Holandská značka zapletených kol FFWD není na trhu žádným nováčkem a její historie zahrnuje významné úspěchy v profesionálním pelotonu, odkud vždy čerpala inspiraci, jak dělat věci lépe. A tak již roky můžeme sledovat, jak v Holandsku vynalézají kolo stále znovu a znovu. Vývoj se v Holandsku vždy zaměřoval na 3 kritéria a jejich maximalizaci – cenovou dostupnost, výdrž a servisovatelnost. Dnešní portfolio značky zahrnuje snad všechny běžné cyklistické disciplíny od MTB, přes gravel, dráhu, časovku až po královnu cyklistiky – silnici.
1. března 2024 uvádí FFWD na trh svůj přelomový produkt – model RAW CS. Proč přelomový, když je to zase jenom kolo? Hned z několika důvodů. Předně, nápady, vývoj a testování trvaly více než dva roky, což je déle, než u všech ostatních produktů. Cílem bylo vytvořit kola, která budou konkurovat nejlepším kolům světových výrobců, ale pořád s důrazem na hodnoty značky včetně relativní cenové dostupnosti. Model RAW CS je první v nabídce značky, který nekombinuje pouze standardně vyráběné díly do spolehlivého celku, ale nese v sobě spoustu proprietárního vývoje souvisejícího zejména s použitím karbonových drátů místo ocelových.
U prvního prototypu postaveného na klasickém standardně vyráběném náboji technici pozorovali, že díky zcela odlišnému charakteru karbonových drátů probíhá deformace ráfků, ale také především náboje, zcela odlišně. V tu chvíli bylo jasné, že vývoj nových kol nebude ve znamení použití karbonových drátů místo ocelových a máme vystaráno. Muselo dojít k přepracování ráfků, jehož výsledkem jsou tvarově identické ráfky jako mají modely RYOT, ale s odlišnou vnitřní strukturou a až o 10 % nižší hmotností. Karbonové dráty mají také svá specifika zejména z hlediska průběhu zátěžové křivky. Oproti oceli zde není její pružnost a napětí se přenáší mnohem rychleji (náběh napětí je poměrně strmý).
S původními 24 dráty byla kola příliš tvrdá a nepoddajná a jejich používání bylo zejména v zatáčkách až nebezpečné. Proto došlo ke snížení počtu drátů z 24 na 21, stále v poměru 2:1 a odstranění křížení u méně osazené strany. I tak je ale výsledná tuhost kol o 17 % vyšší než u již tak velmi tuhých RYOTů.
Zajímavostí je, že tuhost kol a jejich chování v zátěži byla opakovaně testována nejen v laboratoři, ale také bývalým nizozemským šampionem v rychlobruslení, který dokáže na kole vyvinout ve spurtu opakovaně hodnoty kolem 2000W, což odpovídá skoro výkonům špičkových dráhařů. U druhého prototypu postaveného více než rok zpět experimentovalo FFWD s keramickými ložisky, které chtěli na svých kolech rozhodně mít. Keramická ložiska jsou přesněji sesazená a vyžadují také vyšší odolnost a preciznost náboje, pokud mají vydržet. Testováním se zjistilo, že klasicky koncipovaný náboj přenáší při zátěži deformaci od pnutí drátů na uložení ložisek a ta nepracují (tedy ani nevydrží) jak by měla. Vzhledem k tomu, že s vývojem vlastních nábojů mají již zkušenosti a základní FFWD náboje se za poslední 4 roky více než osvědčily, rozhodli se pro vývoj vlastních nábojů vhodných pro karbonové dráty s keramickými ložisky.
Na spolupráci oslovili dánský CeramicSpeed a výsledkem je stávající náboj FFWD CS, který má širší základnu ložisek, jejichž rozměry jsou vyrobeny CeramicSpeedem na míru pro FFWD a řeší uložení drátů takovým způsobem, aby se ložiska nedeformovala. Příruba nového náboje také řeší problémy rotace drátů, ke kterému by u karbonových drátů nemělo docházet. Karbonový drát je velmi odolný v tahu – oproti špičkovému ocelovému Sapim CX Ray, který má pevnost cca 1600N, mají nové karbonové dráty pevnost kolem 2000N v tahu. Avšak jsou citlivé na zkrut. Za tím účelem je použit také dvousložkový nipl, jehož vnitřní část je vlepena na karbonové tělo drátů a vnější se utahuje zevnitř ráfku. Výsledné napětí výpletu je také o cca 8 % vyšší než u ostatních modelů, což částečně kompenzuje snížený počet drátů, avšak klade vyšší nároky na kvalitu ráfku. Na tomto místě přidáváme také varování pro všechny, kteří by si chtěli kola neodborně servisovat sami – nedělejte to bez řádného školení! S karbonovými dráty se pracuje odlišně a můžete si kola vážně poškodit.
Nově vyvinutý náboj FFWD CS tak nejenže snese porovnání s ikonickými náboji DT Swiss 180, ale FFWD tvrdí, že je v mnoha oblastech předčí. Zejména výdrž a uložení ložisek by mělo být vzhledem k užití karbonových drátů na lepší úrovni. Poslední prototyp kol se testoval cca půl roku v druhé polovině roku 2023 a výsledný produkt podával velmi přesvědčivé výsledky, které se nebojí srovnání s těmi nejlepšími v oboru. Model RAW CS má ještě jedno privilegium oproti ostatním modelům v nabídce FFWD – bude k dispozici jako jediný v matném i lesklém lakování.
Líbí se Vám? Nám se líbí moc a určitě jej co nejdříve vyzkoušíme sami! Dejte nám vědět dole v komentářích. V případě jakýchkoliv dotazů nás prosím kontaktujte - telefonicky na čísle 417 532 677, e-mailem na info@koloshop.cz. Můžete také navštívit jednu z našich kamenných prodejen nebo využít kontaktní formulář níže.
Rozlučme se s časy, kdy jsme museli zjišťovat nesmyslné kompatibility jednotlivých sad Shimano, kdy jeden druh řetězu fungoval vždy jen s jedním druhem kazety, přehazovačky a převodníku a přivítejme…
SRAM přichází se svou nejnovější sadou silničních komponentů SRAM RED AXS, která je navržena tak, aby nabídla bezkonkurenční výkon a pohodlí pro každého cyklistu. Díky naší exkluzivní spolupráci máme…
Za těch asi 22 let co se pohybuji v cyklistice, mě už jen tak něco nenadchne. Často vnímám, že jde jen o marketing než o vylepšení nějakého produktu, nebo vznik něčeho fakt zásadního. Posledními…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin