Jak už zmínil ambasador Ondra v předchozím blogu, základním východiskem pro strukturovaný trénink je hodnota FTP. FTP, tedy zkratka pro Functional threshold power, což je maximální výkon, který je člověk schopen konstantně držet během jedné hodiny. Pro změření této hodnoty je nutné podstoupit FTP test. Existuje několik variant. Buď můžete jet opravdu celou hodinu na maximum, ale k tomu bohužel v Česku nemáme kopce a i velká část alpských kopců by výkonnějším jezdcům nejspíš nestačila. Proto existují i kratší varianty, jedna na 20 minut a druhá na 2 krát osm, s pauzou 10 minut aktivní regenerace mezi těmito intervaly. Tato varianta je spíš pro ty z Vás, kteří nemají poblíž delší stoupání dlouhé okolo 20 minut a více.
Pokaždé se člověk musí pokusit nepřepálit síly hned na začátku a jet pravidelně. Také je důležité si předtím zkalibrovat wattmetr. Já jsem měl možnost si v říjnu zajet 20 minutový test na kopci na Nové Město poblíž Teplic. Je to segment s názvem „město“ na Stravě. Z počátku se jelo celkem v pohodě, ale bolest se začínala stupňovat. Ke konci už to opravdu bolí, ale nejlepší je se na poslední minutu ještě zvednout a zkusit se zmáčknout co nejvíc, aby se výsledná hodnota ještě zvýšila, jak mi poradil Ondra. Když jsme se sešli, já se připojil k němu v aplikaci Training Peaks. Nastavil mi na základě FTP testu výkonnostní zóny, podle kterých se dá strukturovat trénink. Také mi napsal pár tréninků, které podporují výbušnost v opakovaných nástupech. Tréninky se mi vždy nahrály automaticky z Training Peaks do Garmin Connectu a odtud do mého zařízení, u Wahoo a ostatních computerů by to mělo být podobné, synchronizace vždy funguje přes mateřskou aplikaci zařízení.
Jeden trénink jsem si objel během listopadového víkendu, našel jsem si kopec dlouhý do 10 minut, který jsem musel jet dvakrát. Na poprvé mi tam Ondra napsal intervaly v anaerobní zóně střídající se s odpočinkovou vytrvalostní zónou. Svůj výkon jsem měl možnost pozorovat na Garminu, kde se mi ukazovalo rozmezí výkonu, které musím udržet. Na konci stoupání už to začínalo kousat, ale potřebná čísla jsem si stále držel. Podruhé jsem jel kopec v zóně VO2max s krátkými nástupy. Na konci stoupání jsem se neudržel v potřebných číslech, už jsem prostě nemohl. Ale musím říct, že takhle po sezóně je to opravdu masakr, navíc když moje výkonnost klesá s klesající venkovní teplotou, ale to tak bývá u většiny cyklistů mimo sezónu.
Už se těším na jaro, až budu mít opět čas se opřít do plného tréninku. Tak ať to jezdí i za chladného počasí!
Matěj, ambasador Koloshop.cz
Vedle hnací soustavy každého dopravního prostředku jde ruku v ruce brzdná soustava, kde tvoří nejpodstatnější část celého systému. U jízdního kola tomu není jinak. Aby vaše kotoučové brzdy plnily…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Řetěz je jeden z nejvíce namáhaných a také často měněných komponentů. Vyplatí se mu věnovat pozornost. Ať už jde o jeho správnou údržbu (mytí, mazání), správné spojení nebo určení odpovídající délky.…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin