Řetěz je jeden z nejvíce namáhaných a také často měněných komponentů. Vyplatí se mu věnovat pozornost. Ať už jde o jeho správnou údržbu (mytí, mazání), správné spojení nebo určení odpovídající délky. Pokud se budete dobře starat o řetěz a ostatní komponenty pohonu (kazeta, převodníky), prodloužíte tím jejich životnost. Řadící systém bude lépe a přesněji fungovat. O mytí a údržbě jsem psal v předchozím blogu. Ten se věnoval údržbě v zimě. Nicméně obecná pravidla platí i pro ostatní roční období. Řetěz mažeme až po jeho umytí. Mazací prostředek necháme chvíli působit, aby se mazání dostalo opravdu kam má. Přebytky, které zůstaly na povrchu řetězu otřeme suchým hadrem.
Snadno pomocí měrky. Její princip je jednoduchý. Pokud zobáček do článku nezapadne je vše v pořádku. Když zapadne z části je třeba mít se na pozoru, protože řetěz se blíží ke konci své životnosti a je na místě měření přibližně po měsíci zopakovat. Jestliže zobáček propadne úplně, na nic nečekejte a pořiďte nový řetěz. Pro orientační měření u 6 až 10rychlostních systémů postačí levnější měrka. U 11 a 12ti rychlostních řetězů bych doporučil investovat do dražší měrky. Tyto systémy vyžadují větší přesnost řazení a jsou náchylnější na různé odchylky. Například délku řetězu. I jejich měření by mělo být přesnější.
Řetězy se prodávají podle počtu převodů v různých délkách a cenách. Při jeho výběru je nutné vybírat pro stejný počet převodů, které máte vzadu na kazetě. Při záměně dojde ke špatné funkci řazení. Přesně řečeno vám řazení nemusí fungovat vůbec. Kazeta na jedenáct rychlostí má užší pastorky než na osm a tudíž i rozměry článků jsou jiné. Při pohledu do jednotlivých kategorií vás může napadnout logická otázka : “ V čem je lepší dražší řetěz oproti levnějšímu?”. Při zodpovězení této otázky je dobré si uvědomit na jaké úrovni jezdím. Neplatí totiž rovnice, koupím si nejdražší řetěz a najedu na něm daleko více kilometrů. Rozdíly mezi jednotlivými cenovými hladinami jsou v hmotnosti a použitém materiálu. Když si občas vyrazíte na kole a za rok nenajedete víc jak 500 km, bude pro vás vhodný řetěz nižší cenové kategorie. Díky použitým materiálům bude mít o něco větší hmotnost, ale to při tomto počtu kilometrů nehraje tak velkou roli.
Pro cyklisty, kteří vyráží na delší vyjížďky, jezdí i v náročnějších podmínkách a od řetězu očekávají delší výdrž a skvělou funkčnost bych doporučil řetězy ze střední cenové kategorie. Jsou vyrobené z kvalitnějších materiálů, jejich hmotnost je nižší. Tím, že se nejedná o závodní řetězy není hmotnost na úkor výdrže. Závodníci, kteří řeší každý gram a potřebují nekompromisní kvalitu řazení, pak sáhnou po dražších řetězech. Jejich hmotnost je však většinou na úkor výdrže. Proto je třeba počítat s jejich častější výměnou.
Pokud vlastníte elektrokolo, doporučuji vybírat řetězy přímo pro tato kola určená. Většinou mají označení písmenem E. Jsou z kvalitnějších materiálů a snesou větší zatížení. Díky tomu mají i delší životnost.
Řetěz máme doma. Teď zbývá ho nainstalovat na kolo. Jedná se o celkem jednoduchý servisní úkon. Pokud by si přesto na něj někdo netroufl, může se obrátit na mechaniky z našeho servisu, kteří vám ho za drobný poplatek rádi vymění. Určit délku řetězu můžeme jednoduše podle délky toho starého. Pokud vám vše doposud fungovalo bez problémů, není důvod, aby tomu nebylo i nyní. Vyjímkou může být případ, kdy starý a vytahaný řetěz byl na kole příliš dlouho. V tom případě může docházet při zařazení převodu na nejmenší kolečku kazety k přeskakování řetězu tzv. střílení při záběru. Je to známka opotřebení kazety a je nejvyšší čas ji vyměnit. Pokud máte kolo například z bazaru a nejste si jistí, zda původní majitel používal řetěz správné délky, je pro její určení jednoduchý postup: U horského kola dejte řetěz na největší převodník a největší pastorek kazety. Neprovlékejte ho kladkou přehazovačky. K délce takto instalovaného řetězu připočtěte 2 články. Pro celodopružená kola je třeba tento postup provádět, když je rameno zadní stavby v dolní poloze. Pro 12rychlostní řetězy je postup podobný, akorát přidáte 4 články + rychlospojku. U celoodpružených kol přidáváte 6 článků + rychlospojku viz. obrázek níže.
Spojit řetěz lze dvěma způsoby. Pomocí nýtu nebo rychlospojky. Jedno nebo druhé je vždy součástí balení řetězu. Pro spojení pomocí nýtu je třeba použít nýtovačky. Pro domácí použití postačí nýtovačka nižší cenové kategorie. Při častých výměnách řetězu se vyplatí investovat do dílenské nýtovačky. Ta je vyrobena z kvalitnějších materiálů a zachovává si přesnost i při častém používání.
Většina výrobců v současné době přechází k uživatelsky přívětivějšímu způsobu spojení článků pomocí rychlospojky. Tu lze instalovat pomocí obyčejných plochých kleští. Ze zkušenosti doporučuji koupit speciální kleště. Jejich cena není vysoká a pracuje se s nimi velmi dobře. Pro správnou funkci řazení doporučuji používat rychlospojku stejné značky jako je řetěz.
A je hotovo!
Pokud si přesto po přečtení článku nebudete jisti ohledně správného výběru řetězu nebo jeho instalace, rádi vám poradíme telefonicky na čísle 417 532 677, na e-mailu info@koloshop.cz nebo navštivte jednu z našich kamenných prodejen v Teplicích či Praze.
Václav Bezouška, zástupce vedoucího prodejny Koloshop.cz v Praze.
Vedle hnací soustavy každého dopravního prostředku jde ruku v ruce brzdná soustava, kde tvoří nejpodstatnější část celého systému. U jízdního kola tomu není jinak. Aby vaše kotoučové brzdy plnily…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Podzim a zima jsou pro cyklistu v české krajině dobou klidnější. Není na škodu si na přelomu těchto ročních období dát od kola pauzu a zaměřit si i na jiné sporty a aktivity, navíc v rámci svalové…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin