Menu
Přidejte se k nám a nic Vám neujede:
E-shop Koloshop.cz Magazín iDomestik.cz

Potřebujete poradit?

Kontaktujte nás

Sledujte Koloshop

Jak nejlépe pečovat o dětské kolo? Praktický průvodce

Je to vlastně trochu paradox. Zatímco o svoje „dospělácká kola“ pečujeme kolikrát více jak sami o sebe, tak ke kolům našich potomků nejednou přistupujeme jako k produktům veskrze bezúdržbovým. Vždyť co by se mohlo na jednoduchém dětském kole pokazit, že? Jenže zrovna toto je dost nešťastný přístup! Pravdou je, že dětská a juniorská kola dostávají často pořádně zabrat a především, dobře fungující kolo znamená spokojeného (malého) cyklistu(ku) a zároveň je klíčem k jeho bezpečí!

Publikováno: 14. 8. 2024
9 min. čtení
Sdílet

Pojďme se tedy společně podívat, v přehledně rozdělených oblastech, na základní rady, tipy a doporučení toho, co je vhodné na dětských a juniorských kolech kontrolovat, čas od času měnit, udržovat v dobré kondici, či vhodným způsobem seřizovat. Naprosté základy kontroly, údržby a dohledu nad bezpečným provozem malého kola by měl zvládnout snad každý rodič, složitější zásahy ale svěřte raději odbornému servisu, třeba v jedné z našich poboček Koloshop.cz Praha či Teplice.

PLÁŠTĚ – Kontrola, tlak, výměna

Dalo by se odhadnout, že řada z nás často začíná, a bohužel také končí s údržbou dětských kol u zběžné kontroly tlaku v pláštích, či s jejich případným nahuštěním. Přitom už jen vhodně zvolený tlak v pneumatikách může znamenat rozdíl mezi zábavnou, a naopak zcela zkaženou vyjížďkou. Špatné jsou přitom oba extrémy, tedy jak pláště příliš měkké (podhuštěné), tak naopak i přehnaně tvrdé (přehuštěné). 

Měkké pneumatiky znamenají vyšší valivý odpor, namáhavější jízdu, ale také horší ovladatelnost kola, případně vyšší riziko defektu. Naopak příliš natvrdo nafoukaná kola sice na první pohled lépe jedou, pokud se ale nebudete pohybovat pouze po hladké a umetené cyklostezce, bude vaše dítko brzy pěkně vyklepané a rozhodně nebude spokojené a motivované k dlouhotrvajícím a opakovaným výkonům.

Jaký je vhodný tlak pro pláště dětských kol?

V tomto směru nelze nabídnout žádnou univerzální radu, jelikož do hry vstupuje celá řada proměnných. Hmotnost jezdce, výška postavy, typ kola, rozměr a druh plášťů, preferovaný způsob jízdy (asfalt, terén atd.) Obecně se vyplatí pohybovat se v rozmezí doporučených tlaků určených výrobcem pláště, které lze obvykle dohledat na jeho boku. 

Pokud přitom netoužíte po mimořádné rychlosti a nejezdíte jen po čisté a hladké cyklostezce, bude obvykle lepší volit hodnoty bližší spíše minimálnímu doporučenému tlaku než tomu maximálnímu. Se základní orientací mohou pomoct i různé on-line nástroje, jeden takový nabízí třeba SRAM na svých stránkách

Stav plášťů a jejich výměna

S určitou pravidelností bychom měli kontrolovat také stav plášťů, tedy jak výšku či opotřebení samotného vzorku, tak i jejich celkovou kondici. Prohlédnout se jistě vyplatí, zda na plášti nejsou viditelné praskliny, trhliny nebo známky degradace věkem (zpuchření). Malí cyklisté dávají svým kolům často dost zabrat a rádi brzdí prudce a smykem, proto není vhodné stav plášťů jakkoliv podcenit. Více přitom obecně trpí zadní „smýkaná“ kola.

Proto v případě, kdy narazíte na známky poškození, nebo nadměrného opotřebení, třeba jen na vybraných místech, pořiďte raději pláště nové. Rozhodně přitom není vhodné měnit třeba obrzděný zadní plášť za přední, pneumatiky tedy jen prohodit, jelikož kvalitní vzorek je nezbytný i na předním kole, vlastně ještě důležitější než na tom zadním!

TIP: Kontrolujte pravidelně stav pneumatik na dětském kole. NIKDY neprohazujte sjetou zadní pneumatiku za přední, vždy radši kupte nový plášť!

BRZDY – Destičky, lanka, špalíky

Jestli nás pláště drží na zemi, potom jsou brzdy tím, co nás často dělí od nepříjemného karambolu. Brzdy jsou zároveň častou bolístkou zejména nejmenších dětských kol, přestože jde o zcela klíčový díl. Z pohledu údržby toho příliš neuděláme s protišlapnou brzdou (torpédem), jakmile jsou ale na dětském či juniorském kole brzdy ráfkové nebo kotoučové, zaslouží si náležitou pozornost. 

Brzdové páčky

Na brzdové páčky byste se měli zaměřit už při výběru vhodného dětského kola, tedy zda mají odpovídající velikost, dostatečně lehký chod a vhodnou pozici, aby je bylo dítě schopné ovládat. Už na ně třeba jen dosáhnout. Kontrolou páček, jejich pozice a síly potřené k jejich ovládání by měla také začít samotná kontrola brzd, jelikož pokud zde „něco drhne“ lze to často poznat právě na páčkách.

Brzdové špalíky/destičky – výměna a seřízení

Pokud má brzda správně fungovat, potřebuje k tomu dostatek brzdného materiálu a také vhodné seřízení. V případě, že jsou na vašem kole kotoučové brzdy, zkontrolujte stav destiček. Pokud odhalíte vyšší míru opotřebení, neotálejte s jejich výměnou (*Je-li opotřebení destiček na jedné brzdě nerovnoměrné, jedna destička obroušená víc než druhá, může to být známkou nevhodného seřízení, či nesprávné funkce).

Podobný postup platí i pro brzdové špalíky ráfkových brzd, na které je lépe vidět a snáze se proto kontrolují. Seřízení jejich ideální polohy ale může být mnohdy i pracnější, záludnější.

Ostatně seřízení jednoho či druhého typu brzd vyžaduje trochu praxe a zkušeností, postup jejich úpravy a nastavování se přitom dost liší. Vždy nám jde ale o to, aby brzda nedrhla a neškrtala, přitom ale dostatečně zabírala a měla potřebný účinek a rozumně dlouhý krok. Pokud si nejste jisti, jak toto zajistit právě u vašeho kola, svěřte tento úkon raději odbornému servisu. 

TIP: Pokud zjistíte, že brzdný materiál (destičky/špalíky) mizí opakovaně a ve větší míře jen na zadním kole, naučte svého malého cyklistu využívat cíleně obě brzdy. Díky tomu získá lepší kontrolu nad svým kolem a bude lépe zvládat potenciální krizové situace. 

Brzdová lanka a bovdeny (hadice)

Při pravidelné kontrole brzd je vhodné podívat se také na stav brzdových lanek a jejich vedení (bowdenů), zda nejsou poškozená, roztřepená apod. Pokud nějakou takovou závadu objevíte, raději dané lanko co nejdříve vyměňte. 

V případě hydraulických kotoučových brzd do nitra hadic sice neuvidíte, zkontrolovat ale můžete jejich případné vnější poškození. Ve vašem servisu se také přeptejte na potřebu a četnost doporučené výměny brzdové kapaliny, či odvzdušnění brzd.

Pohon a řazení

Pro bezpečnost provozu nejožehavější partie již máme probrané, podcenit bychom ale neměli ani kontrolu a seřízení dalších prvků dětského kola, v čele s řazením a pohonem. Základem by měla být dostatečná péče o řetěz, který je vhodné udržovat přiměřeně čistý a správně namazaný.

TAKHLE NE! Odložit kolo po deštivé vyjížďce do vlhkého sklepa a pak jej za dva týdny vytáhnou se zrezivělým řetězem, není zrovna známkou zodpovědného přístupu!

Přestože jsou dětská kola vybavena obecně méně převody a celkově silnějšími řetězy, tak i ty se mohou opotřebovat a mohou vyžadovat výměnu. I na to je vhodné si občas vzpomenout. Poněkud jiná je situace u kol, které místo řetězu využívají tichý a prakticky bezúdržbový řemen. I ten se ale může časem poškodit, opotřebovat, proto se i na něj občas podívejte a zkontrolujte, jestli není někde třeba natržený, případně zda je dostatečně napnutý.

Čištění a mazání řetězu 

Pokud se na řetězu usadí větší množství nečistot, typicky nalepených na mastný olej, bude vhodné řetěz důkladně vyčistit, následně osušit a znovu namazat. Použít lze různé, k tomuto účelu navržené prostředky, ale klidně i pračky řetězu jako u dospělých kol. 

Kontrola a seřízení řazení 

U nejmenších kol s jedním převodem tato starost odpadá, jak ale vaše ratolest povyroste, bude jistě vyžadovat více a více rychlostí na svém kole. Zkontrolujte proto, jestli vše funguje, řazení je dostatečně lehké, přesné a spolehlivé, případně v jaké stavu jsou řadící lanka a jejich vedení, podobně jako u brzd.

Pokud narazíte na problém a nebudete si s ním vědět rady, obraťte se raději na odborný servis. Důvodů nesprávně fungujícího řazení může být totiž celá řada. Opotřebení klíčových prvků, poškozené nebo drhnoucí lanko, špatné seřízení, špatně usazené kolo v rámu, mechanické poškození pádem (např. ohnutá patka) a řada dalších.

Rám a vidlice – Stav a poškození

Při náruživém a často dosti nevybíravém způsobu využití kola „mladými ročníky“ není o drobné pády, nehody a kolize obvykle nouze. Zkontrolujte proto občas samotnou „kostru kola“ (rám), zda nenese známky nežádoucího poškození. Všemožným oděrkám se asi těžko vyhnete, ale viditelně prasklé, promáčknuté nebo ohnuté díly by měly být varováním a důvodem k zamyšlení, či konzultaci se servisním technikem. 

Kontrola vidlice

Známky vnějšího poškození kontrolujte nejen u rámu, ale také u vidlice. Zkusit byste měli i to, zda se vidlice v hlavě volně otáčí, případně, zda se ve spoji s rámem (v hlavě) nenachází nežádoucí vůle. V případě, že je na vašem kole vidlice odpružená, zkontrolujte, jestli správně pruží, nedrhne, jestli fungují její ovládací prvky. Zkuste také zjistit, jestli nejeví známky nežádoucí vůle a podobných neduhů. Ostatně odpružené vidlice vyžadují pravidelný odborný servis. 

Řídítka, sedlo, pedály

Určitou pozornost si zaslouží také další drobnější díly vašeho dětského kola. Základem by mělo být ujištění, že žádný z dílů není viditelně poškozený, ohnutý, prasklý, či roztržený tak, aby to bránilo jeho bezpečnému využití. 

U řídítek se vyplatí zkontrolovat, zda jsou na kole usazena rovně, ve vhodné výšce či úhlu, a také, zda jsou dostatečně utažená. Jistě a pevně usazené by mělo být pochopitelně též sedlo u nějž je rozumné čas od času zkontrolovat jeho dostatečnou výšku. Jak nám děti rostou před očima, tak je často potřeba postupně zvedat právě výšku posedu, dokud nenastane situace žádající si přestup na větší kolo.  

Při celkové prohlídce kola nezapomeňte také na pedály, které by měly být dostatečně pevně usazené v klikách (utažené), zároveň by se měly otáčet plynule a bez většího odporu. 

TIP: Nespoléhejte vždy jen na původní výrobcem montované plastové pedály. Zejména větší děti ocení jistotu kvalitnějších a odolnějších pedálů. Vhodnou volbou, u větších dětí, jsou třeba plastové či kompozitní varianty dospěláckých platformových pedálů, které toho hodně vydrží, jsou barevně zajímavé a zaručují jisté spojení s nohou.

Návštěva servisu nejen jako nouzové řešení

Přestože pravidelná domácí údržba může vyřešit celou řadu problémů a předejít větším starostem spojeným s provozem dětských kol, je obecně vhodné navštívit i s malým kolem alespoň jednou za rok odborný servis, kde vyškolený technik vše důkladně prohlédne, zkontroluje a seřídí, případně pomůže s věcmi, na které doma nemáte potřebné vybavení. 

Využijte například servisní zázemí koloshop v Praze a Teplicích.

Ať mají děti i rodiče radost

Pokud jste dočetli až sem a zarazilo vás, jak dlouhý výčet servisních bodů a úkonů jsme před vás předložili, pak se není nutné ničeho lekat. Na první pohled se zdá, že je i na dětském kole mnoho věcí, které je třeba hlídat a kontrolovat, ale ono je to podobné jako s kolem dospěláckým. Pokud se i o dětské kolo budete dobře a pravidelně starat, pak si budete udržovat průběžný přehled o jeho stavu, zároveň si prohlídku klíčových míst snadno zautomatizujete.

Pokud se na to cítíte, je jistě fajn o svoje rodinná kola pečovat doma, k čemuž je vhodné pořídit si odpovídající nářadí a kvalitní prostředky (čistidla, oleje apod.). Zároveň v případě, kdy si nebudete něčím zcela jisti, neváhejte a vyhledejte radu ve svém okolí, nebo ještě lépe u vašeho servisu. Hlavní je přeci bezpečnost vašich cyklo-ratolestí a také jejich spokojenost, úsměv na tváři a kvalitně strávené společné chvíle při oblíbeném sportu. 

Líbil se Vám článek? Sdělte nám své poznatky do komentářů! V případě jakýchkoliv dotazů neváhejte využít kontaktní formulář níže, nebo se obraťte na naši infolinku: +420 417 532 677, popřípadě email: info@koloshop.cz.

Kontaktujte nás

Nejčtenější články

Přes 20 let na trhu
Přes 20 let na trhu

Kvalita prověřená časem

Top značky
Top značky

Pouze ověřené produkty

Odborný personál
Odborný personál

Poradíme vám s výběrem

Autorizovaný servis
Autorizovaný servis

V zázemí dvou prodejen

Náš tým je tu pro vás
+420 417 532 677
+420 417 532 677

Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.

info@koloshop.cz
info@koloshop.cz

Odpovíme do 24 hodin