Koncem června mi začaly prázdniny a já jsem chtěl, stejně jako loni, strávit týden na kole v blízkosti hor. Původně jsem chtěl jet do Rakouska, ale nakonec jsme se dohodli s kamarádem Mikim, že Slovensko by mohlo být také zajímavé a pro nás i o něco dostupnější.
Když se zmíní slovenská příroda, téměř každý si představí Tatry, kam jsme také jeli. Uvědomoval jsem si však, že kvalita slovenských silnic, stejně jako u nás, není zas tak vysoká a že zdejší síť silnic je o mnoho méně hustá než u nás. Představoval jsem si, že bychom velkou část švihů museli absolvovat po rušných silnicích a to jsem opravdu nechtěl. Dostal jsem tedy nápad, že by bylo lepší vyrazit s jiným typem kola, nejlépe s gravelem, který ale nevlastním. Naštěstí mi Koloshop na tuto cestu půjčil GT Grade. Díky tomu se mi otevřelo daleko více možností při plánování tras, třeba na Kráľovu holu, kam už jsem se několik let chystal zavítat.
Vlakem jsme tedy koncem srpna vyrazili směr Liptovský Mikuláš, u kterého jsme měli objednané ubytování. Cesta byla poměrně dlouhá a zabrala nám skoro celý den, stejně tomu bylo když jsme jeli zpět. Během prvního dne jsme objevili krásy Roháčů - Západních Tater. Nejdříve jsme zdolali stoupání na Žiarskou chatu, kam vede i silnice. Jet na silničce bych vám ale opravdu nedoporučoval, neboť je zde mnoho děr a místy i štěrk. Poté jsme pokračovali po tatranské cyklomagistrále až do Podbánské. Poté jsme si projeli cyklostezky vedoucí Tichou a Koprovskou dolinou. Trasa Tichou dolinou opravdu stojí za to, táhlé stoupání plné krásných výhledů na rozhraní Vysokých a Západních Tater, které vás zavede až skoro k polské hranici. Naopak z Koprovské doliny už tak dobré výhledy nejsou, protože se nachází přímo pod vrcholem Kriváň a navíc se po cyklostezce nedostanete tak hluboko do hor. To byste museli pěšky.
V dalších dnech jsme se jeli podívat například na Svidovské sedlo v Nízkých Tatrách. Na toto sedlo vedla pěkná, ne až tak náročná, štěrková cesta a shora jsme měli krásný výhled na vrcholy Chopok a Ďumbier. Také jsme se jeli podívat k Liptovské maře, kde se dá i vykoupat. Jeden den jsme si nechali na královskou etapu našeho výletu. Tato etapa směřovala na Kráľovu holu, nejvyšší vrchol východní části Nízkých Tater a také jediné HC stoupání, které jsme na Slovensku jeli. Cestou jsme museli zdolat sedlo Priehyba, abychom se dostali na druhou stranu Nízkých Tater k městu Helpa a poté do Šumiacu, odkud začíná cesta na Kráľovu holu. Stoupání dlouhé 12 kilometrů s průměrem 8,6%, napůl po štěrku a napůl po asfaltu, bylo opravdu náročné, ale stálo za to. Z výšky 1946 m n. m. se nabízel krásný výhled na všechny strany. Poté nás čekal návrat přes obec Vernár a dále podél Čierneho váhu zpět do Liptova. Ujet za celý den 170 kilometrů a nastoupat 3000 metrů bylo na gravelu poměrně náročné a zabralo nám to 8 hodin jízdy.
Během pobytu jsme ještě byli na dvou túrách. Poprvé na vrchol Poludnica a podruhé na majestátní Kriváň. Na vrcholu Kriváně nás zastihla bouřka, ale naštěstí se jen rychle prohnala. Avšak chůze po mokrých kamenech není vždy úplně bezpečná. Z Kriváně jsme poté došli do Štrbského plesa, turistického centra Vysokých Tater s krásným jezerem, po němž nese celá obec jméno. Avšak na můj vkus je toto místo moc komerční, což trochu kazí divokou stránku Tater.
Poslední den jsme se vydali na přečerpávací nádrž Čierný váh, stavbu podobného rázu jako jsou Dlouhé stráně v Jeseníkách, avšak o něco menší. Na toto místo vede stoupání po silnici z vesničky Svarín. Shora je opět pěkný výhled na Vysoké Tatry.
A teď ke kolu, které jsem měl půjčené. Konkrétně to bylo kolo GT Grade Carbon Elite. S kolem jsem byl téměř ve všech ohledech opravdu spokojen. Zajímavě provedený karbonový rám je dle mého názoru jedním z nejvíce využitelných gravelových rámů do těžšího terénu díky technologii Triple Triangle. Byl jsem opravdu rád, že kolo disponovalo dvoupřevodníkem, díky němu kolo rychle sviští i po silnici. Řekl bych ale, že je toto kolo pro jezdce, kteří jezdí spíše v terénu a chtějí spíše hravější kolo. Sada shimano GRX 400 s převody 2x10 mi bohatě stačila a opravdu ji nemám co vytknout. Jediné, co bych vyměnil, byly ráfky, které jsou sice poměrně lehké, ale ne až tolik odolné. Celkově je ale toto kolo skvělým lehkým strojem a vstupním modelem otevírajícím cestu mezi karbonové gravely. Jsem moc rád, že jsem si ho mohl půjčit.
Dovolenou jsme si užili opravdu naplno a to i díky gravelům a dobrému počasí. Liptov nám nabídl opravdu hodně zážitků, mnoho hezkých i rozbitých cest a mnohem více divoké přírody, než je například v Alpách. Avšak tuto část Slovenska bych tolik nedoporučoval na silniční cyklistiku, lepší volbou je gravel či bajk. Na to je zdejší infrastruktura lépe připravena. Pokud tedy hledáte poměrně levnou akční dovolenou, tak Slovensko vás určitě nezklame. Ať Vám to jezdí!
Matěj, ambasador Koloshop
Pro pravidelné účastníky, ale i dovolenkáře, kteří plánují projet Krušné hory na kole a hledají akce a cyklistické závody pro veřejnost, máme dobrou zprávu! Chystáme další ročník Koloshop Festu a…
Nach fünf Jahren kehrt der Krušnoton mit einer großen Feier seines 15-jährigen Jubiläums zurück! Nach dem erfolgreichen letzten Rennen 2019 und der anschließenden pandemiebedingten Pause findet der…
Léto už je v plném proudu, a proto je čas třeba i na delší vyjížďky. Tentokrát bych vám chtěl ukázat trasu mým oblíbeným krajem, Labskými pískovci, a to jak z české strany, tak i z té německé. Trasa…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin