Na konci září představil Bosch novou, již pátou generaci svého osvědčeného a výkonného motoru Performance Line CX. Dalo se přitom očekávat, že se brzy po této premiéře začnou rojit i nová kola postavená právě na tomto systému, což se také stalo. Jedním z těch nejzajímavějších je od základu nový eBike Santa Cruz Vala. Ten sice dává „vale“ systému VPP, zároveň se ale snaží zachovat si svou osobitost, a především skvělé jízdní vlastnosti, které dělají z kol Santa Cruz žádané kultovní zboží.
Santa Cruz a jeho čerstvá novinka Vala, která je zcela novou řadou i zcela novým jménem v rodině SC, přináší do světa elektrických horských kol takřka vše, co jezdci od této legendární značky očekávají. Skvělou ovladatelnost, výkonný systém pohonu Bosch a konstrukci promyšlenou do každého detailu. Santa Cruz Vala, se zdvihy 160/150 mm a MX koly bude ideálním parťákem do náročného terénu i pro dobrodružné jízdy do neznáma.
Základem modelu Santa Cruz Vala je již zmiňovaný nejnovější motor BOSCH Performance Line CX (5. generace), který jsme si blíže představili na konci září v samostatném článku. Překvapit by nás proto neměly jeho základní údaje, kupříkladu točivý moment 85 Nm a maximální výkon 600 W, stejně jako jeho slibovaný jemnější, citlivější a přirozenější projev i nižší hlučnost.
Vcelku zajímavá se zdá být volba základní baterie s kapacitou „pouze“ 600 Wh (nový akumulátor PowerTube 600) s tím, že ke kolu bude samostatně nabízena druhá přídavná baterka montovaná na rám – Bosch PowerMore 250. Celkově tak lze získat kapacitu až 850 Wh.
Zajímavou otázkou je, proč Santa Cruz zvolil menší baterii (600 Wh), když lze do stejného úchytu (lišty) v rámu upevnit i větší kus s kapacitou 800 Wh? Odpovědí je jednoduše hmotnost a ovladatelnost, jelikož menší baterka (PowerTube 600) váží necelé 3 kg, zatímco větší kousek (PowerTube 800) je zhruba o třičtvrtě kila těžší. Když přitom stavíte hravý a zábavný eBike, je každé uspořené deka rozhodně znát na jízdním projevu celku.
V úvodu již také letmo zaznělo, že je nový model Santa Cruz Vala vybaven zdvihy 160/150 mm (P/Z), což poskytuje dostatek prostoru pro náročné sjezdy a technickou jízdu obecně. Zároveň se udržela určitá střídmost podporující tolik důležitou hravost, obratnost a značnou všestrannost. Tomuto zacílení odpovídá i preference MX konceptu (kombinace 29“ a 27,5“, alias mullet), kdy se větší přední kolo stará o jistotu, nadhled a stabilitu, menší zadní zase přispívá k snazší ovladatelnosti.
Samotný rám bude tradičně k dispozici ve dvou úrovních karbonu: základní C a prémiový CC. Promyšlená stavba rámu, volba vhodných materiálů, komponentů a dalších doplňků, třeba i menší baterie… To vše směřuje k cíli dostat se s celkovou hmotností pod úroveň 23 kg, aniž by trpěla tuhost či odolnost.
Již zažitou skoro-samozřejmostí je možnost ladit geometrii pomocí flip-chipů, které jsou u nového modelu Vala, díky odlišné konstrukci zadní stavby, mnohem lépe přístupné. Základní set flip-chipů (horní rameno) umožňuje hýbat s celkovým vyzněním geometrie (např. úhel hlavy 63,9° / 64,2°). Druhý bonusový flip-chip (spodní oko tlumiče) zase nabízí dvě snadno nastavitelné úrovně progresivity.
Santa Cruz u svých kol vždy dbá nejen na celkový výkon, ale i na potřebný komfort či ovladatelnost. Nová Vala je proto navržena s ohledem na jezdce všech velikostí (vel. SM-XXL), přičemž kolo nabízí dostatek prostoru pro dlouhé teleskopické sedlovky. Velikost M využívá délku 180 mm, zatímco L a výš pracuje s hodnotou dokonce 210 mm.
Zásadní otázka nakonec: Proč nový model Santa Cruz Vala preferuje čtyřčepové zavěšení místo Santovsky tradičního systému VPP? Důvod je poměrně prostý a zároveň i vcelku pragmatický. Jde totiž o ideální polohu čepů spodního ramene systému VPP v kontrastu s pozicí a velikostí použitého motoru Bosch Performance Line CX, kdy se tyto dva požadavky v reálném světě do značné míry vylučují.
Aby se proto nemusely přijímat žádné nechtěné kompromisy z pohledu funkce a projevu kola, bylo rozhodnuto vydat se cestou tradičního čtyřčepu, který lze okolo motoru Bosch CX mnohem snáze postavit a dopřát mu požadované vlastnosti. Ostatně právě zde použitý čtyřčep byl pečlivě laděn tak, aby zajistil vysokou trakci, nešizený komfort i příkladnou efektivitu.
Vše je navíc podpořeno špičkovým zpracováním, prémiovými materiály a odolnými čepy či pečlivě zvolenými ložisky tak, aby bylo celé řešení nejen perfektně funkční, ale také dostatečně odolné s dlouhou životností a nízkými nároky na údržbu.
Ještě jsme pomalu ani nevydali tento článek a už slyšíme, že nový Santa Cruz Vala nevypadá, zejména díky čtyřčepu, jako klasický Santa Cruz! Ano, jeho vzhled a silueta se liší, ale jinak je vše při starém. Vývojáři se totiž hodně snažili, aby se i nová Vala v terénu projevovala jako klasický Santa Cruz, což vlastně stačí jen zkusit a pochopit.
Ostatně první dodané kusy, které se objevili v nabídce Koloshop.cz do pár dní zmizely! Podívejte se proto sami, co z barev, setů či úrovně rámu by vám nejlépe vyhovovalo, další kusy jsou již na cestě.
Ono je vlastně docela snadné se do tohoto kola zamilovat, už jen díky spojení nejnovějšího motoru Bosch CX a legendárního DNA značky Santa Cruz!
V rámci Superior Test Days, pořádaných v teplické prodejně Koloshopu, jsem měl možnost otestovat novinku, která mě při představení zaujala na první pohled. O jaké kolo šlo a jaké byly mé první dojmy?
Za těch asi 22 let co se pohybuji v cyklistice, mě už jen tak něco nenadchne. Často vnímám, že jde jen o marketing než o vylepšení nějakého produktu, nebo vznik něčeho fakt zásadního. Posledními…
Když se pohybujete na hranicích materiálu i vlastních schopností, chcete mít na kole prostě to nejlepší, co trh s plášti nabízí. Obzvlášť když sjíždíte téměř kolmé skály s brutálními následky. Jak se…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin