Již nějaký čas se setkáváme s pevnými osami, které v mnoha případech nahradily klasické tenké rychloupínáky. Toto se týká přední osy ve vidlici i zadní osy v rámu kola. A v obou případech májí pevné osy pozitivní vliv zejména na tuhost systému.
Při výběru vhodné přední osy je potřeba znát několik parametrů. Sleduje se průměr osy, její celková délka, průměr a délka závitu a stoupání závitu.
Orientovat se dá také podle rozměru náboje, tedy jeho vnitřního průměru pro osu krát OLD rozměr náboje. V případě pevných os tedy 12x100 mm, 15x100 mm, 15x110 mm či 20x110 mm. Přesné rozměry je třeba vždy dodržet.
Toto jsou všechny podstatné údaje, kterými je potřeba se řídit pro kompatibilitu osy. Dále tu jsou samozřejmě volitelné parametry jako je barva, osa s páčkou, bez páčky či s odnímatelnou páčkou. Osy, které jsou bez páčky, se pak většinou povolují / utahují pomocí imbusového klíče.
Jak tedy postupovat v praxi? Buďto máme štěstí a po vyjmutí osy na ní najdeme veškeré potřebné údaje napsány, nebo je budeme muset změřit. Pro zápis rozměrů se na pevných osách používají anglické zkratky viz níže.
L (length) - délka
TP (thread pitch) - stoupání závitu
TL (thread length) - délka závitu
Celkovou délku osy měříme od hlavy (dosedací plochy) po konec závitu a průměr osy měříme ideálně posuvkou, zde budou hodnoty 12 mm, 15 mm nebo 20 mm.
Délku závitu měříme také ideálně posuvkou. Nejtěžší bude změření stoupání závitu, které může mít hodnoty 1,0 mm, 1,5 mm, 1,75 mm a 2,0 mm. Zde si však můžeme pomoci započtením 10 závitů a jejich přeměřením.
U předních os se setkáme pouze s rovnou hlavou. Pozor si musíme dát u vidlic Fox, kde je osa o průměru 15 mm, ale samotný závit má průměr 14 mm.
Při výběru vhodné zadní osy je potřeba znát o jeden parametr navíc. Podstatný je tedy opět průměr osy, celková délka osy, průměr závitu, délka závitu, stoupání závitu a navíc tvar dosedací plochy u hlavy osy.
Typické rozměry os zadních nábojů jsou 12x142 mm, 12x148 mm, 12x150 mm či 12x157 mm a podobně jako u předních os můžeme volit mezi verzemi zcela bez páčky, s páčkou či s odnímatelnou páčkou.
Co se týče postupu při výběru a měření zadní pevné osy, postupujeme stejně, jen pozor na dosedací plochu, která může být kónická nebo rovná. Při měření celkové délky osy s kónickou hlavou měříme samotnou osu bez hlavy.
Samostatnou kategorií jsou pak zadní pevné osy pro připojení vozíku typu Thule Chariot, Croozer, Leggero a dalších. Zde se navíc kromě výše uvedeného řeší celková délka včetně přípojné části, která musí vystupovat z levé patky rámu tak, aby bylo možné připojit vozík.
V případě jakýchkoliv dotazů nejen ohledně výběru vhodné pevné osy neváhejte využít kontaktní formulář níže.
Vedle hnací soustavy každého dopravního prostředku jde ruku v ruce brzdná soustava, kde tvoří nejpodstatnější část celého systému. U jízdního kola tomu není jinak. Aby vaše kotoučové brzdy plnily…
Podzim a zima jsou pro cyklistu v české krajině dobou klidnější. Není na škodu si na přelomu těchto ročních období dát od kola pauzu a zaměřit si i na jiné sporty a aktivity, navíc v rámci svalové…
V mém minulém článku jsem se zabýval specifiky oblékání na kolo v zimě. Dnes se podíváme na to, jak kolo správně namazat v zimním období. Není to zase až taková věda. Jen je třeba držet se několika…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin