Pro výběr vhodného pláště na silniční kolo existuje řada proměnných, které mohou mít zásadní i menší vliv jak na správný chod kola, ale také na správný pocit z příjemné a plynulé jízdy. Nejvhodnější proto bude řídit se třemi základními pilíři, které si dále v článku rozebereme, a sice typ pláště - rozměr pláště - směs pláště, kvalita, provedení patky a dezén pláště.
Jaké máme typy silničních plášťů?
Klasický plášť s duší (Clincher) - jedná se nejběžnější provedení silničního pláště, kde se plášť upevňuje na standardní ráfek a používá se duše pro naplnění vzduchem. U tohoto provedení pláště nalezneme dvě možnosti provedení patky, která mají svá specifika.
Plášť s drátěnou patkou - je levnější variantou, kde vsazený drátěný kruh v patce, který drží pevný kulatý tvar, zabraňuje vyskočení pláště z ráfku po nafouknutí duše. Výhodou drátu je nižší cena, naproti tomu má však vyšší hmotnost a náhradní plášť nelze efektivně přepravovat.
Plášť s kevlarovou patkou - je také známý jako “skládací plášť”. Zde drátěný kruh nahrazují kevlarová vlákna, která jsou velice pevná i přes svou skládací schopnost. Toto provedení nalezneme převážně u dražších plášťů. Výhodou kevlaru je nižší hmotnost a efektivní přeprava náhradního pláště. Nevýhodou je jeho vyšší cena a složitější nasazení než u drátu. S trochou zručnosti však výměna není problém.
Bezdušový plášť - je, jak název již napovídá, plášť, jehož výplní není duše, ale tekutý tmel (též “mléko”) se vzduchem, který vyplní výřezy a případné menší defekty. Již samotné příslušné kompatibilní ráfky společně s pláštěm skvěle těsní.
Za zmínku stojí též systém UST (nyní již uznávaným standardem), se kterým přišla jako první firma Mavic, který spočíval ve speciálně vyrobeném bezdušovém ráfku a bezdušovém plášti Mavic. Tento systém tvořil první dokonalý celek.
U bezdušového systému můžeme sledovat také tyto efekty a vlastnosti:
- zamezení tření pláště a duše,
- menší valivý odpor než u závodních plášťů s duší,
- lze jet i při nižším tlaku, čímž zvýšíte přilnavost a stabilitu v náklonech,
- při vyšším tlaku naopak lze naopak lépe přejet díry na silnici,
- větší přilnavost a stabilita v náklonech, díky nižšímu tlaku,
- maximální přenos síly na pohyb.
Co vše je tedy kromě pláště potřeba pro bezdušový systém?
- speciální ráfky pro bezdušové pláště (TLR - Tubeless Ready),
- páska do ráfku (TLR) - pro podporu vytěsnění pláště a ráfku (při použití s duší chrání duši před defekty) - doporučujeme zakoupit vždy cca o 2 mm širší pro lepší výplň ráfku,
- těsnící tmel / mléko (TLR),
- bezdušové ventilky (TLR),
- protidefektová vložka - jedná se spíše o TLR nadstavbu, která má za úkol potlačit ztrátu tlaku při defektu, ochránit ráfky a udržet tvar pláště do doby nezbytně nutné pro opravu či výměnu.
Galuska (Tubular) - je dnes již méně používanou variantou silničního pláště, kde je duše prakticky všita přímo do pláště a poté vlepena do ráfku. Galusku můžeme vidět nejčastěji u špičkových závodů, neboť jsou zde stále historicky používány pro specifickou poddajnost v zatáčkách a odvalování. Mezi výhody galusky patří nižší hmotnost, a to díky absenci systému v bocích, který by udržoval tlak, neboť jak jsme již zmínili, duše je vlepena. Tento fakt podporuje také jízdu při defektu. Stále můžete v klidu dojet na nejbližší místo pro opravdu. Nevýhodou galusky je horší manipulace. Jelikož se galuska lepí do ráfku, je složitá instalace i oprava při defektu. Tato složitost pláště se také projevuje na vyšší ceně výroby pláště.
Jaký vybrat rozměr pláště?
Velikost a šířka pláště jsou druhým pilířem při samotném výběru pláště. Většinu dnešních silničních plášťů najdete ve velikosti 622 (ETRTO - mm) / 700 (francouzský rozměr - mm), která se odvíjí od velikosti/průměru ráfků. Palcové označení se u těchto plášťů nepoužívá. V praxi lze na menší dětská silniční kola nasadit pláště velikosti 571 mm / 650c. Šířky pláště 25 a 28 mm jsou v současnosti u silničních kol nejoblíbenější. Obecným trendem v cyklistice je však rozšiřování pláště. Proto na našem webu můžete nalézt šířky silničních plášťů v rozmezí 23-40 mm.
Mám chtít užší nebo širší plášť?
Tento výběr má značný vliv na chování pláště na silnici i mimo ni. Za zmínku stojí přímá úměra - čím širší plášť, tím vyšší stabilita, pohodlí, bezpečnost, ale také vyšší valivý odpor a tedy větší dřina. Někdy se tedy vyplatí více testovat, abyste ve své jízdě na silnici našli tu správnou harmonii dřiny a komfortu. Z těchto informací tedy vyplývá, že užší pláště mají větší zrychlení díky nižší hmotnosti, a tedy vyplatí se je používat například při vícečlenné jízdě. Přesto jsou však v praxi v současnosti využívány širší pláště pro svůj pružící efekt, který šetří energii při jízdě na povrchově zhoršených komunikacích.
Co znamená hodnota TPI a proč ji sledovat?
Hodnota TPI (Threads per Inch) udává hustotu tkaniny, ze které je spletena kostra pláště (např. 3x50 = 3 překládané vrstvy hodnoty 50). S vyšší hodnotou TPI souvisí jak obecná kvalita pláště, tak jeho odolnost vůči proražení. Chcete-li tedy odolný plášť sledujte co nejvyšší TPI.
Jakou hraje roli směs při výběru pláště?
Čím je směs pláště měkčí, tím je přilnavější. Jeho opotřebení je však zároveň rychlejší a musíte plášť častěji měnit. Měkčí pláště jsou vhodnější na závody, tvrdší směsi spíše na tréninkové jízdy. Někdy jsou však směsi při výrobě kombinovány pro zachování odolnosti a přilnavosti.
Je lepší hladký nebo hrubý dezén pláště?
Zde záleží na na jaký druh terénu a povětrnostní podmínky chcete pláště používat. Pro suché podmínky na asfaltu je lepší vybírat hladký vzorek. Pro lepší odvalování za nepřízně počasí a na vlhkém povrchu či v zimě se vyplatí sledovat spíše pláště s hrubším dezénem.
Pokud si přesto po přečtení článku nebudete jisti vhodnou volbou silničního pláště, rádi Vám poradíme telefonicky na čísle 417 532 677, na e-mailu info@koloshop.cz nebo navštivte jednu z našich kamenných prodejen v Teplicích či Praze.
Vedle hnací soustavy každého dopravního prostředku jde ruku v ruce brzdná soustava, kde tvoří nejpodstatnější část celého systému. U jízdního kola tomu není jinak. Aby vaše kotoučové brzdy plnily…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Řetěz je jeden z nejvíce namáhaných a také často měněných komponentů. Vyplatí se mu věnovat pozornost. Ať už jde o jeho správnou údržbu (mytí, mazání), správné spojení nebo určení odpovídající délky.…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin