Kromě toho, že si při výběru kola volíme výrobce řazení a jeho příslušnou sadu, také máme možnost, zvolit si různé varianty převodů. Pojďme si rozebrat převody nejpoužívanějších silničních sad výrobců Shimano, Sram a Campagnolo.
Ještě než se podíváme na výrobce silničních sad, řekněme si trochu teorie a ukážeme si kalkulačku převodů. Základním pojmem, který potřebujete znát, je tzv. převodový poměr, ten nám určuje kolikrát se otočí zadní kolo na jedno otočení klik. Jako příklad použijeme převodník s 50 zuby a zadní pastorek s 19 zuby. Spočítáme si 50/19 a zjistíme, že na jedno otočení klik se zadní kolo otočí přibližně 2,6x. Kalkulačka převodů nám umožní zjistit zhruba jakou rychlost můžeme očekávat při různé kombinaci převodů.
Jako první se podíváme na Shimano, japonský výrobce řazení, které na svých kolech už několik desítek let používají jak amatéři, tak profesionálové. Není tomu ještě tak dlouho, co platilo pravidlo, čím vyšší a dražší sada, tím větší převodník a menší rozsah zubů vzadu na kazetách. Počítalo se s tím, že ty nejvyšší sady používají převážně profi jezdci, kteří mají dostatečnou sílu na ušlapání těžkých převodů, díky kterým mohou jet podstatně rychleji a díky menšímu rozsahu zubů na zadní kazetě mohli lépe najít ideální kadenci. Dnes bych převodníky, co Shimano nabízí napříč svými řadami rozdělil do 3 kategorií.
Další důležitou věcí, která s převodníky souvisí, je výběr rozsahu zadní kazety. Pro potřeby tohoto článku se zaměříme primárně na 12 pastorkové kazety. Nejčastěji se setkáte se dvěma variantami. S rozsahem kazety 11-36 u Shimano 105 a nižších a 11-34 u Ultegry a DuraAce. S ani jednou variantou neuděláte chybu, záleží, v jaké oblasti žijete a kde budete nejčastěji na kole jezdit, ale také jaká je vaše výkonnost, případně jestli jste spíše silový jezdec, nebo preferujete větší kadenci. Pokud se však nemůžete rozhodnout, nebojte se na nás obrátit, rádi se s Vámi podělíme o naše zkušenosti a pomůžeme Vám vybrat nejlepší variantu.
Americký výrobce, na jehož vrcholné silniční sadě vyhrál v roce 2023 Jonas Vingegaard Tour de France. Málo věcí může být v cyklistice větší reklamou pro vaši značku. Na rozdíl od Shimana, využívá Sram jiné velikosti převodníků. Tento fakt je způsobený tím, že výrobce na svých kazetách využívá pouze 10zubý nejmenší pastorek a díky tomu si může dovolit mít menší převodníky. Ještě v jedné věci se Sram od Shimano odlišuje a to jsou tzv. „jednoplacky“ pro silniční a gravel kola. Jedná se o pouze jeden převodník, který má své výhody a nevýhody, ale to si rozebereme jindy a v jiném článku. Stejně jako jsem rozdělil Shimano převodníky, pokusím se rozdělit i Sram do 3. kategorií. Tyto kategorie budu však budu označovat podle velikosti převodníků.
Stejně jako u Shimana se zaměříme na 12 pastorkové kazety. V případě sramu, nalezneme nejčastěji tyto 3 varianty. První z nich je rozsah 10-30, který bude mít menší rozsah mezi pastorky, ale v kopcích se můžete setkat s tím, že vám lehčí převod bude chybět, obzvláště v kombinaci s větším převodníkem. Druhou variantou je 10-33, která vám nabídne navíc 33zubý pastorek, který se může v náročnějším stoupání hodit. Třetí variantou je 10-36, tato kazeta oproti předchozím dvěma bude mít o něco větší skok mezi nejlehčími převody, zato Vám v kombinaci s menším převodníkem dovolí větší kadenci v prudších stoupáních.
Nakonec našeho článku ještě pár slov k italskému výrobci. Na rozdíl od Sramu, využívá Campagnolo stejnou velikost převodníků jako Shimano, takže se při výběru můžete řídit stejnými radami. To samé platí pro výběr zadní kazety, nejčastěji uvidíte rozsah 11-34, můžete se však podívat k nám na eshop kde nabízíme i 11-29 a 11-32.
Můžeme se jenom domnívat, jak bude vypadat vývoj převodníků a kazet v dalších letech. V profi pelotonu se už nyní standardně používají převodníky 54-40 v kombinaci se zadní kazetou 11-34. Na rovinatých etapách dokonce můžeme vidět 56 nebo 58 zubé převodníky, které umožňují sprinterům dosahovat rychlostí, o kterých se může běžnému cyklistovi jen zdát. Nutno však podotknout, že tyto varianty převodníků hobby cyklista na rovinkách nevyužije a v kopcích, mu naopak budou lehčí převody chybět.
Vedle hnací soustavy každého dopravního prostředku jde ruku v ruce brzdná soustava, kde tvoří nejpodstatnější část celého systému. U jízdního kola tomu není jinak. Aby vaše kotoučové brzdy plnily…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Řetěz je jeden z nejvíce namáhaných a také často měněných komponentů. Vyplatí se mu věnovat pozornost. Ať už jde o jeho správnou údržbu (mytí, mazání), správné spojení nebo určení odpovídající délky.…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin