Hlavové složení je nenápadný a zároveň důležitý komponent kola. Není přece z velké části vidět, ale zajišťuje hladký chod otáčení vidlice respektive řídítek v rámu. Jaké typy hlavového složení rozlišujeme, jak se označují a jaký je mezi nimi rozdíl?
Hlavová složení se dělí do tří základních kategorií:
1. klasická - Ahead (EC)
2. polointegrovaná - Press Fit (ZS)
3. integrovaná - Drop In (IS)
Samostatnou kategorií je pak závitové hlavové složení, které se však používalo u starších kol a dnes se s ním již téměř nepotkáme.
Určitě jste si všimli zkratek v závorkách u jednotlivých druhů hlavového složení. Jedná se o označení mezinárodního standardu SHIS (Standardized Headset Identification System) a renomované firmy jako například Cane Creek nebo Industry Nine používají toto označení přímo v názvu produktů. Zde pak tuto zkratku doprovází také číslo určující průměr hlavové trubky, pro který je hlavové složení určeno (např.: Cane Creek Angleset ZS44/EC56).
Pokud měníte hlavové složení Ahead či Press Fit, bude vám k určením jeho typu stačit vizuální kontrola toho původního. Neobejdete se však bez posuvného měřítka, pomocí kterého změříte vnitřní průměr horní a spodní hlavové trubky. Pokud jste misky demontovali, je možné změřit přímo jejich vnější průměr.
Důležitým parametrem pro určení správného hlavového složení je pak rozměr sloupku vaší vidlice. Starší typy vidlic používají rovný sloupek s průměrem 1 1/8". Ačkoli se jedná o starší rozměr, tak je stále poměrně rozšířený. Nové rámy a vidlice pak nejčastěji používají rozměr 1 1/8" pro horní misku a 1,5" pro spodní misku. Tento rozměr bývá označován jako Tapered. Výjimečně se můžete setkat také se spodní miskou s rozměrem 1 1/4".
Pokud máte rám připraven pro hlavové složení Drop In, je situace o něco jednodušší. Nemusíte zde řešit výměnu misek v rámu a probíhá pouze výměna ložisek. Ani zde se ovšem s vysokou pravděpodobností neobejdeme bez posuvného měřítka. Rozměry bývají většinou vyraženy na boku ložiska, ale ne vždy jsou čitelné. Pro správný výběr je potřeba znát vnější průměr, výšku a případně také úhel zkosení hrany.
Asi vás napadne, v čem spočívá cenový rozdíl jednotlivých sad hlavových složení. Hlavní roli zde hraje druh a kvalita ložisek. Levnější hlavová složení používají obyčejná věnečková ložiska, která nejsou nijak utěsněná a méně vydrží. Ložiska jsou vyrobená z obyčejnějších materiálů a celý systém je více náchylný na vniknutí nečistot a ke vzniku vůle.
U dražších modelů jsou použita průmyslová ložiska, která mají ložiskové kuličky z kvalitních materiálů a jsou lépe utěsněná proti vniknutí prachu nebo vlhkosti. Ložiska tedy snesou daleko větší zátěž a jsou celkově odolnější. Ta nejdražší hlavová složení pak mají strojově obráběné misky, které mohou mít různou povrchovou úpravu nebo barvu.
V případě jakýchkoliv dotazů nejen ohledně výběru hlavového složení neváhejte využít kontaktní formulář níže, nebo navštivte náš servis v Teplicích či Praze.
Vedle hnací soustavy každého dopravního prostředku jde ruku v ruce brzdná soustava, kde tvoří nejpodstatnější část celého systému. U jízdního kola tomu není jinak. Aby vaše kotoučové brzdy plnily…
Podzim a zima jsou pro cyklistu v české krajině dobou klidnější. Není na škodu si na přelomu těchto ročních období dát od kola pauzu a zaměřit si i na jiné sporty a aktivity, navíc v rámci svalové…
V mém minulém článku jsem se zabýval specifiky oblékání na kolo v zimě. Dnes se podíváme na to, jak kolo správně namazat v zimním období. Není to zase až taková věda. Jen je třeba držet se několika…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin