Menu
Přidejte se k nám a nic Vám neujede:
E-shop Koloshop.cz Magazín iDomestik.cz

Potřebujete poradit?

Kontaktujte nás

Sledujte Koloshop

Nové Shimano XTR: Jako jediní z Česka známe tajemství japonského mistrovského díla

Díky exkluzivní pozvánce od českého dodavatele produktů Shimano, Paul-Lange, jsme měli možnost otestovat jako jediní zástupci z Česka nejnovější sadu Shimano XTR, která přichází s revolučním kompletně bezdrátovým systémem. Po dvou dnech intenzivního testování můžeme s jistotou říct, že je na co se těšit!

Publikováno: 4. 6. 2025
6 min. čtení
Sdílet

Město Altea, které se nachází na východním pobřeží Španělska je proslulé svými bílými domy, úzkými uličkami, nádherným výhledem na Středozemní moře a také jako jarní cyklistická tréninková destinace, se v polovině února na pár dní stalo epicentrem bikerského dění. Shimano zde představilo novinku, kterou vyvíjelo dlouhých 7 let a my jsme byli u toho.

Naše pracovní dobrodružství bylo napínavé hned od začátku. Cestou na letiště se přepravci v půlce trasy rozbila lokomotiva a nebylo známo, kdy se rozjedeme dál. Odlet jsme naštěstí stihli a odpoledne se už vítali se zástupci Shimana v městečku Altea, ale šlo o minuty.

Druhý den ráno nás čekal zahajovací meeting, kde proběhlo zběžné představení nové bezdrátové sady Shimano XTR, co je na ní nového a protože vývoj trval několik let, tak jsme byli zvědaví, jak bude fungovat v terénu. Vyfasovali jsme kola osazené novým a na první pohled atraktivním XTRkem. Po půl hodinovém přesunu do místních kopců na nás už čekaly traily, trail guide a zástupci Shimana. Plní očekávání jsme vyrazili směr testovací okruh.

Shimano XTR řazení vs. trailové řádění

Vzhledem k teplejšímu podnebí jsme byli rádi, že do náročných stoupání šlapeme v krátkém dresu a kraťasech. Bylo to nezvyklé takhle v půlce února, ale šlo o příjemnou změnu. Stoupali a motali jsme se po krásných prašných trailech. Nové Shimano nás baví od první chvíle, řadí neskutečně rychle a přesně. Shimano je známé svojí přesností řazení, ale tohle je ještě o level jinde. Celé řazení je velice pohodlné, hlavně díky možnosti plné individualizace řadící páčky, které se dá celá posouvat do stran, ale i dopředu, dozadu a samotná tlačítka se dají různě naklánět. Fakt skvělá vychytávka. 

Na našem 20km testovacím okruhu, jsme jezdili po přírodních trailech s mnoha náročnými kamenitými úseky, sjezdy, takže kola i jezdci dostali hodně zabrat. Během ježdění nebo o pauzách probíhalo samozřejmě intenzivní školení o nové sadě a co si na daném úseku trati můžeme vyzkoušet. V náročných podmínkách byl kladen důraz především na brzdy, které se také dočkaly upgradu. Nové větší tělo brzdové páky, které je víc natočeno směrem k řídítkům pro lepší vedení hadic a hlavně pro případné interní vedení řídítky. Důležitou změnou je nová brzdová kapalina s nízkou viskozitou a nezvyklou oranžovou barvou. Nepatrné změny se dočkala i samotná páčka, která je více ergonomická a zvednutá vzhůru o 5 stupňů, takže se drží lépe než předchozí verze. 

Během cesty z trailu zpátky na hotel probíhala diskuze mezi jezdci a společně jsme si předávali pocity a postřehy z testování. Naše první dojmy z nového XTR byly nadšené, skvěle to řadilo a brzdy perfektně dávkovaly brzdný účinek. Nová přehazovačka je podobně masivní jako třeba T-Type od Sramu, jen má svoji baterii s větší kapacitou uschovanou uvnitř těla a je uchycena standardně do patky rámu. Disponuje také ochranným systémem, kdy při nárazu uhne, aby se nepoškodila. Funkci Automatic Impact Recovery jsme několikrát během jízdy nechtěně vyzkoušeli.

Shimano brzdy na elektrokole? No jistě! 

Další den byl v ještě intenzivnějším duchu. Ráno vyjížďka na elektrokolech a testování bezdrátové sady XTR a odpoledne intenzivní školení o této sadě. Tentokrát jsme dostali elektrokola Orbea Rise, které byly osazeny motory Shimano EP801 a sadou XTR. Shuttle nás opět dovezl na start trailu, ale tentokrát nás čekal náročnější okruh. Jelikož jsme jeli všichni na elektrokolech, trail guide nás hned na začátku zavedl do úseku s prudkým kopcem, který bychom na normálním “bio” kole nevyjeli. Před tímto stoupáním nás poučil, jak využít režim AUTOSHIFT a nebo FREE SHIFT. Upozornění jsme dostali i na rozdíl v přehazovačce, která již neměla zabudovanou baterii jako předchozí den, ale napájení zajišťovala přímo baterie kola

Při jízdě vzhůru pod vrchol Cim del Ponoig jsme důkladně vyzkoušeli funkci AUTOSHIFT, kdy přehazovačka řadila sama, a tak nám odpadla starost o časté přeřazování. Funkce FREESHIFT je určitě fajn při jízdě z kopce, kde se před vámi objeví náhlé stoupání. Stačí si přeřadit až o tři převody bez nutnosti šlapat a při prvním šlápnutí už je přehozeno o daný počet pastorků. Asi nejvíc jsme využívali funkci AUTOSHIFT, do které se dá samozřejmě zasahovat.

Z nejvyššího bodu naší cesty nás čekaly už jen dlouhé a náročné sjezdy. Tedy zatěžkávací zkoušky pro nové 4 pístkové brzdy XTR, které disponují mnohem většími brzdovými destičkami než bylo doposud u brzd Shimano zvykem. Už během jízd na klasických kolech z předešlého dne jsme byli s brzdami spokojení, ale zvědavě jsme čekali, jak si poradí s elektrokoly a dlouhými sjezdy. Hned první 2 km dlouhý úsek byl plný technických pasáží, které vyžadovaly neustálý brzdný výkon. V hlavách nám celou dobu běželo, kdy už ty brzdy začnou vadnout a tvrdnout. Nic. Žádný takový pocit nepřišel, alespoň ne takový, který by nás omezil nebo donutil zastavit a nechat brzdy odpočinout. Skvělá zpráva pro všechny je, že tyto čtyřpístkové nebo dvoupístkové brzdy bude možné pořídit jako upgrade kit, jelikož jsou kompatibilní se současnými brzdovými kotouči. 

Po náročném testování na elektrokolech jsme měli čas jen na oběd a hned jsme pokračovali v intenzivním technickém školení o bezdrátové sadě Shimano XTR a dalších novinkách. Ve tříhodinovém školení jsme se dozvěděli podrobnosti o použitých technologiích, technických detailech jednotlivých komponent. Představeny nám byly samozřejmě i další novinky, o kterých vás budeme informovat. Přednášku měl i slavný profi rider Scotty Laughland, který se s námi podělil o jeho zážitky s novou sadou a připravovanými projekty spojené s XTR. Díky této exkluzivní příležitosti jsme měli možnost si osobně promluvit i s lidmi z vedení, jako je Yuho Muarata, který v Shimanu zastává funkci Business Development Manager OTC Sales. Byl to skvělý zážitek. 

Zástupci Shimana odvedli skvělou práci při přípravě celé akce a my si vážíme toho, že jsme byli vybraní mezi první, kteří se s novinkou mohli seznámit v terénu. Nové Shimano XTR ve své bezdrátové verzi přináší to nejlepší z moderní technologie do světa horské cyklistiky. Rychlost, preciznost a absolutní spolehlivost jsou hlavními benefity, které se v kombinaci s funkcí AUTOSHIFT na elektrokolech posouvají na zcela novou úroveň. Po dvou dnech intenzivního testování můžeme s jistotou říct, že je na co se těšit. Všem příznivcům značky Shimano doporučujeme svůj 12rychlostní pohon povýšit na nový wireless systém díky upgrade kitu obsahujícímu řazení a přehazovačku.

Veškeré nové komponenty Shimano XTR naleznete už nyní na Koloshopu a více se o nich dozvíte v dalším článku, kde je rozebíráme více do detailu.

IGPM9250UPG02
Shimano XTR RD-M9250-SGS, SW-M9250-IR, BT-DN320, EC-DN100, SM-CN910-12 Upgrade set
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR RD-M9250-SGS, SW-M9250-IR, BT-DN320, EC-DN100, SM-CN910-12 Upgrade set

Sada elektronické přehazovačky, řazení s objímkou I-SPEC, baterie, nabíječky a rychlospojky Shimano XTR řady 9200.

25 190 Kč
Koupit
IBRM9200UPGKIT2
Shimano XTR BR-M9200/BL-M9200 kotoučová brzda přední+zadní Upgrade set
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR BR-M9200/BL-M9200 kotoučová brzda přední+zadní Upgrade set

Kompletní přední + zadní kotoučová brzda Shimano XTR řady 9200, minerální olej 100 ml a náhradní destičky Resin K05TIRX.

14 490 Kč
Koupit
IGPM9250UPG01
Shimano XTR RD-M9250-SGS, SW-M9250-R, BT-DN320, EC-DN100, SM-CN910-12 Upgrade set
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR RD-M9250-SGS, SW-M9250-R, BT-DN320, EC-DN100, SM-CN910-12 Upgrade set

Sada elektronické přehazovačky, řazení s klasickou objímkou, baterie, nabíječky a rychlospojky Shimano XTR řady 9200, pro kazety 10-51z.

25 190 Kč
Koupit
IBRM9200MPMX
Shimano XTR BR-M9200 brzdový třmen
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR BR-M9200 brzdový třmen

Samostatný brzdový třmen Shimano XTR BR-M9200.

3 709 Kč
Koupit
IBLM9200R
Shimano XTR BL-M9200 brzdová páka pravá
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR BL-M9200 brzdová páka pravá

Pravá brzdová páka, řada Shimano XTR, model BL-M9200, páčka pro dva prsty, systém I-Spec EV.

2 499 Kč
Koupit
IBLM9200L
Shimano XTR BL-M9200 brzdová páka levá
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR BL-M9200 brzdová páka levá

Levá brzdová páka, řada Shimano XTR, model BL-M9200, páčka pro dva prsty, systém I-Spec EV.

2 499 Kč
Koupit
IBLM9220R
Shimano XTR BL-M9220 brzdová páka pravá
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR BL-M9220 brzdová páka pravá

Pravá brzdová páka, řada Shimano XTR, model BL-M9220, páčka pro dva prsty, systém I-Spec EV.

2 709 Kč
Koupit
IBLM9220L
Shimano XTR BL-M9220 brzdová páka levá
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR BL-M9220 brzdová páka levá

Levá brzdová páka, řada Shimano XTR, model BL-M9220, páčka pro dva prsty, systém I-Spec EV.

2 709 Kč
Koupit
IM92001JRRXRA170
Shimano XTR BR-M9200/BL-M9200 zadní kotoučová brzda set
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR BR-M9200/BL-M9200 zadní kotoučová brzda set

Zadní kotoučová brzda Shimano XTR řady 9200 v setu páka + třmen

6 659 Kč
Koupit
IM92001JLFPRA100
Shimano XTR BR-M9200/BL-M9200 přední kotoučová brzda set
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR BR-M9200/BL-M9200 přední kotoučová brzda set

Přední kotoučová brzda Shimano XTR řady 9200, páka + třmen přední.

6 549 Kč
Koupit
ISWM9250RA
Shimano XTR SW-M9250 řadící tlačítka, pravá, objímka
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR SW-M9250 řadící tlačítka, pravá, objímka

Elektronické řazení Shimano XTR SW-M9250, 12 rychlostí, s objímkou na řidítka.

5 619 Kč
Koupit
ISWM9250IRA
Shimano XTR SW-M9250 řadící tlačítka, pravá, I-SPEC
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR SW-M9250 řadící tlačítka, pravá, I-SPEC

Elektronické řazení Shimano XTR SW-M9250, 12 rychlostí, montáž na objímku I-SPEC.

5 619 Kč
Koupit
IRDM9250GSA
Shimano XTR RD-M9250 GS Di2 přehazovačka, přímá montáž
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR RD-M9250 GS Di2 přehazovačka, přímá montáž

Přehazovačka Shimano XTR RD-M9250, krátké vodítko, přímá montáž, vhodná pro kazetu 9-45.

17 090 Kč
Koupit
IRDM9250SGSA
Shimano XTR RD-M9250 SGS Di2 přehazovačka, přímá montáž
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR RD-M9250 SGS Di2 přehazovačka, přímá montáž

Přehazovačka Shimano XTR RD-M9250, dlouhé vodítko, přímá montáž, vhodná pro kazetu 10-51.

17 090 Kč
Koupit
ICSM9200945
sleva -9%
Shimano XTR CS-M9200 12 sp. kazeta 9-45 z.
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR CS-M9200 12 sp. kazeta 9-45 z.

12 rychlostní MTB kazeta z nejvyšší řady XTR, rozsah 9-45 zubů, pro ořech MicroSpline.

11 590 Kč 12 814 Kč
Koupit
ICSM9200051
Shimano XTR CS-M9200 12 sp. kazeta 10-51 z.
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR CS-M9200 12 sp. kazeta 10-51 z.

12 rychlostní MTB kazeta z nejvyšší řady XTR, rozsah 10-51 zubů, pro ořech MicroSpline.

12 890 Kč
Koupit
IPDM9200
Shimano XTR SPD PD-M9200 nášlapné pedály
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR SPD PD-M9200 nášlapné pedály

Nekompromisní přenos energie s legendární propracovaností a odolností.

4 889 Kč
Koupit
IPDM9200S1
Shimano XTR SPD PD-M9200-S1 Boost nášlapné pedály
Skladem Novinka Doprava zdarma
Shimano XTR SPD PD-M9200-S1 Boost nášlapné pedály

Nekompromisní přenos energie s legendární propracovaností a odolností. Kratší osy o 3 mm pro kliky Boost.

4 889 Kč
Koupit

Nejčtenější články

Přes 20 let na trhu
Přes 20 let na trhu

Kvalita prověřená časem

Top značky
Top značky

Pouze ověřené produkty

Odborný personál
Odborný personál

Poradíme vám s výběrem

Autorizovaný servis
Autorizovaný servis

V zázemí dvou prodejen

Náš tým je tu pro vás
+420 417 532 677
+420 417 532 677

Po - Pá: 9:00 až 17:00 hod.

info@koloshop.cz
info@koloshop.cz

Odpovíme do 24 hodin