Cyklistické brýle by v dnešní době měly být již nedílnou součástí výbavy každého cyklisty, který nechce ohrozit své oči a zdraví na osamělých toulkách i zdraví ostatních účastníků provozu. Cyklistické brýle mohou nejen zabránit nehodám, ale také výrazně zlepšit vidění za zhoršených světelných podmínek.
Tímto článkem bychom Vám rádi ukázali, na co se při výběru zaměřit a také bychom vám chtěli podat několik informací o možných technologiích a vychytávkách, které mohou brýle obsahovat. Tyto se pak mohou u jednotlivých značek na trhu mírně lišit.
Správně zvolené brýle by kromě padnoucího designu a pohodlí měli plnit tyto funkce boje proti:
Slunci. A to jak z hlediska UV záření, tak z hlediska oslnění silným světlem přímým i nepřímým (lesklé silnice, kaluže apod.), pozn.: v případě brýlí bez UV ochrany zůstává zornička rozšířená a slunce působí na oči plnou silou. Větru. Ten způsobuje slzení očí a tím nám přirozeně mlží vidění. Dešti. Aby tak oči zůstaly suché. Nežádoucím předmětům. Větším či menším (bláto, prach, kamínky, písek, apod.). Hmyzu.
Z obecného hlediska se jedná o elektromagnetické záření s vlnovou délkou kratší než viditelné světlo. Ač pouhým okem člověk toto záření nevidí, stále na oči a pokožku působí, a sice na několika úrovních.
UVC (280-100 nm) - záření s nejkratší vlnovou délkou, které nedosahuje Země a je pro člověka neškodné.
UVB (315-280 nm) - záření se střední vlnovou délkou, které způsobuje pálení, slzení a bolení očí.
UVA (400-315 nm) - záření nejdelší vlnovou délkoou, způsobuje poškození spojivky a rohovky a výsledkem může být jejich zánět, přechodná ztráta vidění, vážné poškození rohovky a ve velmi těžkých případech i poškození sítnice.
Zorníky (skla) jsou bezkonkurenčně nejpodstatnější částí brýlí, protože jejich hlavní funkcí je ochrana očí. Jejich správná volba má zásadní vliv na výsledné optické vlastnosti brýlí.
Většina dnešních cyklistických brýlí má zorníky vyrobené z polykarbonátu, které se v případě nárazu neroztříští na střípky, ale rozbijí se na menší kousky, které nemají ostré hrany a neohrozí tak poranění obličeje. Některé modely brýlí vyšší kvality pak mají tvrzené čočky, které se vyznačují vynikající odolnosti proti rozbití při pádu a nárazu předmětů.
Sledujte u svých brýlí, zda mají možnost vyměnitelnosti zorníků. Zjistíte, že je dobré mít doma jedny rámečky a do nich několik zorníků různých barev a vlastností pro počasí a prostřední jízdy v určitý den. Zároveň tyto náhradní zorníky můžete vozit stále s sebou v kapse či brašně.
Platné normy dělí zorníky brýlí do 5 kategorií ochrany proti UV (také “propustnost” brýlí), a sice od 0 do 4 v závislosti na stupni slunečního záření. Správný výběr kategorie ochrany a zabarvení brýlí by měl být tedy ovlivněny světelnými podmínkami při jízdě daného uživatele.
Kategorie 0 – brýle propustí 80 – 100 % světla a brýle jsou určeny do horších světelných podmínek. Zorníky jsou čiré či bezbarvé.
Kategorie 1 – brýle propustí 43 – 80% světla, jsou ideální pro jízdu za šera, v případě zatažené oblohy nebo mlhy. Filtr brýlí je velmi světlý.
Kategorie 2 – brýle propustí 18 – 43% světla a použít je můžete při polojasné obloze. Zorníky brýlí jsou středně tmavé.
Kategorie 3 – brýle propustí 8 – 18% světla a jsou určeny do slunečního počasí. Filtr brýlí je tmavý.
Kategorie 4 – brýle propustí 3 – 8% světla a jsou vhodné při jízdě za velmi výrazných světelných podmínek. Vyplatí se vám pří jízdě na horách či na sněhu. Zorníky brýlí jsou velmi zatmavené.
Hnědá / šedivá / černá - vhodné do slunného počasí.
Žlutá / oranžová - vhodné do zataženého počasí, mají rozjasňovací funkci.
Čirá - vhodné snížené viditelnosti, pozvolné ztemnění.
Fialová / modrá - vhodné pro jízdu ve sněhu
Při rozhodování o nákupu může hrát také roli typologie zorníků, kam patří mimo jiné následující:
Fotochromatická skla - tato skla mění automaticky svoji úroveň zabarvení v závislosti na slunečním svitu, tzn. při intenzivním světle tmavnou, při menší světelné intenzitě se rozjasňují a mohou se měnit až v čirá skla.
Polarizační skla - u těchto skel je typický vysoký kontrast barev, zároveň také zabraňují oslnění z lesklých ploch jako je voda na silnici a vodní hladině, nebo sněhová pokrývka.
Zrcadlová skla - tato skla obsahují reflexní vrstvu na vnější straně a zajišťují odraz většiny slunečních paprsků. Tato skla jsou vhodné do silného slunečního svitu nebo pro jízdu v horských oblastech.
Dioptrická skla - jezdci, kteří nechtějí nosit čočky, ale zároveň se v jízdě nechtějí omezovat, mohou u některých brýlí vyšší kvality nalézt možnost použití nacvaknutí dioptrického klipu, do kterého může jejich optik nechat vybrousit dioptrická skla. Některé značky jako je Rudy Project mohou určité modely svých brýlí nechat vyrobit přímo v dioptrické variantě.
Pro tyto části brýlí platí, že by měly pohodlně sedět na obličeji, neměly by nikde tlačit a zároveň by měly zakrývat co nejmenší pole vidění tak, aby přebytečný prostor kolem krajů brýlí nerozptyloval uživatele při jízdě.
Levnější modely mají ve většině případu pevnou konstrukci bez možnosti dalšího nastavení brýlí. U kvalitnějších brýlí vyšší cenové hladiny a známých značek jako Uvex, Rudy Project, Bliz nebo 100% již můžeme sledovat větší variabilitu a širokou škálu výhod (např. flexibilita či nastavitelnost nosníku a stráníků).
Rámečky cyklistických brýlí (také obroučky) se vyrábějí již v mnoha provedeních a z nejrůznějších materiálů (např. karbon, magnesium, hlíník, titan aj.), které jsou buď pevné nebo pružné. Mohou mít několik podob konstrukcí, které každému jezdci vyhovují individuálně dle jeho pocitu po nasazení.
Celoobroučky - tento model obklopuje zorníky po celém obvodu a vyznačují se vyšší pevností a ochranou brýlí a obličeje při možném pádu či nárazu.
Poloviční obroučky - tyto nezakrývají zorníky ve spodní části. Jsou méně pevné, za to ale lehčí a výhodou také je méně materiálu, který by překážel vidění.
Odnímatelné obroučky - jedná se o zmíněnou spodní část obrouček.
Na trhu můžete také sledovat stále se rozšiřující se variace brýlí pouze s jedním velkým zorníkem. Tyto brýle se vyznačují vysokým stupněm ochrany a dobrou viditelností. Jsou vhodné zejména pro Downhill a Enduro.
Straníky (také “nožičky”) a nosníky stejně jako rámečky mohou být pevné, pružné. Velkou výhodou je tvarová nastavitelnost nosníků a straníků tak, aby vyhovovaly různým tvarům hlavy a obličeje. Doporučujeme sledovat tyto dispozice brýlí zejména při nákupu přes e-shop.
Chraňte své oči a obličej a zároveň si užívejte nejrozličnější výhody brýlí z naší nabídky brýlí na Koloshop.cz
Pokud si po přečtení článku stále nebudete vědět rady se správným výběrem brýlí, obraťte se na nás se svými dotazy přímo na prodejně v Teplicích či v Praze, nebo nás kontaktujte skrze naši zákaznickou linku na tel. 417 532 677 / e-mail: info@koloshop.cz.
Vedle hnací soustavy každého dopravního prostředku jde ruku v ruce brzdná soustava, kde tvoří nejpodstatnější část celého systému. U jízdního kola tomu není jinak. Aby vaše kotoučové brzdy plnily…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Řetěz je jeden z nejvíce namáhaných a také často měněných komponentů. Vyplatí se mu věnovat pozornost. Ať už jde o jeho správnou údržbu (mytí, mazání), správné spojení nebo určení odpovídající délky.…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin