Brzdy jsou spotřebním materiálem, ale jedním z nejdůležitějších prvků jízdního kola. Když se na trailu nebo ve městě dostanete do krizové situace, kvalitní brzdový systém může být rozdílem mezi hladkým zastavením a nebo pádem. Samozřejmě brzdové destičky neslouží pouze k zastavení, ale i k regulaci rychlosti v náročném terénu. Aby vaše kotoučové brzdy plnily svou funkci efektivně, při nízké námaze kola a co nejnižším opotřebení, je důležité zaměřit se na drobnější cyklokomponenty. Dnes se zaměříme na rozbor a výběr adekvátních brzdových destiček.
Při výběru vhodných destiček pro kotoučové brzdy se obvykle zohledňují tyto tři faktory:
Destičky se vyrábí již několik desetiletí ruku v ruce s vývojem kotoučových brzd. Různé brzdy mají různé tvary a možnosti uchycení destiček. U závodních a sjezdových kol můžeme sledovat větší nároky na funkci brzdového systému. Z toho důvodu jsou zde použity destičky s větší brzdnou plochou. Existují jednoduché způsoby jak vybrat správný tvar destiček.
Můžete vyjmout staré či původní destičky z brzd a dle nich porovnat tvar nových brzdových destiček na našem e-shopu, kde najdete jak originální možnosti, tak jejich tvarově obdobné alternativy odkazující se na originální označení destiček nebo kotoučových brzd, např. H01A, BR-M820 apod. Destičky mají také často vyražené či vytištěné označení v zadní nebo přední části. Svůj model brzdy poznáte velice jednoduše, buď ze specifikací svého kola na internetu nebo ze zmíněného označení přímo na brzdě resp. brzdovém třmenu. Výrobci, jako např. Sram nebo Shimano uvádějí mimo jiné i vhodnost brzdových destiček pro dané třmeny, či jejich vhodné alternativy.
Vybírat se dá i podle modelu brzd z tabulek výrobců:
Jedním z nejdůležitějších kritérií při výběru brzdových destiček je jejich materiál. Na trhu najdete tři hlavní typy, z nichž každý má své výhody a nevýhody:
V praxi můžete u kovových destiček vidět znatelně větší množství kovových / metalických příměsí majících tvar malých hoblinek (viz. obrázek níže).
Odvod tepla je největším nepřítelem brzdové soustavy. S postupnou optimalizací brzdových soustav pro lepší odvodu tepla a snaze ochránit brzdové třmeny a hadičky, byly mimo jiné vyvinuty také destičky, které mají integrované chladící žebrované pláty (viz obr. níže), nejčastěji z hliníku, uzpůsobené pro různé typy brzdových třmenů, dle výrobců. Tyto pláty se snaží odvádět teplo ještě dříve, než se dostane do soustavy. Čím rychleji jedete, tím lépe tyto žebrované pláty plní svou funkci. Tyto destičky ocení spíše sjezdaři a silniční závodníci, u kterých se očekává nadměrná rychlost a tvorba tepla. Pro tyto jezdce by měl být dobrý odvod tepla zásadní. Mějte na paměti, že je lepší nadměrný odvod tepla, než nedostatečný odvod tepla!
Vybrali jste si lepší brzdové destičky, ale stále mají podle vás brzdy malý výkon? Nemusí to být způsobené špatným materiálem destiček. Na vině může být špatná velikost kotouče, který se nestíhá dostatečně chladit a tím je brzdný účinek nižší. Jak to vyřešit? U většiny jezdců stačí zvětšit průměr kotouče například ze 160 mm na 180 mm. Kotouč se bude lépe chladit a brzdný účinek se zvýší. Nejčastěji tuto změnu vidíme u endurových kol nebo elektrokol, kde je vyšší požadavek na brzdnou efektivitu. Zvětšování kotoučů není nekonečné, takže někdy je lepší pořídit si výkonnější brzdy.
Některé brzdové kotouče jsou vyrobené pouze pro polymerové destičky. Proto doporučujeme kontrolu či ověření informací o brzdovém kotouči, zda-li nemá označení o omezeném použití. Špatná volba směsi destiček vzhledem ke kotouči může v menší či větší míře změnit vlastnosti kotouče, případně ho rychleji opotřebit nebo dokonce trvale poškodit.
Brzdový systém je hodně náchylný na jakoukoliv mastnotu či nečistotu a je tak důležité se o brzdy dobře starat. Nejčastějším problémem je pískání brzd při brzdění. Tento nepříjemný zvuk nikdo nemá rád a je velmi často spojený s mastnotou na brzdovém kotouči nebo destičkách. Tato mastnota se na kotouč může dostat z nečistot během jízdy nebo při mazání řetězu. Vyvarujte se tak používáním maziv ve spreji, které vytvářejí mastný aerosol, který se může dostat na vaše brzdy. Mastnotu z kotoučů a destiček lze odstranit pomocí speciálních odmašťujících přípravků, jako jsou například Muc-Off Disc Brake cleaner nebo Peatys Disc brake cleaner. Pokud pozorujete únik brzdové kapaliny, použití odmašťovače už nepomůže a je lepší vyměnit rovnou destičky i s brzdový kotoučem.
Ceny se liší podle výrobce, typu materiálu a kvality zpracování. Prémiové značky jako Shimano, SRAM, Galfer nebo Sinter mohou být dražší, ale nabídnou dobré brzdné vlastnosti. Pokud hledáte cenově výhodnější alternativu, můžete sáhnout po brzdových destičkách od jiných výrobců, jako jsou SwissStop, Kool-Stop nebo Alligator, které často nabízejí solidní výkon za přijatelnou cenu.
Kdy a jak často měnit brzdové destičky je nejčastější otázka. Přesně se to říct nedá, životnost se odvíjí od stylu jízdy, resp. stylu brždění a v jakém prostředí se jezdí. Destičky vám mohou vydržet klidně celou sezonu, ale taky jen na jeden víkend v Alpách. Důležitá je pravidelná vizuální kontrola tloušťky destiček, který vám poskytne informaci, kolik ještě můžete nabrzdit. U Shimana je nutné destičky vyměnit pokud je tloušťka brzdného materiálu menší než 0,9 mm, u destiček pro Sram by celková tloušťka destičky (brzdný materiál + unašeč) neměla klesnout pod 2,5 mm. Brzdný účinek po výměně destiček samozřejmě není hned, tak jako u brzd auta. Obecně je doporučeno destičky nejprve “zajet”, tedy opakovaně postupně brzdit z vyšší rychlosti, než se vydáte na skutečný výlet nebo závod.
Každé nové destičky musí projít tzv. "zajetím kotoučů". Při tomto procesu se drobné mikročástečky z destiček přenášejí na kotouč, díky čemuž jsou destičky ke kotouči postupem času přilnavější. Pokud přecházíte z polymerových destiček na kovové (za použití stávajícího zajetého kotouče), počítejte větší hlučností. Tento efekt by měl ustát ve chvíli, kdy budou původní mikročástečky dostatečně obroušené. Dejte pozor! Pokud chcete zapracovat na čištění brzd, používejte jedině prostředky s izopropylalkoholem. Při použití jiných prostředků (např. na auto) mohou být destičky, potažmo celá soustava i předčasně a trvale znehodnocena.
Závěrem bychom vám chtěli doporučit, abyste při dlouhých cestách nebo dovolených měli minimálně jeden pár náhradních destiček s sebou. Můžete tak předejít zbytečným komplikacím, když destičky sjedete v půlce dovolené a v blízkosti není moc servisů.
Pokud si přesto po přečtení článku nebudete jisti vhodnou volbou brzdových destiček, rádi Vám poradíme telefonicky na čísle 417 532 677, na e-mailu info@koloshop.cz nebo navštivte jednu z našich kamenných prodejen.
Dobře známé lidové moudro, které nám rádi do hlavy vtloukali učitelé z autoškoly, praví: „Co neubrzdíš, to neukecáš!“ Je přitom pravda, že bez dostatečně silných a spolehlivých brzd bychom se příliš…
Díky neustálému vývoji horských kol a elektrokol se posouvají hranice schopností jezdců, čímž rostou také nároky na nekompromisní výkon brzd. Na tyto potřeby Sram odpovídá svým doposud nejvýkonnějším…
Ještě relativně nedávno platilo, že ať jste vzali do ruky jakékoliv hydraulické kotoučovky SRAM (dříve Avid), tak v jejich nitru vždy kolovala klasická brzdová kapalina DOT, nikdy nic jiného! Jenže s…
Pro pravidelné účastníky, ale i dovolenkáře, kteří plánují projet Krušné hory na kole a hledají akce a cyklistické závody pro veřejnost, máme dobrou zprávu! Chystáme další ročník Koloshop Festu a…
Nach fünf Jahren kehrt der Krušnoton mit einer großen Feier seines 15-jährigen Jubiläums zurück! Nach dem erfolgreichen letzten Rennen 2019 und der anschließenden pandemiebedingten Pause findet der…
Kde se to hemží cyklisty, tam nesmíme chybět! Proto balíme stánek a zveme Vás na Prague Bike Fest, který se koná už tento víkend na Výstavišti Praha. Prozradíme Vám, na co se v rámci letošního…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin