Elektrokolo bez baterie je jenom kolo. Právě baterie je srdcem celého systému a patří mezi nejdražší a nejcitlivější komponenty. Pokud vás zajímá, jak vlastně baterie pro elektrokolo funguje, jak se o ni starat, zda je repase dobrý nápad a co dělat, až se jí zkrátí dojezd, jste na správném místě.
Li-Ion baterie jsou dnes standardem v mnoha zařízeních – od notebooků přes chytré telefony až po aku vrtačky. Při stejném napětí a kapacitě jsou nejlehčí a přitom poskytují vysokou hustotu energie. Cena kvalitní baterie na elektrokolo (např. s kapacitou 500–750 Wh) se může pohybovat kolem 10 000 až 20 000 Kč (někdy i více). Cenu ovlivňuje:
BMS (Battery Management System) je „mozkem“ baterie. Představte si ho jako správcovou v paneláku, která dohlíží na všechny „byty“ (v tomto případě jednotlivé články). BMS hlídá teplotu, napětí článků, vyrovnává je (balancuje), a tím zajišťuje delší životnost baterie a bezpečnost při nabíjení i vybíjení.
Levnější baterie mají zpravidla jednodušší BMS, které nemusí tak dobře chránit články. Výsledkem je kratší životnost.
Baterie Li-Ion zvládnou kolem 500–800 plných nabíjecích cyklů (od 0 do 100 %). Uvádíme, že je to 3-10 let v závislosti na kvalitě baterie a na tom, jak s ní zacházíte.
Prodloužení životnosti baterie elektrokola:
Přirozené stárnutí: S každým nabíjecím cyklem se baterie opotřebovává, a tím ztrácí část své původní kapacity.
Nepříznivé podmínky: Mrazivé teploty, velmi vysoké teploty nebo agresivní způsob jízdy dojezd také snižují.
Stav terénu: Kopcovitá trasa nebo silný vítr si vezmou z kapacity baterie více.
Proč displej a baterie ukazují rozdílná procenta?
Různá čidla: Některé systémy počítají dojezd podle okamžité spotřeby a předpokládaného stylu jízdy, zatímco procento baterie vychází z měření napětí článků.
Balancování článků: Pokud se baterie právě vyrovnává (BMS pracuje), může docházet k drobným výkyvům v ukazovaných hodnotách.
Pokud je baterie stále v rozumné kondici, můžete jezdit kratší trasy nebo pomocí slabší asistence snížit spotřebu a dojezd prodloužit. V případě, že už se vám dojezd hodně zkrátil a nastal čas na její výměnu, jednou z možností je nákup nové baterie přímo od výrobce či z oficiální distribuce.
Jde o výměnu starých článků v baterii za nové. Většinou se zachová původní obal i BMS, pokud je v pořádku. Nemusíte se bát pokud repas provádí osvědčený odborník. Kvalitní repasovaná baterie může z hlediska kapacity i životnosti plně konkurovat originálu. Problém je, pokud se jedná o levnou a nekvalitní práci, kde neproběhne řádná kontrola ani zátěžový test.
Baterie na elektrokolo je klíčová součást, která rozhoduje o dojezdu i bezpečnosti. Když věnujete pozornost jejímu správnému nabíjení, skladování a provozu, odmění se vám dlouhou životností a stabilním výkonem. Přesto je nutné počítat s tím, že jednou přijde chvíle, kdy bude potřeba baterii vyměnit nebo repasovat.
Zvolte proto kvalitní baterii, pečujte o ni a užívejte si svobodnou jízdu, kterou elektrokolo nabízí. A až přijde čas na servis nebo náhradu, nebojte se na nás obrátit - provádíme odborný servis elektrokol a nalezneme pro vás vhodnou variantu.
Pro pravidelné účastníky, ale i dovolenkáře, kteří plánují projet Krušné hory na kole a hledají akce a cyklistické závody pro veřejnost, máme dobrou zprávu! Chystáme další ročník Koloshop Festu a…
Nach fünf Jahren kehrt der Krušnoton mit einer großen Feier seines 15-jährigen Jubiläums zurück! Nach dem erfolgreichen letzten Rennen 2019 und der anschließenden pandemiebedingten Pause findet der…
Když se kolem mě začaly šířit myšlenky o tom, že se Krušnoton opět vrací, byl jsem opravdu napjatý, jak to bude vypadat. Krušnoton jsem nikdy předtím nejel, neboť v době, kdy se jezdil, jsem o…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:00 hod.
Odpovíme do 24 hodin