Svojí nejoblíbenější cyklo disciplínu enduro jsem vždycky kombinoval se silniční cyklistikou, která mě bavila a baví. Skoro při každé vyjížďce, kdy jsem se proháněl po asfaltu, jsem zahlédl zajímavou lesní pěšinu, která vedla někam, kde jsem ještě nikdy nebyl. Lákalo mě zmizet z asfaltu do lesa a prozkoumat to, ale s 25 mm širokými plášti to kolikrát nebyl úplně ideální nápad. Začal jsem proto uvažovat nad pořízením štěrkoletu. V loňském roce se tedy uskutečnilo pořízení mého prvního štěrkoletu. Pro prvním seznámení, s co nejnižší investicí, jsem zvolil Mongoose Guide. Bylo to fajn kolo a pojmenoval jsem ho dost výstižně TANK, a to proto, že bylo poměrně dost těžké. Přesto jsem s ním zažil hezké chvíle i skvělý závod Gravel Blinduro. Gravel mě nadchl, a tak byl čas posunout se o level výše.
Nechtěl jsem žádný další kompromis, a tak jsem si vybral nový GT Grade Carbon Expert ve velikosti 55 (měřím 184 cm) s osazením Shimano 105. Moc jsem se těšil až bike vyzkouším, když se dle Road.cc stal gravel kolem roku 2020. Než jsem mohl prvně vyrazit na tomhle skvěle vypadajícím stroji, bylo nutné ho trochu upgradovat, dle mých představ díky Koloshop Custom Bike programu. Po zkušenosti s Tankem, jsem jasně věděl, že dvoupřevodník za žádnou cenu nechci. Nebyl důvod se dlouze rozhodovat a zvolil jsem si pohon Shimano GRX. Levnější verze klik GRX FC-RX600 se 40 zuby je sice jsou trochu těžší, ale není to zase žádná hrůza. Přehazovačka GRX bude prohánět řetěz po kazetě XT s pastorky 11 – 42. Někdo se může ptát, proč jsem rovnou nevyměnil i páky, ale vzhledem k tomu, že 105 má páky a brzdy hodně dobré, přišlo mi to zbytečné. Nakonec jsem si na továrně dodaná řidítka namotal již ověřenou omotávku Lizard Skins DSP 3,2 mm, která je pohodlná a ruce na ní i za mokra nekloužou. Ještě namontovat zlatý košík od Supacaz a může se vyrazit.
Samotný Grade se po několika letech dočkal úpravy geometrie i větší průchodnosti plášťů a to až do 42 mm. Samotný rám na mě působí lehkým a dynamičtějším dojmem než předchozí verze. Byl jsem také zvědavý, jak se projeví nový koncept Floating seatstays (FS) nebo-li, že seat stay nejsou přímo spojené se seat tube. Smyslem konstrukce je odstranit přímou spojnici, po které by putovaly vibrace od zadního kola přes sedlovku přímo k jezdci. Navíc sedlová trubka GT Grade Carbon je ve své spodní části viditelně zúžená a zploštělá, aby se mohla celá ohýbat směrem dozadu, a tak byla schopna ještě více pomáhat s tlumením nárazů.
Karbonového oře od prosince využívám hlavně na cestu do práce přes celou Prahu (25 km). Cesta je opravdu různorodá od asfaltu, přes kočičí hlavy až po lesní cestu. Hned od prvního dne jsem pocítil vyšší komfort než u předchozího kola. Dovolím si tvrdit, že na tom má velký podíl právě FS. Několikrát jsou opravdu pozoroval, jak sedlovka při jízdě po nerovném povrchu pracuje. Kolo není jen komfortní, ale i velice dynamické. To bylo patrné hlavně při jízdě do kopců nebo při zrychlení na rovinatých úsecích. Byl jsem opravdu mile překvapen. Tento model je vybaven vidlicí s Flipchipem, pomocí kterého se dá změnit offset vidlice, a tím i jízdní vlastnosti. Zatím jsem to nezkoušel a nechal jsem si 55 mm offset. Tento offset je dynamičtějsí než 70 mm, který je spíše na bikepacking. To vyzkouším v létě.
Co se týká obutí, nechal jsem továrně nasazené pláště WTB Riddler 700 x 37C, ale předělal jsem je rovnou na bezduše. Bezdušový systém zvýší jízdní komfort a hlavně zamezí drobným defektům. Přednosti těchto plášťů jsou zjevné hlavně na silnici a zpevněných cestách, zatímco v bahnitějším prostředí pokulhávají. Důkazem mi byl výšlap na jednu vyhlídku po lesní cestě, kde bylo trochu bahýnko a musel jsem jet opravdu opatrně, aby mi pláště nezačaly podkluzovat. Mohu řící, že pláště Michelin Power Gravel 700 x 40C s podobným vzorkem měly mnohem lepší jízdní vlastnosti než tyhle WTBčka. Až WTB doslouží nahradí je asi Panaracer GravelKing SK o šíři 38 nebo 43 mm.
V úvodu jsem psal, že jsem si kolo přestavěl na gravel sadu GRX. Volil jsem kliky GRX FC-RX600, které jsou téměř o polovinu levnější než vyšší model FC-RX810, ale také o 100 g těžší. Mě to ovšem neodradilo a jsem s nima spokojený. Myslím si, že společně s kazetou 11-42 je to ideální kombinace, jelikož nemám sebemenší problém vyjet kopce, které jezdím například na enduru s 1x12. Menším mínusem je ovšem jízda z kopce. Při rychlosti nad 40km/h už prošlapávám, ale není to nic, co bych nemohl přežít. Jednodušše si užívám jízdu bez šlapání.
Musím říci, že se mi Grade opravdu zalíbil, jak po designové stránce, tak i po jízdních vlastnostech. V terénu je stabilní a velice pohodlný, díky své konstrukci. Na asfaltu je dynamický a rychlý. Samozřejmě se kvůli převodům nemůže rovnat silničkám, ale 70 km si dáte bez problému s průměrnou rychlostí 26 km/h. Oceňuji možnost změnit offset vidlice pomocí Flipchipu a přizpůsobit tak kolo na cestování. Super je, že na kolo se dá přimontovat mnoho brašen nebo různých držáků na předpřipravené úchyty (závitové vložky). Určitě se těším na další dobrodružství a závody.
Léto už je v plném proudu, a proto je čas třeba i na delší vyjížďky. Tentokrát bych vám chtěl ukázat trasu mým oblíbeným krajem, Labskými pískovci, a to jak z české strany, tak i z té německé. Trasa…
Jak přesně probíhá expedice kola objednaného přes e-shop? Tuto otázku Vám do posledního detailu zodpoví následující video.
Kateřina jezdí na Cannondale Scalpel Carbon Women!
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin