastěji a zmíníme jejich obecné výhody a nevýhody. Konkrétní předvedení v terénu bude následovat někdy příště.
Bafang má více než 60% elektrokol, co na světě jezdí. Důvod je prostý a to jeho cenová dostupnost. Původně značka produkovala hlavně nábojové motory a tím se dostala do podvědomí. V roce 2014 představila firma motor s označením Max(Drive), který se stal vlajkovou lodí této společnosti.
země původu:
Typy motorů od Bafang jsou:
M300
Jeden z mála motorů, kde chybí torzní senzor. Proto se vyhodnocují pouze otáčky a díky tomu není dávkování výkonu plynulé jak u motoru s torzním senzorem - chování tohoto motoru připomíná zadní motor.
M400
Nejrozšířenější verze motoru BAFANG. Motor jede bez větších výkyvů a pro rekreační ježdění je vhodnou volbou vzhledem ke své nízké ceně. Pokud plánujete však jezdit v kopcích či členitějším terénu, bude Vám chybět výkon.
M420
Přepracovaný MaxDrive se liší hlavně uchycením klik na tisícihran. Jinak je stejný jako předchůdce.
M500
Nejlepší motor od BAFANG s max.točivým momentem 95Nm - tím by se stal nejvýkonnějším motorem na trhu (ovšem této hodnoty dosahuje hlavně na papíře). Každopádně jeho uplatnění využijete hlavně u horských kol.
+ nižší pořizovací cena |
+ dostupnost servisních komponentů |
+ ideální varianta pro rekreační jízdu v mírném terénu |
+ tichý chod |
- vyšší hmotnost motoru |
- rozsah převodů nehodící se do větších kopců |
- nadsazené hodnoty na papíře, které ne vždy odpovídají skutečnosti |
Středový motor od BOSCH je v současnosti tím nejlepším, co v nabídce elektrokol najdete. Tento pohon se vyznačuje vysokým výkonem a spolehlivostí. Dlouhodobě jsou motory BOSCH číslem jedna na trhu. Každý rok se konkurence snaží a získává větší procentu trhu, avšak BOSCH si drží kvalitu a inovativnost. Že jsou motory BOSCH tím nejlepším, značí i to, že většina světových značek jízdních kol pohání své elektromodely právě pohonem od BOSCH.
země původu:
Typy motorů Bosch jsou:
Performance
Řada Performance, jak už název vypovídá, je určena pro výkon spojen se sportovní jízdou s vyšším využitím asistence. Nejnovějším přírůstkem je Bosch Performance Line CX 2020 4.generace. Tento motor si bere to nejlepší z předchozích verzí: malou hmotnost (2,9 kg), velký pastorek a jízdu bez odporu. Novinkou je zvýšení podpory o 40% při zachování stejného točivého momentu.
Performance
Performance Line CX
Performance Line CX 4. GEN 2020
Active
Řada Active je vhodná pro rekreační a pohodovější jízdu, cykloturistiku nebo dopravu. Tomu odpovídají i parametry motorů. Maximální kroutící moment je zde 40Nm, případně 50Nm v novějším Active Line Plus modelu.
Active Line
Active Line Plus
+ téměr 100% spolehlivost s kvalitním zpracováním |
+ výkony na papíře odpovídají skutečnosti |
+ dlouhá životnost Bosch baterií |
+ eMTB režim - automatické přepínání asistencí na základě vyhodnocení ze senzorů |
- nejvyšší cena na trhu oproti konkurenci |
- dostupnost motorů Bosch je občas dosti problematická vzhledem k celosvětové poptávce (i bez COVID) |
Německá preciznost a spolehlivost se odráží i v tomto typu motorů. U motorů Brose často ani nepoznáte vzhledem k minimalismu a skvělému designu, že kolo není kolo, ale elektrokolo. Vzhledem k točivému momentu je Brose nejvýkonnějším motorem, co se čísel, která opravdu platí, týče.
země původu:
Typy motorů Brose jsou:
Magnesiové
Jsou lehčí než hliníkové a při stejném točivém momentu dosahují při maximu větší asistence.
Drive C - Primární využití je do města a na poklidnější vyjížďky vzhledem ke své jemné odezvě.
Drive S - Nejvýkonnější typ motoru určen hlavně na horské a sportovní vyjížďky - u tohoto motoru je největší rozdíl oproti hliníkové verzi.
Drive T - Díky rovnoměrnému dávkování výkonu je tento typ předurčen pro výlety na větší vzdálenosti.
Hliníkové - Oproti magnesiovým motorům jsou větší a těžší, méně sportovní a o trochu levnější - největší rozdíl je zde ten, že je zde i Drive TF.
Drive TF - Motor určen k rychlé jízdě s maximální rychlostí 45km/h.
+ dlouhá životnost baterií BROSE |
+ téměř 100% spolehlivost a kvalitní zpracování |
+ největší reálný výkon se sportovním pohonem - až 90Nm |
+ extrémně tichý chod bez vibrací |
- vyšší pořizovací cena |
- oproti ostatním zavedeným motorům nemá takové renomé (zatím) |
Nejnovější přírůstek do rodiny elektromotorů z italského “Mottor
Valley”. V roce 2021 předveden hlavně u Crussis, kde je alternativou motorům Bafang a Bosch.
U tohoto typu motoru nám chybí statistiky i historie. Avšak už po
prvních projížďkách na elektrokole s motorem Oli našel své místo. A to mezi Bosch, Yamaha, Shimano a Brose (které všechny pro zjednodušení dáváme na stejné místo) a Bafang.
země původu:
+ výkon 83 Nm se zdá reálným nejen na papíře |
+ dobře přehledný displej s mnoha funkcemi |
- ne zcela propracovaný design oproti konkurenci |
- s rostoucí váhou je znatelný pokles výkonu |
Shimano si své skvělé renomé vysloužilo hlavně skrze komponenty - v tomto segmentu je japonská firma největší na světě. V roce 2010 se Shimano rozhodl ukrojit si část trhu i v motorech a bateriích. Tento pohon naleznete na kolech světoznámých značek elektrokol i kol z české (slovenské) kotliny.
země původu:
STEPS 8000 - nejnovější motor z dílny Shimano, který může směle konkurovat nejlepším motorům Yamaha, Bosch a Brose. Nejsilnější motor o 70 Nm. Ergonomicky zvládnuté páčky pro změny asistence. E-Tube project - možnost pomocí smartphone ovlivnit výkon jednotlivých přípomocí.
+ možnost jednoduché úpravy výkonu asistencí |
+ skvěle čitelný displej a ergonomické páčky pro volbu asistence |
+ dákování výkonu od nízké do vysoké kadence |
+ díky kompaktním rozměrům snadná integrace do rámu |
- vyšší hlučnost |
- točivý moment je zde nejslabší z TOP motorů (70 Nm) |
- vyšší pořizovací cena |
- jízda bez asistence je náročnější |
Ne až tak rozšířené, avšak vysoce kvalitní motory
společnosti Yamaha jsou k nalezení hlavně u elektrokol
Haibike. Upravené motory od Yamaha také využívá Giant,
který skloubil preciznost motoru a know-how jednoho z nejlepší výrobců kol na světě. Mezi největší přednosti těchto motorů patří bezesporu dlouhé dojezdy (120+km) a důraz na správné rozložení těžiště.
ZEMĚ PŮVODU:
Typy motorů Yamaha:
Yamaha - Velká část elektrokol Haibike používá tyto motory
PW-SE - Základní typ motoru od Yamaha pro turistické a sportovní využití hlavně pro ty, kteří nepotřebují velkou sílu motoru nebo nehodlají investovat větší finanční obnos do pohonné jednotky.
PW-TE - Motor určen pro největší pohodlí při přípomoci pro cestování hlavně ve městě a okolí. Je vybaven QUAD senzorem, který poskytuje optimální pomoc na všech typech terénu s možností automatické změny asistence, vy se tak soustředíte jen na šlapání a přehazování.
PW-ST - Nejuniverzálnější typ motoru od Yamaha, avšak dosahuje vyšších výkonů, než předchozí generace PW-SE. Je vybaven QUAD senzorem, který poskytuje optimální pomoc na všech typech terénu. Určen je motor jak cykloturistům, tak i bikerům v těžších terénech.
PW-X2 - Vlajkový model PW-X dospěl a stal se vzhledem generační obměně PW-X2. Stále zde můžete očekávat rychlou reakci na šlapání vylepšenou o zvýšení výkonu o 50% například při 100 ot/min.
Giant Sync Drive by Yamaha - SmartAssist - automatické dávkování asistence dle 6 senzorů - ideální pro co nejdelší dojezd.
SyncDrive CORE - Základní motor poskytující kvalitu koncernu, určen pro spíše rekreační ježdění bez velkých kopců, kde bude ztrácet trochu výkon vzhledem k maximálnímu točivému momentu 50Nm.
SyncDrive SPORT - Poměrově cena/výkon zřejmě vítězí z těchto 3 variant, točivý moment je 80Nm, stejně jako u jeho výkonnější verze.
SyncDrive PRO - Nejvýkonnější motor z této řady, s více než 2x rychlejší odezvou oproti motoru SPORT. Také je lehčí a kompaktnější.
+ nižší cena oproti ostatním TOP motorům |
+ okamžitý výkon při rozjezdu |
+ spolehlivost a kvalita |
- vyšší hlučnost |
- design zaostává za TOP motory |
- chybí odpojení motoru při řazení - pro naprostou skopojenost s jízdou je nutné správné řazení |
Vedle hnací soustavy každého dopravního prostředku jde ruku v ruce brzdná soustava, kde tvoří nejpodstatnější část celého systému. U jízdního kola tomu není jinak. Aby vaše kotoučové brzdy plnily…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Řetěz je jeden z nejvíce namáhaných a také často měněných komponentů. Vyplatí se mu věnovat pozornost. Ať už jde o jeho správnou údržbu (mytí, mazání), správné spojení nebo určení odpovídající délky.…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin