Díky exkluzivní pozvánce od českého dodavatele produktů Shimano, Paul-Lange, jsme měli možnost otestovat jako jediní zástupci z Česka nejnovější sadu Shimano XTR, která přichází s revolučním kompletně bezdrátovým systémem. Po dvou dnech intenzivního testování můžeme s jistotou říct, že je na co se těšit!
Město Altea, které se nachází na východním pobřeží Španělska je proslulé svými bílými domy, úzkými uličkami, nádherným výhledem na Středozemní moře a také jako jarní cyklistická tréninková destinace, se v polovině února na pár dní stalo epicentrem bikerského dění. Shimano zde představilo novinku, kterou vyvíjelo dlouhých 7 let a my jsme byli u toho.
Naše pracovní dobrodružství bylo napínavé hned od začátku. Cestou na letiště se přepravci v půlce trasy rozbila lokomotiva a nebylo známo, kdy se rozjedeme dál. Odlet jsme naštěstí stihli a odpoledne se už vítali se zástupci Shimana v městečku Altea, ale šlo o minuty.
Druhý den ráno nás čekal zahajovací meeting, kde proběhlo zběžné představení nové bezdrátové sady Shimano XTR, co je na ní nového a protože vývoj trval několik let, tak jsme byli zvědaví, jak bude fungovat v terénu. Vyfasovali jsme kola osazené novým a na první pohled atraktivním XTRkem. Po půl hodinovém přesunu do místních kopců na nás už čekaly traily, trail guide a zástupci Shimana. Plní očekávání jsme vyrazili směr testovací okruh.
Vzhledem k teplejšímu podnebí jsme byli rádi, že do náročných stoupání šlapeme v krátkém dresu a kraťasech. Bylo to nezvyklé takhle v půlce února, ale šlo o příjemnou změnu. Stoupali a motali jsme se po krásných prašných trailech. Nové Shimano nás baví od první chvíle, řadí neskutečně rychle a přesně. Shimano je známé svojí přesností řazení, ale tohle je ještě o level jinde. Celé řazení je velice pohodlné, hlavně díky možnosti plné individualizace řadící páčky, které se dá celá posouvat do stran, ale i dopředu, dozadu a samotná tlačítka se dají různě naklánět. Fakt skvělá vychytávka.
Na našem 20km testovacím okruhu, jsme jezdili po přírodních trailech s mnoha náročnými kamenitými úseky, sjezdy, takže kola i jezdci dostali hodně zabrat. Během ježdění nebo o pauzách probíhalo samozřejmě intenzivní školení o nové sadě a co si na daném úseku trati můžeme vyzkoušet. V náročných podmínkách byl kladen důraz především na brzdy, které se také dočkaly upgradu. Nové větší tělo brzdové páky, které je víc natočeno směrem k řídítkům pro lepší vedení hadic a hlavně pro případné interní vedení řídítky. Důležitou změnou je nová brzdová kapalina s nízkou viskozitou a nezvyklou oranžovou barvou. Nepatrné změny se dočkala i samotná páčka, která je více ergonomická a zvednutá vzhůru o 5 stupňů, takže se drží lépe než předchozí verze.
Během cesty z trailu zpátky na hotel probíhala diskuze mezi jezdci a společně jsme si předávali pocity a postřehy z testování. Naše první dojmy z nového XTR byly nadšené, skvěle to řadilo a brzdy perfektně dávkovaly brzdný účinek. Nová přehazovačka je podobně masivní jako třeba T-Type od Sramu, jen má svoji baterii s větší kapacitou uschovanou uvnitř těla a je uchycena standardně do patky rámu. Disponuje také ochranným systémem, kdy při nárazu uhne, aby se nepoškodila. Funkci Automatic Impact Recovery jsme několikrát během jízdy nechtěně vyzkoušeli.
Další den byl v ještě intenzivnějším duchu. Ráno vyjížďka na elektrokolech a testování bezdrátové sady XTR a odpoledne intenzivní školení o této sadě. Tentokrát jsme dostali elektrokola Orbea Rise, které byly osazeny motory Shimano EP801 a sadou XTR. Shuttle nás opět dovezl na start trailu, ale tentokrát nás čekal náročnější okruh. Jelikož jsme jeli všichni na elektrokolech, trail guide nás hned na začátku zavedl do úseku s prudkým kopcem, který bychom na normálním “bio” kole nevyjeli. Před tímto stoupáním nás poučil, jak využít režim AUTOSHIFT a nebo FREE SHIFT. Upozornění jsme dostali i na rozdíl v přehazovačce, která již neměla zabudovanou baterii jako předchozí den, ale napájení zajišťovala přímo baterie kola.
Při jízdě vzhůru pod vrchol Cim del Ponoig jsme důkladně vyzkoušeli funkci AUTOSHIFT, kdy přehazovačka řadila sama, a tak nám odpadla starost o časté přeřazování. Funkce FREESHIFT je určitě fajn při jízdě z kopce, kde se před vámi objeví náhlé stoupání. Stačí si přeřadit až o tři převody bez nutnosti šlapat a při prvním šlápnutí už je přehozeno o daný počet pastorků. Asi nejvíc jsme využívali funkci AUTOSHIFT, do které se dá samozřejmě zasahovat.
Z nejvyššího bodu naší cesty nás čekaly už jen dlouhé a náročné sjezdy. Tedy zatěžkávací zkoušky pro nové 4 pístkové brzdy XTR, které disponují mnohem většími brzdovými destičkami než bylo doposud u brzd Shimano zvykem. Už během jízd na klasických kolech z předešlého dne jsme byli s brzdami spokojení, ale zvědavě jsme čekali, jak si poradí s elektrokoly a dlouhými sjezdy. Hned první 2 km dlouhý úsek byl plný technických pasáží, které vyžadovaly neustálý brzdný výkon. V hlavách nám celou dobu běželo, kdy už ty brzdy začnou vadnout a tvrdnout. Nic. Žádný takový pocit nepřišel, alespoň ne takový, který by nás omezil nebo donutil zastavit a nechat brzdy odpočinout. Skvělá zpráva pro všechny je, že tyto čtyřpístkové nebo dvoupístkové brzdy bude možné pořídit jako upgrade kit, jelikož jsou kompatibilní se současnými brzdovými kotouči.
Po náročném testování na elektrokolech jsme měli čas jen na oběd a hned jsme pokračovali v intenzivním technickém školení o bezdrátové sadě Shimano XTR a dalších novinkách. Ve tříhodinovém školení jsme se dozvěděli podrobnosti o použitých technologiích, technických detailech jednotlivých komponent. Představeny nám byly samozřejmě i další novinky, o kterých vás budeme informovat. Přednášku měl i slavný profi rider Scotty Laughland, který se s námi podělil o jeho zážitky s novou sadou a připravovanými projekty spojené s XTR. Díky této exkluzivní příležitosti jsme měli možnost si osobně promluvit i s lidmi z vedení, jako je Yuho Muarata, který v Shimanu zastává funkci Business Development Manager OTC Sales. Byl to skvělý zážitek.
Zástupci Shimana odvedli skvělou práci při přípravě celé akce a my si vážíme toho, že jsme byli vybraní mezi první, kteří se s novinkou mohli seznámit v terénu. Nové Shimano XTR ve své bezdrátové verzi přináší to nejlepší z moderní technologie do světa horské cyklistiky. Rychlost, preciznost a absolutní spolehlivost jsou hlavními benefity, které se v kombinaci s funkcí AUTOSHIFT na elektrokolech posouvají na zcela novou úroveň. Po dvou dnech intenzivního testování můžeme s jistotou říct, že je na co se těšit. Všem příznivcům značky Shimano doporučujeme svůj 12rychlostní pohon povýšit na nový wireless systém díky upgrade kitu obsahujícímu řazení a přehazovačku.
Veškeré nové komponenty Shimano XTR naleznete už nyní na Koloshopu a více se o nich dozvíte v dalším článku, kde je rozebíráme více do detailu.
Brzdy jsou spotřebním materiálem, ale jedním z nejdůležitějších prvků jízdního kola. Když se na trailu nebo ve městě dostanete do krizové situace, kvalitní brzdový systém může být rozdílem mezi…
Bezdušové systémy získávají v cyklistice na popularitě napříč všemi disciplínami. Často se tak v Koloshopu setkáváme s dotazy, jakou značku bezdušového tmelu zvolit a jak jej správně aplikovat. V…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:00 hod.
Odpovíme do 24 hodin