SRAM u svých brzd dlouhá léta spoléhal na tradiční hydraulickou kapalinu DOT, od níž se ale začíná postupně odvracet. Prvním závanem možné změny byly v roce 2022 představené brzdy DB8 naplněné minerálním olejem. Tuto nově nastolenou cestu loni stvrdily extra silné kotvy SRAM Maven, které se prakticky přes noc staly hitem! Na jejich vřelé přijetí chce nyní navázat výrazně lehčí rodina brzd SRAM Motive, společně s rozšířením počtu modelů v rodinách Maven a DB.
Klasická brzdovka DOT, tolik charakteristická pro prakticky všechny starší brzdy SRAM, začíná působit jako poněkud překonané řešení. Mezi její problémy patří výrazná agresivita, ale i tendence vstřebávat vzdušnou vlhkost, následně i rychleji stárnout a trápit jezdce potřebou častějšího odvzdušňování. Naopak moderní minerální olej se zdá být jako uživatelsky mnohem přívětivější řešení s nižšími nároky na údržbu, s delší životností a s delšími servisními intervaly.
Jak již bylo řečeno, cestu střídání kapaliny DOT za minerál začal SRAM prozkoumával nejdříve dosti opatrně s jedním jediným modelem SRAM DB8, který se loni dočkal dílčího omlazení (psali jsme na iDomestik). Naopak poctivý uragán ve sklenici „minerálního oleje“ způsobila loňská premiéra brzd SRAM Maven, což je extrémně výkonný čtyřpístový systém určený pro enduro, FR a DH aplikace.
Nyní SRAM posouvá svojí „minerální osvětu“ o další krok dál, když se snaží navázat na úspěch řady Maven zcela novou brzdou SRAM Motive, která je naopak zaměřená na XC a trailové ježdění. Novinka SRAM Motive ale nespadla z čistého nebe, jelikož u ní najdeme určité konstrukční a technologické odkazy jak na brzdy SRAM Maven, tak i DB8. Vše přitom skládá do nové unikátní kombinace představující výkonné čtyřpístkové brzdy v lehkém kompaktním balení určeném pro spíše sportovnější část MTB spektra*.
*Brzdy SRAM Motive výrobce doporučuje kombinovat s vidlicemi typu RockShox SID, PIKE, případně s lehčím setupem modelu Lyrik.
S řadou SRAM DB8 sdílí novinka Motive základní architekturu brzdového třmene, zatímco brzdová páka připomíná zase odlehčenou verzi SRAM Maven, s moderním provedením Stealth. Oproti Mavenu je u Motive využita jednodušší vnitřní konstrukce páky (systém DirectLink), která přináší jasnou a rychlou odezvu, ale také redukuje hmotnost blížící se sportovním modelům SRAM Level (4pískty).
Vedle zásadní premiéry zbrusu nové modelové řady SRAM Motive došlo i k rozšíření stávajících platforem brzdových systémů SRAM na minerálním oleji. Konkrétně řada SRAM Maven se nově dočká zjednodušené vstupní varianty Base, zároveň i všestranné a obecně spíše silnější brzdy SRAM DB8 dostanou hned dva cenově přívětivější sourozence – DB6 a DB4.
Nová modelová řada SRAM Motive představuje zcela novou generaci sportovních čtyřpístkových brzd, které cílí na XC a trailové jezdce. V jeden celek spojuje nízkou hmotnost srovnatelnou s modely Level, s výrazným brzdným výkonem na úrovni řady Code. Tato kombinace dělá ze SRAM Motive ideální volbu pro ty, kteří chtějí jezdit rychleji, brzdit později a mít plnou kontrolu na každém metru trailu.
Vedle základních řad brzd SRAM Motive bude k dispozici i exkluzivní balíček pojmenovaný „Motive Ultimate Expert Kit“ s originálním nápadně půleným designem třmenů, který vychází z vrcholné řady Ultimate. Tato komplexní sada obsahuje vše potřebné pro optimální ladění výkonu brzdy: Kotouče dvou velikostí, dvě odlišné sady destiček (sintr / organika), nářadí, odvzdušňovací sadu Pro, přepravní vak na kotouče a další příslušenství.
Brzdy SRAM Motive již nyní na Koloshop.cz
Moderní sjezdy a enduro tratě kladou extrémní nároky na brzdný systém vašeho kola – právě pro tyto situace byly navrženy brzdy SRAM Maven. Nově do nabídky zařazený vstupní model SRAM Maven Base přináší legendární brzdný výkon a špičkovou modulaci, i při využití jednodušších systémů, a hlavně s příznivější cenou.
Podstatným rozdílem proti vyšším modelům brzd SRAM Maven (Bronze, Silver, Ultimate) je použití jednoduššího vnitřního řešení brzdové páky DirectLink v kombinací s dvěma páry identických pístků ve třmeni (průměr 18 mm), zatímco u vyšších modelů najdete pístky rozdílně velké (18 mm / 19,5 mm). Výsledkem by měla být podobně plynulá modulace s dostatečně velkou maximální silou. Menším rozdílem je také přímé napojení hadice do třmene brzdy u Maven Base.
Na opačné straně spektra, než se nachází základní Maven Base, najdeme vrcholné provedení Maven Ultimate, které bude nadále dostupné i v exkluzivním balíčku „SRAM Maven Ultimate Expert Kit“. Rozdílem proti současnému Expert Kitu je především odlišná barva (shodná jako u Motive Expert Kit).
Vizuálně omlazený balíček SRAM Maven Ultimate Expert Kit nabízí: Pestrou sadu kotoučů (průměry 220/200/180 mm), dvě sady XL destiček (organické + sintrované), černé titanové šrouby, odvzdušňovací sadu Pro, cestovní tašku pro kotouče, nářadí a další drobné příslušenství.
Poslední novinku v našem dnešním bohatém včtu představuje dvojice dostupnějších všestranných brzd SRAM z rodiny DB, které nově doplní již existující modely DB8. Oba nové kousky (DB8 a DB4) využívají osvědčenou architekturu čtyřpístkových brzdových třmenů DB8, které kombinují se zcela novými jednostrannými brzdovými pákami.
Celek sází na jednoduchost, nízké nároky na údržbu a výborný poměr ceny a výkonu. Konstrukce páky je sice jednoduší, ale brzdný výkon a modulace byly plně zachovány.
SRAM DB6
SRAM DB4
Na základě dílčího rozšíření dvou modelových řad (Maven & DB) a přidání jedné zcela nové rodiny (Motive) SRAM názorně demonstruje svoje odhodlání pokračovat v započaté cestě „mineralizace“ svého brzdového portfolia. Nyní už to není otázka dvou částečně okrajových kategorií, naopak se otevírá možnost využití brzd SRAM s minerálním olejem od XC, přes trailové jezdce, eBiky až po závodní enduro či sjezd.
Lze proto jedině uvítat, že si budeme moci dopřát legendární sílu SRAM Maven v podobě základní dostupné sady Base, nebo naopak jako inovovaného Expert Kitu. Vřelého přivítání se snad dočkají i zcela nové brzdy SRAM Motive mířící do sportovní části MTB. Zcela stranou by neměly zůstat ani všestranné, silné a nyní ještě dostupnější brzdiče SRAM DB6 a DB4, jejichž starší vzor (DB8) byl často osazován na mnohá sériová elektrokola.
To nejlepší nakonec – prakticky všechny novinky SRAM lze již nyní vybírat a objednávat v nabídce Koloshop.cz
Brzdy jsou spotřebním materiálem, ale jedním z nejdůležitějších prvků jízdního kola. Když se na trailu nebo ve městě dostanete do krizové situace, kvalitní brzdový systém může být rozdílem mezi…
Bezdušové systémy získávají v cyklistice na popularitě napříč všemi disciplínami. Často se tak v Koloshopu setkáváme s dotazy, jakou značku bezdušového tmelu zvolit a jak jej správně aplikovat. V…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:00 hod.
Odpovíme do 24 hodin