Vedle hnací soustavy každého dopravního prostředku jde ruku v ruce brzdná soustava, kde tvoří nejpodstatnější část celého systému. U jízdního kola tomu není jinak. Aby vaše kotoučové brzdy plnily svou funkci efektivně, při nízké námaze kola a co nejnižším opotřebení, je důležité zaměřit se na drobnější cyklokomponenty. Dnes se zaměříme na rozbor a výběr adekvátních brzdových destiček.
Při výběru vhodných destiček pro kotoučové brzdy se obvykle zohledňují tyto tři faktory:
Destičky se vyrábí již několik desetiletí ruku v ruce s vývojem kotoučových brzd. Různé brzdy mají různé tvary a možnosti uchycení destiček. U závodních a sjezdových kol můžeme sledovat větší nároky na funkci brzdového systému. Z toho důvodu jsou zde použity destičky s větší brzdnou plochou. Jsou dva jednoduché způsoby jak vybrat správný tvar destiček. Můžete vyjmout staré či původní destičky z brzd a dle nich porovnat tvar nových destiček na našem e-shopu, kde najdete jak originální možnosti, tak jejich tvarově obdobné alternativy jiných výrobců. Destičky mají také často vyražené či vytištěné označení v zadní nebo přední části.
Dalším způsobem je výběr destiček dle typu brzdového třmenu. Výrobci, jako např. Sram nebo Shimano uvádějí mimo jiné i vhodnost brzdových destiček pro dané třmeny, či jejich vhodné alternativy.
Na trhu je také dnes mnoho výrobců, kteří tvoří tyto časté alternativy odkazující se na originální označení destiček nebo kotoučových brzd, např. H01A, BR-M820 apod.
Mnoho jezdců v současnosti používá polymerové (také "organické", dle Shimano "resin") destičky. Tyto mají plynulý brzdný účinek, tedy brzdy nejsou "ostré" a nemají tendenci se zakousnout. Navíc jsou tišší a poskytují skvělou ovladatelnost v různých terénech. Kdo si vybere polymerové destičky, neměly by ho trápit suché podmínky a spoléhá na dobrou ovladatelnost, avšak pocítí menší odvod tepla. Kdo si spíše potrpí na ostré brždění a jízdu v blátě a členitém kombinovaném terénu, měl by volit kovové (také "sintrované", dle Shimano "metal") destičky. Tyto pak mají delší životnost, ostřejší počáteční záběr a nedělají jim problém mokré podmínky oproti polymerovým destičkám. Kovové destičky jsou také odolnější při vystavení vyššímu teplu spojeným s častým bržděním ve sjezdech a vysokých rychlostech. Některé kotouče jsou vyrobené pouze pro polymerové destičky. Proto doporučujeme kontrolu či ověření informací o brzdovém kotouči, zda-li nemá označení o omezeném použití. Špatná volba směsi destiček vzhledem ke kotouči může v menší či větší míře změnit vlastnosti kotouče, případně ho rychleji opotřebit nebo dokonce trvale poškodit. V praxi můžete u kovových destiček vidět znatelně větší množství kovových / metalických příměsí majících tvar malých hoblinek (viz. obrázek níže).
Odvod tepla je největším nepřítelem brzdové soustavy. S postupnou optimalizací brzdových soustav pro lepší odvodu tepla a snaze ochránit brzdové třmeny a hadičky, byly mimo jiné vyvinuty také destičky, které mají integrované chladící žebrované pláty (viz obr. níže), nejčastěji z hliníku, uzpůsobené pro různé typy brzdových třmenů, dle výrobců. Tyto pláty se snaží odvádět teplo ještě dříve, než se dostane do soustavy. Čím rychleji jedete, tím lépe tyto žebrované pláty plní svou funkci. Tyto destičky ocení spíše sjezdaři a silniční závodníci, u kterých se očekává nadměrná rychlost a tvorba tepla. Pro tyto jezdce by měl být dobrý odvod tepla zásadní. Mějte na paměti, že je lepší nadměrný odvod tepla, než nedostatečný odvod tepla!
Každé nové destičky musí projít tzv. "zajetím kotoučů". Při tomto procesu se drobné mikročástečky z destiček přenášejí na kotouč, díky čemuž jsou destičky ke kotouči postupem času přilnavější. Pokud přecházíte z polymerových destiček na kovové (za použití stávajícího zajetého kotouče), počítejte větší hlučností. Tento efekt by měl ustát ve chvíli, kdy budou původní mikročástečky dostatečně obroušené. Dejte pozor! Pokud chcete zapracovat na čištění brzd, používejte jedině prostředky s izopropylalkoholem. Při použití jiných prostředků (např. na auto) mohou být destičky, potažmo celá soustava i předčasně a trvale znehodnocena.
Pokud si přesto po přečtení článku nebudete jisti vhodnou volbou brzdových destiček, rádi Vám poradíme telefonicky na čísle 417 532 677, na e-mailu info@koloshop.cz nebo navštivte jednu z našich kamenných prodejen v Teplicích či Praze.
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Řetěz je jeden z nejvíce namáhaných a také často měněných komponentů. Vyplatí se mu věnovat pozornost. Ať už jde o jeho správnou údržbu (mytí, mazání), správné spojení nebo určení odpovídající délky.…
Podzim a zima jsou pro cyklistu v české krajině dobou klidnější. Není na škodu si na přelomu těchto ročních období dát od kola pauzu a zaměřit si i na jiné sporty a aktivity, navíc v rámci svalové…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin