Vybrat duši na kolo není nic složitého. Přesto je potřeba se zaměřit na několik základních faktorů. Chcete-li, aby duše byla vůbec použitelná pro daný ráfek, je rozhodující rozměr duše a typ ventilku. Hmotnost, provedení a kvalita pak ovlivňuje celkové jízdní vlastnosti.
Na našem eshopu naleznete duše méně známých i dominantních značek na trhu jako např. Schwalbe, Mitas, Continental, Maxxis, Michelin či Tubolito.
Rozměr duše je základem
V této části je nejdůležitější průměr a šířka. Průměr duše musí vždy odpovídat průměru ráfku / pláště kola. Duše je však také pružný komponent a jako takový je v praxi možný použít pro více šířek ráfků / plášťů. Dané rozpětí je vždy na duši uvedeno. A jak může takové označení vypadat?
Je několik typů označení velikosti duše:
ETRTO (European Tire and Rim Technical Organisation) - nejpřesnější a nejjednoznačnější označení udávající šířku duše a vnitřní průměr v milimetrech, např. 18-28/622, kde 18-28 udává minimální a maximální šířku pláště a 622 udává vnitřní průměr patek pláště a tedy i ráfku.
Palce - často viděné označení zejména u horských kol, udávající přibližný vnější průměr pláště a jeho šířku, např. 26x1,50"-1,75". Někdy je však možné se setkat i s označením ve zlomcích, tedy např. 26x 1 ½ - 1 ¾.
Francouzský rozměr - toto označení se nejvíce vyskytuje u silničních kol, u horských toto nenajdeme. Označení udává přibližný vnější průměr a šířku duše, např. 700x23-25. Hodnoty jsou také v milimetrech.
Na našem eshopu naleznete duše pod těmito rychlými odkazy:
- 28” silniční,
Jak na výběr vhodného ventilku duše?
Na trhu lze v současnosti najít čtyři druhy ventilků - AV (autoventilek), FV (galuskový, Presta), DV (Dunlop) a RV (Regina). Na tuzemském trhu se však setkáte převážně s AV (autoventilek) a FV (galuskový, Presta) a v menší míře s DV (Dunlop). Ventilek RV (Regina) se používá prakticky pouze v Itálii, a proto se ním u nás téměř nesetkáte.
Při volbě ventilku duše je třeba brát v potaz, aby odpovídal otvoru v ráfku.
V praxi lze technicky autoventilkovým otvorem (8 mm) protáhnout galuskový ventilek (6 mm) / Dunlop (8 mm). Vzniklý volný prostor kolem ventilku je však potřeba alternativně vymezit. V případě galuskového otvoru lze protáhnout pouze galuskový ventilek.
Autoventilek - je v současnosti velmi oblíbený. Je snadné ho nafouknout, není třeba žádné šroubování či speciální obsluhy.
Galuskový ventilek - je díky menšímu průměru zároveň lehčí (cca 4-5 g). Na základě toho je často brán pro závodní účely. Oproti autoventilku se však musí před huštěním povolit a poté opět utáhnout. Má také na špici tenký hrot, proto je třeba zejména u začátečníka dát pozor při nasazení a sundání pumpy. Pokud s sebou pumpu vozit nechcete, může se jako šikovný pomocník hodit redukce na autoventilek, s jehož pomocí duši dofouknete na každé čerpací stanici.
Dunlop ventilek - je více rozšířený v zahraničí. Výhodu ventilku můžete nalézt v rychlém vypuštění. Samotná montáž a demontáž však vyžaduje rozšroubování, prostrčení ráfkem a znovu sešroubování.
Jak na výběr vhodné délky ventilku duše?
Chcete-li vybrat správnou délku ventilku, zaměřte se na výšku ráfku. Ventilek musí ráfek přečnívat tak, aby bylo možné nasadit pumpu pro nahuštění. V případě extra vysokých Aero ráfků je potřeba mít i duši s extra dlouhým ventilkem (až 80 mm), případně lze použít speciální nástavec, který ventilek prodlouží. Tyto nástavce naleznete na našem eshopu v kategorii Ventilky a příslušenství.
Je třeba řešit hmotnost duše?
Hmotnosti rotačních částí kola, kam zařazujeme i duše, mají oproti hmotnostem jiných komponentů větší vliv na jízdní vlastnosti kola (zejména akceleraci). Z tohoto důvodu by se hmotnost duše neměla opomíjet.
V praxi se pro závodní použití volí ultralehké (ultralight) duše, avšak pozor, tyto jsou také méně odolné proti defektu. Je tedy nutné přihlédnout i k terénu, po kterém jezdíte nejčastěji. Tento vztah můžeme vyjádřit přímou úměrou - čím jednodušší / lehčí terén, tím lehčí duše.
Co dělat při defektu duše?
Je několik možností, jak můžete řešit píchlou duši. Jednou z nich je převážení duše náhradní. Starou defektovou duši si poté můžete v klidu opravit doma a vozit ji s sebou jako duši náhradní. Druhou možností je oprava duše na místě v danou chvíli. Pro tyto účely existují nejrůznější lepící i samolepící záplaty či speciální lepidla, které u nás také můžete najít v sekci Lepidla a lepení.
Na závěr je nutné říct, že nové duši se však nic nevyrovná, a proto doporučujeme dojet s opravenou duší, kam bude nezbytné a tuto vyměnit za novou.
Pokud si přesto po přečtení článku nebudete jisti vhodnou volbou pro ráfek a plášť, rádi Vám poradíme telefonicky na čísle 417 532 677, na e-mailu info@koloshop.cz nebo navštivte jednu z našich kamenných prodejen v Teplicích či Praze.
Vedle hnací soustavy každého dopravního prostředku jde ruku v ruce brzdná soustava, kde tvoří nejpodstatnější část celého systému. U jízdního kola tomu není jinak. Aby vaše kotoučové brzdy plnily…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Řetěz je jeden z nejvíce namáhaných a také často měněných komponentů. Vyplatí se mu věnovat pozornost. Ať už jde o jeho správnou údržbu (mytí, mazání), správné spojení nebo určení odpovídající délky.…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin