Někdy před dvanácti lety jsem poznal kouzlo cykloturistiky, v té době jsem měl kolo GT Avalanche s osazením Shimano Alivio. Protože se mi výlety spojené s posezením na zahrádkách minipivovarů a vinařství zalíbily, chtěl jsem kolo přestavět na lepší komponenty, ale kamarád mi sehnal 26“ Cannondale Trail SL 2 s osazením Sram X5 3x10, brzdami Avid Elixir1 a vidlicí Rock Shox Recon. Kolo bylo super a já si myslel, že mi vydrží, dokud se nerozpadne. Jenže v té době už se začala objevovat 29“ kola a rok na to jsem si ještě pořídil silničku Cannondale CAAD10 na Shimano 105.
Vše začalo v létě 2018, kdy jsem nastoupil do Koloshopu a už při pohovoru mi bylo sděleno, že každý, kdo do firmy přišel, si záhy pořídil nové kolo. Odvětil jsem, že mě se to netýká, protože kolo, které mám, je pro mé potřeby více než dostačující. Toto přesvědčení mi vydrželo celé 2 měsíce do chvíle, kdy jsem měl možnost si vyzkoušet testovací 29“ kolo GT Zaskar s jednopřevodníkem a zjistil jsem, jak velký je rozdíl mezi 26“ a 29“ koly. A tak, když se mi do rukou dostal katalog kol Cannondale pro rok 2019, ohromilo mě kolo Cannondale F-Si Carbon 5 1x12. Mám rád hladký a čistý desing „nejen“ kol, a tak jsem přivítal absenci podsedlové objímky, přesmykače a zamykání vidlice z řidítek (protože vidlici při svém stylu jízdy nikdy nezamykám).
Kolo bylo osazeno klikami Stylo s převodníkem 34 zubů, řazením Sram NX, kazetou NX 11-50 zubů, brzdami Shimano MT500, ráfky WTB, plášti Racing Ralph a Racing Ray a vidlicí Rock Shox Reba. Přišlo v dubnu 2019 a stejně jako u kola předešlého i toto mělo být poslední, které jsem si pořídil.
„Více už nepotřebuji“, říkal jsem si. Opět. Problém je v tom, že když pracujete v Koloshopu, prochází vám rukama denně spousta „potřebného“ materiálu, takže o 14 dní později už jsem měl na kole vypletená hliníková kola Mavic Crossmax. Kolegovi, který mi je měnil, se nedařilo přes duši nasadit plášť na kolo, a tak ji po několika minutách vyrval a oznámil mi, že mi z nich udělá bezdušáky. Nevěděl jsem, co od toho čekat, ale za 5 let nevím, co je to defekt. Že jsem píchnul, jsem poznal pouze podle toho, že z kola chvíli stříkal tmel. Kolo ani moc neušlo, takže jsem během výletu nemusel ani dofukovat. Používám tmel No Tubes Race a jsem maximálně spokojen. K duším bych se už nevrátil.
O 2 měsíce později se mi do rukou dostala elektronická sada Sram XX1 Eagle AXS rainbow. Vidina toho, že se na kole zbavím bowdenu a lanka vedoucího k přehazovačce, byla natolik silná, že jsem to prostě musel mít. Elektronický systém vozím tedy 5 let a nemá chybu. Řazení je rychlé a přesné. V aplikaci lze nastavit, jak chcete řadit - jestli se stiskem horního tlačítka má posunout přehazovačka směrem nahoru nebo dolů, o 2 nebo 3 pozice, případně sjet až na krajní pastorek. V případě bočního nárazu se při určitém tlaku posune sama, aby nedošlo k jejímu poškození. Baterie v ovladači vydrží asi 2 roky a na přehazovačce cca 1500 km, záleží na četnosti přehazování. Zabudovaná dioda blikne při každém zařazení zeleně (v případě, že je baterie nabitá) a pokud blikne červeně, je to signál k tomu, že je zařízení potřeba brzy nabít. Ale i tak s tím v pohodě ujedete dalších 100 km. Kazeta má rozsah 10-50 zubů a 11 pastorků z 1 kusu, jen ten největší je k nim nanýtován, a váží 362 g. Oproti kazetě NX jsem ušetřil na hmotnosti cca 400 g. Již nikdy více mechanické řazení.
Pak už to šlo ráz na ráz. Začal jsem měnit komponenty a pokoušel se dostat s hmotností kola co nejníže. Na řadu přišla karbonová řidítka Bontrager RXL, hliníková sedlovka Aerozine s hmotností pouze 170 g. Dále brzdy a kotouče Shimano XT. Nakonec jsem opět vyměnil vypletená kola, tentokrát za karbonová Mavic Crossmax Ultimate SL30 a přestavbu dokončil vidlicí Rock Shox SID Ultimate. Tím jsem se dostal s hmotností těsně pod 9 kg a z původního F-Si mi zůstal jen rám, představec a sedlo.
Vzhledem k tomu, že jsem cykloturista, tak nemohu posoudit vliv jednotlivých komponent na jízdu, až na jedny, a sice kol. Po nasazení karbonových kol s plášti Continental Race King 620 g mi jízda, obzvláště do kopců, přijde daleko snazší. Kolo zrychluje na rovině a hlavně v kopcích výrazně lépe a jízda je příjemnější, stojí mě to méně fyzických sil a více si jízdu užívám. Rozdíl 1 kg oproti předešlým kolům (včetně plášťů) je velmi znát.
Lukáš, Koloshop.cz
Líbil se Vám článek? Dejte nám vědět dole v komentářích. V případě jakýchkoliv dotazů nás prosím kontaktujte - telefonicky na čísle 417 532 677, e-mailem na info@koloshop.cz. Můžete také navštívit jednu z našich kamenných prodejen nebo využít kontaktní formulář níže.
Vedle hnací soustavy každého dopravního prostředku jde ruku v ruce brzdná soustava, kde tvoří nejpodstatnější část celého systému. U jízdního kola tomu není jinak. Aby vaše kotoučové brzdy plnily…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Řetěz je jeden z nejvíce namáhaných a také často měněných komponentů. Vyplatí se mu věnovat pozornost. Ať už jde o jeho správnou údržbu (mytí, mazání), správné spojení nebo určení odpovídající délky.…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin