V mém minulém článku jsem se zabýval specifiky oblékání na kolo v zimě. Dnes se podíváme na to, jak kolo správně namazat v zimním období. Není to zase až taková věda. Jen je třeba držet se několika zásad a mazat o něco častěji než v létě.
Komponent, který dostává nejvíce zabrat, nejen v zimě, je jednoznačně řetěz. Před namazáním je třeba řetěz důkladně očistit. Pokud aplikujete mazivo na špinavý řetěz a navíc 5 minut před vyjetím, nebude sice skřípat, ale jeho životnosti to moc neprospěje a plynulost řazení může být všelijaká. Prostě to nebude fungovat jak má. Čistá by měla být i kazeta a převodník(y). V podstatě jakýkoliv komponent, který chcete promazat.
Zbavit řetěz a kazetu nečistot lze pomocí odmašťovacích prostředků, které jsou velmi účinné, ale zároveň agresivní. Takže nejsou vhodné pro omytí rámu a ostatních komponentů. Mezi oblíbené patří BikeWorkx Chain Clean Star, který se dá použít i jako náplň do pračky řetězu. Podobná varianta je i ve spreji BikeWorkx Clean Star spray. Tyto přípravky samozřejmě vyrábí i jiné značky jako Muc - Off, Finish Line nebo Motorex a další.
Kolo máme umyté a vysušené. Můžeme tedy mazat. Jak jsem psal v úvodu, nejexponovanějším komponentem je řetěz. Pro jeho namazání a ošetření existuje celá řada výrobků na různé bázi. Mám dlouhodobě vyzkoušené a používám Muc-Off Dry lube nebo Motorex Dry Power. Většina “mazadel” se vyrábí i ve variantě Wet - tedy do mokra. Buď ve spreji nebo v lahvičce s aplikátorem. Osobně mám radši ty ve variantě Dry (do sucha) a v lahvičce. Důvody jsou jednoduché. Varianta Wet výborně odpuzuje vodu, ale o to více přitahuje prach a další nečistoty. Pokud venku prší nebo padá déšť se sněhem je to vynikající volba. V jiných případech se spíš budete vztekat při drhnutí kazety a řetězu. A proč raději lahvičku s aplikátorem a ne sprej? Sprej má výhodu, že s jeho pomocí je nanesení na řetěz rychlé, ale reálně hrozí, že se aerosol dostane například na kotouče brzd nebo destičky. Tím se sníží jejich účinnost. Podle mě se vyplatí být trpělivý a nanášet olej kapátkem na každý článek řetězu zvlášť. Ošetření řetězu je lepší provést několik hodin před vyjížďkou, aby se mazání dostalo opravdu kam má. Přebytky, které zůstaly na povrchu řetězu otřeme suchým hadrem.
Řetěz je důležitým komponentem, ale zdaleka ne jediným, který potřebuje péči a údržbu. U kol, která mají odpruženou vidlici, tlumič nebo teleskopickou sedlovku je třeba věnovat pozornost i jim. Opět jako v předchozím případě je nejdříve otřeme utěrkou a zbavíme nečistot. Důležitá věc. Všechny pružící komponenty se mažou pouze oleji na bázi silikonu. Při použití jiných olejů hrozí poškození gumových částí. Olej naneseme na pístnici, necháme působit, několikrát “zapumpujeme” a přebytky otřeme. Ostatní komponenty již nevyžadují tak intenzivní údržbu. Mám na mysli například ložiska, která jsou většinou utěsněná proti vnikání vlhkosti. Je však dobré je ošetřit na povrchu rozumným množstvím vazelíny. Zvýší se tím jejich voděodolnost. Typické jsou v tomto případě ložiska hlavového složení. Rovněž se vyplatí rozebrat, vyčistit a namazat vazelínou ořech. Docílíte tím jeho spolehlivé funkčnosti a vyvarujete se nepříjemnému zasekávání volnoběhu, který způsobují nečistoty nebo absence maziva. To stejné platí i pro náboje vybavené konusovými ložisky. Já i kolega ze servisu máme dobrou zkušenost s použitím vazelín Motorex White Grease nebo Motorex Bike Grease . Nejedná se o s složité servisní úkony. Pokud si však na ně netroufáte, můžete je svěřit našim kolegům v servisu.
Malé než větší množství vazelíny je rovněž dobré použít do “kladek” přehazovačky. Zajistíte tím správný chod a vyvarujete se vzniku nepříjemných zvuků. Poslední tip, který mě napadá je ošetření povrchu rámu i jednotlivých komponentů pomocí konzervačních a leštících prostředků. Nejde tolik o vzhled kola, které se sice bude lesknout, ale lesk stejně po pár kilometrech v zimním počasí vezme za své. K dalším vlastnostem těchto prostředků patří jejich schopnost konzervace. Odpuzují totiž vodu a nečistoty. Prostě se vám kolo bude lépe umývat, protože bláto půjde rychleji dolů. Mezi oblíbené leštiče patří Muc-Off Silicon Shine, který má výhodu, že i hezky voní po žvýkačkách.
A to je asi tak vše, co jsem Vám chtěl na téma mazání kola říci. Pokud si přesto po přečtení článku nebudete jisti ošetřením kola, rádi Vám poradíme telefonicky na čísle 417 532 677, na e-mailu info@koloshop.cz nebo navštivte jednu z našich kamenných prodejen v Teplicích či Praze.
Václav Bezouška, zástupce vedoucího prodejny Koloshop Praha
Vedle hnací soustavy každého dopravního prostředku jde ruku v ruce brzdná soustava, kde tvoří nejpodstatnější část celého systému. U jízdního kola tomu není jinak. Aby vaše kotoučové brzdy plnily…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Řetěz je jeden z nejvíce namáhaných a také často měněných komponentů. Vyplatí se mu věnovat pozornost. Ať už jde o jeho správnou údržbu (mytí, mazání), správné spojení nebo určení odpovídající délky.…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin