Koncem prázdnin spolu s kámošem Nobym balíme kola do kartonové krabice, na letišti ještě stíháme poslední pivko a už jsme na cestě za největším dobrodružstvím našeho života. Skoro půl roku enduro ježdění v Kanadě. Minimálně takhle jednoduše se na přípravy díváme s odstupem času, a přestože to vždy nebylo jednoduché, zážitky nakonec stojí za to!
Celý plán vyjet na tzv. Work Holiday, tedy pracovně cestovní víza, se zrodil už téměř rok před samotnou cestou. Po první neúspěšné žádosti o víza jsem odjel na několik měsíců do Švédska a co se nestane, druhá žádost je úspěšná! Ještě, že jsem si pár týdnů před odjezdem obnovil pas. Teď jsem musel skočit na 14h vlak do Stockholmu, nechat si za 30 vteřin odebrat otisky prstů a zase 14h zpátky vlakem na sever. Vyplázneš pár tisíc za víza s pojištěním a v tu chvíli teprve začíná ten pravý boj – sehnat práci, ubytování a podle toho vybrat i lokalitu v Kanadě. Za tři měsíce usilovného hledání jsme neměli nic víc, než pár nabídek práce za minimální mzdu a spoustu falešných ubytování. Kašlem na to říkám, letíme do Squamishe, tam je podmínka na kolo skvělá i na podzim, traily po neuvěřitelných kamenných slabech a máme tam kámoše, který v pohodě sehnal práci a bydlení do dvou týdnů.
Během letního roadtripu v Itálii kupuju na mizerném signálu letenky a už není cesty zpět.
Po příletu nás na letišti ve Vancouveru vyzvedává kámoš Miky, kterýmu cpeme do starýho Forda naše dvě rozložený endurka, a k tomu veškerou bagáž. Cesta s koleny až u brady moc příjemná není, ale po x hodinách strávených v letadle nás už nic nerozhodí. Až teprve druhý den zjišťujeme, jak skvělý místo jsme si vybrali. Z Vancouveru do Squamish je to po dálnici hodina, ze Squamish do legendárního Whistleru dokonce o něco méně. Náhodou se nám podaří vypůjčit si auto od holčiny, která letí na pár měsíců do Evropy, a koncem týdne máme i práci a luxusní bydlení. Pokud chcete využít čas naplno, auto je tady fakt důležitý, protože ty nejzajímavější místa jsou dost daleko od sebe. Ještě jsme zařídili papírování jako bankovní účet, operátora, místní pojištění a šlo se jezdit!
Protože jsme bydleli přímo ve Squamishi, jezdili jsme nejčastěji místní traily, které jsou známé prudkými sjezdy po skalách, při kterých nejednou minete lezecký nýt. Není tu nouze ani o kratší technické překážky, dřevěné lávky, ale mají tu i rychlé tratě nebo jumpline, za kterou by se nemusel stydět kdejaký bikepark. Co mi přišlo fakt super bylo to, že featury na trailu (čti jako „nesmyslný sjezd kamene, nechutně úzká lávka nebo nejlépe obojí dohromady“) jsou pomalu odstupňované a je jich tu tolik, že se snadno propracujete od malých až k těm velkým. Do ničeho se zbytečně nenutíte a ono to přijde samo.
Další výhodou je výborné značení a to, že všechny oficiální traily jsou zakreslené v aplikaci Trailforks, kde také místní trailbuildeři aktualizují informace o jejich stavu. Jen pro představu jaké množství trailů v okolí je, po 4 měsících ježdění jsme zdaleka neprojeli všechny a při každé vyjížďce si tedy dáme minimálně jeden nový trail. Na jednom z kopců ve Squamish je hodně populární vývoz shuttlem, ale na většinu trailů si tady musíte vyjet za své buď po lesní cestě nebo přes stoupací traily.
Koncem léta byly lesy plné bikerů, ať už místních borců nebo začínajících hobíků, ale jedno měli všichni společné. Všichni jsou neuvěřitelně milí a veselí, ostatně jako každý v Kanadě. Nebyla výjimka potkat na nedělní vyjížďce celé rodiny, nebo partičku holek, které místo kafíčka a nákupů zkušeně drtily černé traily. Respekt. Na podzim se lesy lehce vyprázdnily, a to nám zase dalo příležitost potkat legendy jako jsou Remy Metailler nebo Yoann Barelli.
Tak tohle jsme rozhodně nemohli vynechat! Bikepark Whistler je přesně takový, jaký je prezentován ve videích. Na jednu stranu nabízí tratě špičkové kvality, na druhou stranu v porovnání s ostatními evropskými bikeparky na něm není nic až tak extra. Za tyhle smíšené pocity může nejspíš obrovský mediální boom, který se kolem Whistleru na internetu vytvořil. Největší kouzlo je v rozmanitosti tratí od několika jumpline přes flow traily až po technické traily plné kamenů, kořenů a velkých slabů, podobně jako ve Squamishi. Jen s tím rozdílem, že tady máte lano, které vás vytáhne nahoru. Taky biková komunita je tu skvělá a snadno se stane, že nastoupíte na stejnou lanovku jako Finn Iles, Jackson Goldstone nebo Brett Tippie. Prostě sen.
Na skok jsem zajel i více na sever do vzdálenějšího Pembertonu, které má atmosféru malého westernového městečka. Je to taková rozlučka s civilizací, kdy za ním už moc signálu nechytíte, za to medvěd grizzly může snadno chytit vás. Toby, jeden z mnoha Čechů v téhle oblasti, mě dovedl na místní specialitku v podobě luxusního sjezdu s převýšením přes 600 výškových metrů. Dali jsme si trail, který na začátku pokrýval sníh a led, postupně přecházející do potoka a mokrých skal. Na závěr jsme si užili prudké zatáčky v hromadách popadaného listí, a i na bláto nakonec došlo. Čistá radost, když jsme konečně dorazili na cestu k autu. Naopak v létě je podle vyprávění Pemberton známý velkým množstvím prachu a určitě jde taky o skvělé místo k ježdění.
Traily na severu Vancouveru byl rozhodně velký zážitek. Místo, díky němuž je nyní po celém světě znám výraz North Shore MTB, používaný pro dřevěné lávky a velké skoky. Hned pár minut za městem totiž v lese můžete narazit na masivní dřevěné konstrukce, určené výhradně pro cyklistiku. Je neuvěřitelné, kolik staveb tam vyrostlo a bylo mi ctí některé z nich pokořit. Jedna z lávek naopak porazila moje lýtko, další zas urazila přehazovačku, no nic, to je část hry.
Abych celý trip nějak shrnul, zažil jsem a poznal spoustu věcí. Z technické stránky jsem byl nucen na místní ježdění naladit pláště v nejměkčí směsi s nejvyšší ochranou proti defektu, a stejně tak jsem dal druhou šanci bezdušovým vložkám Cush Core Pro, které fungují naprosto skvěle. Nutno ale říct, že Kanada není jen o ježdění na kole.
Obdivovat krásu divoké přírody tady může každý a zážitky jako je setkání s medvědem nebo pumou jen tak někde nenasbíráte. Vzpomínky na drsný hike nebo lezení 300 m vysoké stěny zůstanou v hlavě navždycky.
V rámci Superior Test Days, pořádaných v teplické prodejně Koloshopu, jsem měl možnost otestovat novinku, která mě při představení zaujala na první pohled. O jaké kolo šlo a jaké byly mé první dojmy?
Za těch asi 22 let co se pohybuji v cyklistice, mě už jen tak něco nenadchne. Často vnímám, že jde jen o marketing než o vylepšení nějakého produktu, nebo vznik něčeho fakt zásadního. Posledními…
Když se pohybujete na hranicích materiálu i vlastních schopností, chcete mít na kole prostě to nejlepší, co trh s plášti nabízí. Obzvlášť když sjíždíte téměř kolmé skály s brutálními následky. Jak se…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin