Je právě 4. června 2025, 18 hodin středoevropského času a Shimano oficiálně přichází na svět se svojí novou verzí vrcholné sady XTR. Dost napínání - jak vlastně sada XTR vypadá, co nabízí a jak se nám na ní jelo?
Věc o které se dlouho mluvilo, psalo a spekulovalo, o které všichni z cyklo branže tušili jak bude vypadat a co by mohla umět, je konečně tady!
Řada XTR spatřila světlo světa v roce 1991 jako čistě závodní sada komponent pro horská kola a dodnes je zdrojem inovací, které následně přebírají v ořezané podobě sady nižší. Tuhle radost z nové sady si fanoušci japonského výrobce užívají pravidelně každé čtyři roky. Jediné delší čekání bylo na sadu M960 skoro 7 let a stejně tak dlouhé bylo právě i na tuto poslední.
Ale klid, zvolna dýchat, je to tu a je to víc než povedený!
My se radujeme už od poloviny února, kdy jsme měli možnost vyzkoušet nové XTR na vlastní kůži pěkně v teple ve španělském městečku Altea, a od té doby jsme se nemohli dočkat, až tuhle radost budeme sdílet s vámi.
Nová sada, nesoucí označení Shimano XTR M9200 Di2, se dá rozdělit na dvě řady - na tu určenou pro běžná kola (human bike, analog bike, bio kolo nebo jak chcete) a pro elektrokola.
V každém případě zapomeňte na kabely, zapomeňte na baterie schované v rámu a připravte se na přesné a rychlé řazení, jednoduchost a ještě lepší brzdy!
Kompletně nová přehazovačka Shimano XTR RD-M9250 Di2 má robustní tělo ukrývající přesný motorek a akumulátor BT-DN320 s kapacitou 310 mAh ,díky němuž dokáže fungovat až 340 km na jedno nabití.
Je k dispozici ve dvou délkách ramínka - dlouhé SGS a střední GS podle velikosti kazety, kterou má obsluhovat. A nabízí klasicky konektivitu pomocí Bluetooth a Ant+.
Shimano nešlo cestou jako Sram, tedy uchycení přehazovačky k rámu zůstává stejné. Celé tělo přehazovačky bylo vyvinuto s maximálním důrazem na odolnost především proti nárazu do kamenů či částí skal zasahujících do trailu. Navíc má tato přehazovačka automatickou ochrannou funkci, která ji při nárazu zachrání.
Kazeta s označením CS-M9200-12 se nabízí ve dvou provedeních a to s rozsahem 9-45 (9-11-13-15-17-19-21-24-28-33-39-45) zubů a 10-51 (10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51) zubů. To nabízí rozsah 500% respektive 510% při hmotnosti 324 g a 371 g.
Extra odolné zuby jednotlivých pastorků vyrobených z oceli, titanu a hliníkové slitiny snesou řazení i pod velkým zatížením a stejně jako zbytek systému je kazeta Shimano XTR dimenzována i pro ty největší krouťáky moderních elektrokol.
Kliky jsou postaveny na osvědčené konstrukci Hollowtech II, duté a kované z jednoho kusu hliníkové slitiny s 24 mm osou, tedy dlouholetá klasika, která zůstala zachována. Nabízeny budou dvě verze a to FC-M9200 určené pro XC s menším Q-Factorem 168 mm a FC-M9220 pro Enduro s Q-Factorem 176 mm. Řetězová linka je však pro obě verze shodná a to 55 mm a hmotnosti 570 g a 587 g.
Dalšího vylepšení se dočkaly také brzdy, byť by si jeden myslel, že v případě brzd nemá Shimano už skoro co zlepšovat, tak i u nich proběhl příjemný upgrade.
Brzdy budou opět ve dvou specifikacích a to pro trail/enduro a čistě pro XC.
Pro trail/enduro je nabízen samozřejmě velký čtyřpístkový třmen s novými většími destičkami s chlazením a brzdová páka BL-M9220 s velkou expanzní nádobkou a výrazně předělaným vedením hadice, která byla ještě více přesunuta k řídítkům. Díky tomu je kokpit opravdu čistý, zvláště pokud navíc vše doplníte řídítky s vnitřním vedením.
Pro XC je značně menší páka vycházející z předchozí generace a na výběr ze dvou třmenů - pro Post Mount a nebo pro Flat Mount uchycení. A v poslední řadě hurá, ne nedošlo k vytvoření nového I-Spec uchycení, takže zůstáváme u EV.
Říkají mu SW-M9250 a uchycení pomocí I-Spec EV pod brzdovou pákou není skoro vidět, ale změna převodů s ním je zážitek vcelku analogový - dvě páčky tak jak jste zvyklí z mechanického řazení a stejný je i feeling.
Obě páčky ovladače Shimano XTR lze libovolně nastavovat a fixovat v pozici, kde je přesně na svůj palec chcete mít. Úžasná věc, kterou když si osaháte, tak budete nadšení. A řadí to, nahoru a dolů, rychle a přesně!
No a to je vše, tedy aspoň pro zastánce “human bikes”, pro e-bikery tam je toho trochu víc.
Pro potřeby elektrokol vznikla přehazovačka RD-M9260-12 Di2. Na první pohled podobná přehazovačce na klasická kola, jen jí chybí malý akumulátor uvnitř a vede k ní nepatrný kabel typu EW-SD300. To je jediný kabel, který je potřeba. Slouží pro napájení přímo z baterie elektrokola.
To hlavní, co nová XTR přehazovačka ve spolupráci s elektrokoly se systémem pohonu Shimano nabízí, jsou funkce AUTOSHIFT a FREESHIFT. Zcela jednoduše a zkráceně - funkce FREESHIFT umožňuje řadit, i když právě netočíte nohama, a funkce AUTOSHIFT chytře vybírá převod a řadí sama!
Pokud se podíváme trochu více do hloubky, tak AUTOSHIFT funguje na základě inteligentních senzorů, jež nepřetržitě monitorují analytické údaje během jízdy na kole a sledují kadenci, točivý moment a rychlost. Inteligentní algoritmus, který se během jízdy neustále přizpůsobuje a učí, rozpozná, jestli máte vybraný nesprávný převod, a v takovém případě ho přeřadí na nejvhodnější a to podle terénu a podmínek. Pokud zpomalujete, pozná to a přeřadí na ideální převod, dokud nezačnete znovu šlapat.
A oproti tomu systém FREESHIFT funguje tak, že zajišťuje synchronizaci otáčení pastorku s přehazovačkou během řazení. Jednoduše tak zvolíte správný převod pro nadcházející úsek, zatímco jedete třeba po rovině či z kopce. Funkce FREESHIFT vás udrží v plynulém pohybu a zajistí rychlý průjezd terénu – zatímco šetříte svou energii, tak prostě neztratíte rychlost.
K tomu je potřeba kompatibilní pohonná jednotka EP801 nebo EP6.
Shrnuto a podtrženo, Shimano opět odvedlo velký kus práce. V okolí městečka Altea a přilehlých horách jsme měli možnost projet a detailně vyzkoušet jak klasické celoodpružené kolo, tak elektrokolo a dát tomu co proto. Jestli vás zajímají naše postřehy přímo z akce, pokračujte na další článek.
Všem příznivcům značky Shimano doporučujeme svůj 12rychlostní pohon povýšit na nový wireless systém díky upgrade kitu obsahujícímu řazení a přehazovačku. A pokud chcete z novinek vyzkoušet opravdu vše, nezapomeňte ani na XTR nášlapné pedály.
Náš názor už znáte, ale jsme zvědaví, co na novou sadu řeknete vy. Podělte se s námi i ostatními na oplátku v komentářích o vaše očekávání, první dojmy, nebo radost z jízdy na nové XTR sadě.
Brzdy jsou spotřebním materiálem, ale jedním z nejdůležitějších prvků jízdního kola. Když se na trailu nebo ve městě dostanete do krizové situace, kvalitní brzdový systém může být rozdílem mezi…
Bezdušové systémy získávají v cyklistice na popularitě napříč všemi disciplínami. Často se tak v Koloshopu setkáváme s dotazy, jakou značku bezdušového tmelu zvolit a jak jej správně aplikovat. V…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:00 hod.
Odpovíme do 24 hodin