Menu
Přidejte se k nám a nic Vám neujede:
Všechny články
E-shop Koloshop.cz Magazín iDomestik.cz

Potřebujete poradit?

Kontaktujte nás

Sledujte Koloshop

Superior October Test Fest

26. října je průměrná denní teplota zhruba 10°C. Což pro většinu cyklistů znamená blížící se konec cyklistické sezony nebo rovnou zazimování svého biku či silničky a přípravu trenažérů. Ne tak pro nás a pro Superior. 

Publikováno: 31. 10. 2023
7 min. čtení
Sdílet

Právě konec října byl pro tuto kopřivnickou firmu se 30 letou zkušeností konečnou zastávkou předváděcí akce po několika týdenním ježdění po celé Evropě. Nové Město na Moravě a jeho Cykloaréna Vysočina hostilo již několik akcí světové úrovně a s drobnou nadsázkou si ji možná proto Superior vybral pro prezentaci všeho nového, co představili v roce 2023 a co si připravili na nadcházející sezonu. A že toho bylo!

Nové logo i font, proč?
Rebranding je v současnosti dosti oblíben a občas i z mého pohledu přeceňován, když nemá správnou vizi. Zde to však dává smysl, nedochází totiž pouze ke změně loga a fontu, ale i o vnímání značky jako celku. Firma z Beskyd byla minimálně v českém měřítku vždy brána jako kvalita na dvou kolech, která se nebojí inovací. To ji zůstává, avšak posouvá se vnímání z českého na světovou úroveň. Superior přiznává, že SUP na rámu si většina cyklo komunity v Česku spojila právě s nimi. Ale za hranicemi si tyto 3 písmena spojili se Superiorem spíše jen bikový nadšenci, ale ne široká veřejnost. A to chce Superior změnit. Podpořit to mají i reklamy, a navázaná spolupráce s Eurosportem - kde jste již mohli vidět značku v průběhu sezony v reklamních shotech a uvidíte ji dále. Pokud si tak na rámu přečtete superior. nedá vám to šanci si to zaměnit za nějakou jinou značku. Proč za názvem i logem je tečka? Protože je to zkrátka superior a tečka!

Obecný vývoj elektrokol
Elektrokola jsou jedním z nejvíce rostoucích segmentů v cyklosvětě. Nemusíte být přímo fanoušci, abyste si povšimli stále více elektrokol na cyklostezkách, v obchodech i na reklamních plochách. Co se vlastně stále může dělat nového? Motory jsou silnější a výkonnější, baterie mají větší kapacitu a umožňují delší dojezd. V tuto chvíli si pro představu vypůjčím analogii k mobilním telefonům. V devadesátých letech tu byly jedině “cihly s anténou”. V období po začátku nového tisíciletí se telefony zmenšovali do co nejvíce kompaktních rozměrů. Následně došlo ke zvětšování telefonu a rovnou i displeje. V podobném měřítku se to děje u elektrokol. Začalo se se vzhledově velkými motory a rozměrově obřími bateriemi, poté se vše zmenšovalo do kompaktnějších rozměrů, až nám v současné chvíli zůstali rozměry malé, avšak motory na samé hraně zákonného maxima a baterie na maximální kapacitě vzhledem k technologické schopnosti. Výš to není kam posouvat, a proto se musela najít jiná cesta.

Odlehčená celoodpružená elektrokola - budoucnost (elektro)cyklistiky?!
Víte, kolik váží celoodpružené elektrokolo určené na traily? V průměru cca 15,5 kg. Kolik váží allmountain elektrokolo vyšší třídy? 26 kg. Necelých 11 kg rozdílu drží nůžky v neelektro a elektro sekci pevně rozevřené. I velice kvalitní trailový jezdec na bezmotorových speciálech bude mít s ovládáním elektro bratrance plné ruce práce a jeho jízda nebude tak ladná a bezproblémová. A v tuto chvíli přichází Superior iXF na zcela novém motoru od eBike Bosch System označeném jako Bosch SX. Motor společně s baterií váží 4 kg (což je standardní váha jedné baterie u klasických elektrokol). Vzhledem k takto malé hmotnosti je možné použít i méně materiálu a dostáváme se na celkovou hmotnost až 16,5 kg v nejvyšší třídě. Zde se nám tedy už motorová i bezmotorová varianta blíží dosti k sobě a pro mnoho jezdců se budou prolínat. Lehkost, síla, dynamika, plynulý chod na cestách i trailech je něčím zcela novým. 

Superior iXF - hozená rukavice odlehčeným elektrokolům
Odlehčená elektrokola byly na trhu už několik let, avšak v naprosto minimálním měřítku. Doposud se jednalo jen o rozšíření portfolia jednotlivých značek, ale pro rok 2024 očekáváme opravdový rozmach odlehčených celoodpružených elektrokol. Podobný boom naposled způsobila kategorie gravel kol. Poslední 2 roky jsou pro sekci odlehčených elektrokol dosti důležité. Takže ne, Superior iXF není něčím úplně novým ve světě elektrokol. Do této doby jste mohli vidět nejvíce motory Fazua a Specialized SL 1.1. Bosch, se zdálo, že zaspal a nechal konkurenci místo na trhu bez boje. Vypadá to však, že se Bosch pouze připravoval, aby hozenou rukavici zvedl a přišel rovnou vítězit. Samozřejmě, že pokud by byl jen motor a baterie světové třídy, ale samotné kolo by nesplňovalo prvotřídní parametry, nebavili bychom se zde o opravdu špičkovém elektrokole, kterým Superior iXF bez pochyb je. 

Superior iXF 9.7 

 - karbonový rám
 - hybridní eMTB vypletené ráfky
 - DT Swiss komponenty - vidlice, tlumič, vypletená kola

Toto elektrokolo jsme si vybrali jako vhodného zástupce této kategorie elektrokol - jedná se o střední model. Přední vidlice se dvěma polohami a upravitelnou kompresí na korunce o zdvihu 150 mm je použitelná ve všech typech terénu. Shimano má na starost kompletní osazení - od Deore kazety, přes SLX řazení až po XT přehazovačku a 4-pístkové brzdy. Elektrokola kladou nové požadavky na kvalitu a zpracování komponentů. Jednou z nejvíce namáhaných součástí elektrokola jsou kola samotná - ráfky, výplety a náboje. Proto jsou zde použity přepracované hybridní DT Swiss vypletená kola. Celková váha 17,5 kg u rámu ve velikost M patří mezi nejlehčí elektrokola vůbec. Lehčí varianta je pak jeho bratříček ve vyšší řadě označená jako iXF 9.8.

Superior iXF 9.8 - TOP model napříč trhem v odlehčené sekci elektrokol
Pokud jste si přečetli informace o předcházející řadě 9.7, tak 9.8 posouvá elektrokolo použitými komponenty mezi to nejlepší, co se dá bez ohledu na výrobce v elektrokolech najít. Posuďte sami:

 - Řadící systém -  bezdrátový Sram X0 Eagle AXS Transmision
 - Brzdový systém - Sram Level Silver Stealth, přepracované trailové 4-pístkové brzdy
 - Vypletená kola - nejvyšší varianta DT Swiss karbonových hybridních kol, zhruba o 200 g lehčí než na předchozí variantě
 - Řídítka - nejčistší možný design dosáhnutý použitím karbonových řídítek s integrovaným cockpitem

Toto vše nám dává dohromady již avizovanou hmotností pouhých 16,5 kg. Což ze Superior iXF 9.8 dělá nejlehčí elektrokolo (s dostatečnou silou motoru a kapacitou baterie) na trhu!

Bosch SX - konečně motor pro cyklisty

 - 55 Nm točivé síly
 - 300 % max. stupně podpory
 - 400 Wh kapacita baterie

Tyto parametry sami o sobě nejsou nikterak vyjímečné, podíváte-li se na to tou nejjednodušší optikou - porovnáváním čísel. To je však dosti zrádná disciplína. Ponechme stranou to, že ne vždy jsou údaje od výrobců reálne a na papíře to může vypadat jinak než je skutečnost. Neexistuje i jednotná technika měření právě točivého momentu a výkonu. V nadpisu uvádím “konečně motor pro cyklisty” - je to z důvodu toho, že je zde použita asistence SPRINT, která nahrazuje nejpoužívanější eMTB. Klasický eMTB režim umožňuje automatické měnění asistencí na základě síly, kadence a rychlosti jízdy. SPRINT je v tomhle revoluční - využívá jen a pouze informace z kadenčního senzoru. A zde se cyklisti, co jsou zvyklí jezdit kadenčně mohou realizovat. Na elektrokolech je to dosud nevídaná varianta, avšak z mého pohledu velice správná. 

Plnohodné allmountain celoodpružené elektrokolo Superior eXF 6.8

 - 85 Nm točivé síly
 - 340 % max. stupně podpory
 - 750 Wh kapacita baterie

Tento model a celá modelová řada s označením eXF jsou klasické elektrokola - silný motor, baterie s největší možnou kapacitou a kompletně hliníkový rám. Že se jedná o nejvyšší model uvidíte i na osazení Shimano XT - přehazovačka, řazení a 4-pístkové brzdy. DT Swiss má na svědomí zdvihy - vidlici se 160 mm a tlumič se 150 mm a vypletená kola, která používají už technologii Ratchet LN pro optimální rozdělení kombinované síly jezdce a motoru. Stejně jako u verze iXF tu nenaleznete displej. V této sportovní třídě naprosto stačí system controller na rámové trubce a k tomu mini remote u levého gripu k navolení asistencí. Komu tento systém nevyhovuje, může si samozřejmě Kiox 300 nebo např. Smartphone Grip zvolit ke k elektrokolu navíc.

Jaké kolo jsem testoval já a co si z toho odnáším?

Zaměřil jsem se na iXF - tedy odlehčený model celoodpruženého elektrokola. Jednalo se o 4. model elektrokola pod 19 kg s dostatečnou silou motoru a baterie alespoň se 400 Wh, který jsem zkoušel. Takže jsem věděl, do čeho jdu. Teda, myslel jsem si to. iXF má skvělou geometrii, kde po nastavení tlumičů a sedlovky mi při 170 cm rám ve velikosti M vyhovoval úplně dokonale. Tlumiče od DT Swissu nejsou na elektrokolech tak časté, avšak lehce přizpůsobitelné jak na flow trailech, tak i v těžších pasážích. Čistý vzhled elektrokola umocňuje i chybějící displej (a na nejvyšší modelu i elektronické řazení). Líbí se mi, že sportovní elektrokolo to tak má, mini remote (pro změnu asistencí u levého palce) a system controller s ledkami na rámu (zobrazující zbývající baterii a barvou pro zvolenou asistenci) jsou naprosto dostačující. Po zhruba 3 hodinovém testování jsem přesvědčen, že se jedná o nejlepší odlehčené celoodpružené elektrokolo, které jsem zatím testoval. A motor SX od Bosch je opravdu vyvedeným kouskem. Tedy pokud se chceš vozit po kopcích bez vlastní větší invence, tak radši zvol klasickou řadu CX.

Ladislav, specialista elektrokol Koloshop.cz

Pokud máte jakékoliv otázky nejen k elektrokolům, kontaktujte nás prosím telefonicky na čísle 417 532 677, na e-mailu info@koloshop.cz nebo navštivte jednu z našich kamenných prodejen v Teplicích či Praze.

Nejčtenější články

Přes 20 let na trhu
Přes 20 let na trhu

Kvalita prověřená časem

Top značky
Top značky

Pouze ověřené produkty

Odborný personál
Odborný personál

Poradíme vám s výběrem

Autorizovaný servis
Autorizovaný servis

V zázemí dvou prodejen

Náš tým je tu pro vás
+420 417 532 677
+420 417 532 677

Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.

info@koloshop.cz
info@koloshop.cz

Odpovíme do 24 hodin