Když SRAM letos v květnu představil světu nejnovější podobu své vrcholné silniční sady RED AXS, mohla mít řada lidí pocit, že „tady něco chybí“. Něco jako poslední dílek puzzle, který by završil celé dílo. Kupříkladu gravel verze XPLR a možná ještě pár technologických perliček? Nuže, ve SRAMu nás chvíli napínali, aby nás snad o to více šokovali. A že je rozhodně čím. Od základu nová „Full Mount“ přehazovačka a 13 pastorků jsou toho jasným důkazem.
Pojďme se ale nejdříve vrátit o malý krůček zpět, k již zmíněné silniční sadě SRAM RED AXS, společně s níž se představila také nová generace „chytrého budíku“ Hammerhead Karoo, dokonale provázaného s komponenty AXS, který jsme si nedávno blíže představili.
Každopádně už jen inovace samotné sady SRAM RED AXS přinesla mnoho zajímavého. Především krásné nové a nezvykle vzdušné třmeny brzd, výrazně ergonomicky, ale i konstrukčně přepracované řadící a brzdové páky, ale i další součásti tohoto pohonného systému.
Dotčeny inovací byly jak přehazovačky a přesmykače, tak i kliky, kazety a řetězy. Prostě celá nová sada, která slibuje, třeba už jen na úrovni brzd, zcela nový zážitek, mnohem snazší ovládání rychlosti a také výrazně vylepšenou ergonomii.
Jak je přitom nová sada SRAM RED AXS vzhledově i technologicky lákavá a zajímavá, tak se vlastně její zařazení a základní parametry nikam příliš neposouvají. Stále se zde hraje „stará dobrá silničářská písnička“, která dává přednost dvěma převodníkům v kombinaci s dnes již zažitou dvanáctkovou kazetou. Všemožné kombinace rozměru převodníků a rozsahu kazet asi není nutné připomínat?
Doposud přitom snad pokaždé platilo, že specifická „štěrkoletí odnož“ té či oné sady SRAM do značné míry kopíruje vzhled a konstrukci svého rodiče, svého dárce orgánů, k čemuž přidává takové „drobnosti“, jako jsou delší raménka přehazovaček, kazety s větším rozsahem a podobné na gravel orientované prvky.
Jenže právě v tomto bodě nastává zajímavý a dosti zásadní obrat, právě zde totiž SRAM přidává snad až nečekanou výhybku na zatím striktně rovné koleji sady SRAM RED AXS. Díky tomu se před námi v mlze začíná rýsovat druhá, paralelní kolej SRAM RED XPLR AXS, která jako jediná nese zcela nová řešení a konstrukce.
Nejzajímavější a snad i nejvtipnější na celé této malé interní revoluci je skutečnost, že SRAMu stačilo přijít s pouhou dvojicí skutečně nových dílů, které přitom značí zcela nový směr pro sadu SRAM RED XPLR AXS, a nejspíš i pro její budoucí následovatele. Prvním z těchto klíčových bodů je přehazovačka montovaná přímo na rám, což SRAM označuje termínem Full Mount.
Jde o řešení vyžadující kompatibilní rámy určené pro patky typu UDH*, jinak řečeno o konstrukci, kterou z MTB světa známe jako systém Transmission, nebo také T-Type. Tato magická slůvka sice u SRAM RED XPLR nikde nenajdete, ale princip je stejný.
*UDH = Universal Derailleur Hanger | Otevřený standard konstrukce pravé patky rámu, který umožňuje použít jak klasický hák přehazovačky, tak i moderní přímou montáž MTB přehazovaček SRAM Transmission a nově také gravel verze SRAM RED XPLR AXS v provedení Full Mount.
Právě zmíněná přímá montáž na rám (Full Mount), výrazně zjednodušené nastavování přehazovačky, její konstrukce usnadňující opravy, přesněji výměnu jednotlivých dílů, vysoká odolnost, přesnost a spolehlivost. Vlastně vše, co známe ze světa SRAM Transmission, pouze v úhlednějším a znatelně lehčím gravel-bikovém balení přichází s novým řazením SRAM RED XPLR AXS.
Oním druhým klíčovým komponentem je kazeta nesoucí označení RED XPLR XG-1391, která zaujme hned několika parametry. V první řadě je to, poprvé u SRAMu, 13 pastorků, 13 rychlostí, díky čemuž bylo možné rozšířit rozsah kazety na 460 % (10-46 zubů). Doplňme k tomu ještě hmotnost pouhých 288 g a pokud vám ani nyní nespadla čelist, pak už vás asi vážně nic neohromí!
Pokaždé, když některá z klíčových značek navýší počet pastorků kazety zašumí davem tato otázka: „Proč?“ Odpověď může být přitom vždy tak prostá: „Proč ne, když to technologie a materiály umožňují?“ Zrovna v tomto případě se ale najde i pár dalších, poměrně zjevných a logických argumentů, které už vlastně byly naznačeny.
Tím nejdůležitějším může být fakt, že podobně jako se SRAM před lety vydal do boje za zrušení přesmykačů na horských kolech, což se mu skutečně daří, se o to samé pokouší nyní i ve světě gravel-biků. Už jen proto, aby umlčel věčné remcaly, přichází s rozšířením na 13 pastorků a se zmíněným rozsahem kazety 10-46 z. (460 %) a také s jasnou deklarací: „Nový SRAM RED AXS XPLR lze používat pouze s jediným převodníkem, tečka!“
Kolik váží sada SRAM RED XPLR AXS?
Celá sada SRAM RED XPLR AXS váží 2476 g, což je o 102 g méně než v případě jejího předchůdce.
Jsou některé z komponentů SRAM RED XPLR AXS kompatibilní s díly ze starších sad?
Některé součásti sady ano, jiné ne. Kupříkladu nové páky SRAM RED AXS fungují i se staršími systémy, zároveň lze na druhé straně použít i starší páky a další ovládací prvky z rodiny AXS a využít je pro nové řazení RED XPLR. Vzájemně kompatibilní jsou dále silniční Flattop řetězy a všechny 1x kliky (provedení wide). Naopak přehazovačku RED XPLR, ani novou kazetu nelze použít s žádnou jinou sadou, jelikož tyto díly jsou navrženy a optimalizovány pouze pro 13 převodů.
Jaké jsou rozdíly mezi sadou SRAM RED XPLR a MTB verzí Transmission?
Zásadním rozdílem je určení a optimalizace, tedy třeba už jen hmotnost a rozměry. Nová přehazovačka SRAM RED XPLR AXS je určena jen a pouze pro kazety s 13 pastorky a s rozsahem 10-46 zubů. MTB přehazovačky z rodiny Transmission sice využívají shodnou základní konstrukci a řadu identických prvků, jsou ale navrženy pro 12 rychlostí a zcela jiný rozsah kazety. Krom toho jsou také těžší a odolnější.
Jaké řetězy lze použít s novou sadou RED XPLR?
Využít lze prakticky všechny současné silniční Flattop řetězy (RED, Force, Rival, Apex), přestože u nich najdeme informaci o určení „jen“ pro 12 rychlostí. Co naopak nelze míchat a kombinovat jsou MTB řetězy T-type a silniční, případně gravel sady SRAM RED.
Jaké kazety lze použít se sadou SRAM RED XPLR AXS?
Aktuálně je v nabídce jediná kazeta určená pro tuto sadu – XPLR XG-1391 (13 rychlostí), s rozsahem 10-46 zubů (460 %) a odstupňováním: 10, 11, 12, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 38 a 46 z.
Jaké převodníky budou dostupné pro řazení SRAM RED XPLR AXS?
Převodníky pro tuto sadu budou nabízeny v rozměrech 38z, 40z, 42z, 44z a 46z. Použít lze také 1x Aero převodníky (48z, 50z a 52z).
Nové díly SRAM RED XPLR AXS, tedy jak nové Full Mount přehazovačky, tak i 13s. kazety najdete již nyní v nabídce Koloshop.cz
V případě jakýchkoliv dotazů neváhejte využít kontaktní formulář níže.
Rozlučme se s časy, kdy jsme museli zjišťovat nesmyslné kompatibility jednotlivých sad Shimano, kdy jeden druh řetězu fungoval vždy jen s jedním druhem kazety, přehazovačky a převodníku a přivítejme…
SRAM přichází se svou nejnovější sadou silničních komponentů SRAM RED AXS, která je navržena tak, aby nabídla bezkonkurenční výkon a pohodlí pro každého cyklistu. Díky naší exkluzivní spolupráci máme…
Za těch asi 22 let co se pohybuji v cyklistice, mě už jen tak něco nenadchne. Často vnímám, že jde jen o marketing než o vylepšení nějakého produktu, nebo vznik něčeho fakt zásadního. Posledními…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin