Jaro už pomalu klepe na dveře a spousta z nás se již po dlouhé zimě těší na první vyjížďku. Než vyrazíte je dobré zkontrolovat vaše kolo i vybavení, abyste během cesty nebyli nemile překvapeni.
Pro ty, kteří nic nepodcenili, kolo poctivě zazimovali a dopřáli mu posezónní servis je situace jednoduchá. Stačí dohustit kola, otřít prach z rámu a může se vyrazit. Pokud máte kolo uschované ve stejném stavu jako po poslední vyjížďce, bude třeba pečlivější kontroly. Než se pustíte do kontroly a seřizování je dobré kolo nejdříve umýt a správně namazat pohyblivé komponenty. Kontrola kola by měla zahrnovat následující komponenty níže.
Pláště - mimo správného nahuštění je dobré zkontrolovat stav opotřebení. To znamená zda je vzorek stále v dobré kondici nebo plášť nejeví známky zpuchření - drobné praskliny na boku.
Řazení - postupně zkuste zařadit všechny převody, abyste se ujistili, že řetěz na kazetě nepřeskakuje. Pokud se tak děje většinou pomůže mírné doladění napnutí lanka pomocí stavěcích šroubů. Jestliže je chod řazení příliš tuhý je dobré vyměnit lanka i bowdeny.
Brzdy - vizuálně zkontrolujte brzdové destičky nebo špalíky, zda již nejsou opotřebované a v případě potřeby je vyměňte. U V-brzd zkontrolujte správné natažení lanka a náklon brzd. U kotoučových brzd pak zkuste jejich správný chod a výkon. V případě, že není v pořádku většinou pomůže celý systém odvzdušnit.
Řetěz - pomocí měrky řetězu zkontrolujte, zda již řetěz není příliš opotřebovaný. Pokud ano vyměňte ho. V každém případě před první vyjížďkou řetěz správně namažte. O tom jak se o řetěz správně starat, aby vše fungovalo jsem psal zde.
U kol s odpruženou vidlicí nebo tlumičem je dobré očistit suchým hadrem kluzné plochy a namazat je silikonovým olejem.
Pokročilejší domácí mechanici mohou před sezónou pro jistotu zkontrolovat stav ložisek hlavového složení, kladek přehazovačky nebo ořechu. Vše řádně vyčistit a namazat správnou vazelínou.
Pokud si na předsezónní údržbu netroufáte nebo nemáte čas, neváhejte se objednat do našeho servisu. Kolegové mechanici vše řádně zkontrolují a vy budete mít jistotu, že je vaše kolo před sezónou odborně připraveno. Cena takovéto kontroly se většinou pohybuje kolem 1000 Kč. Záleží na stavu kola a nutnosti případné výměny komponentů.
Blatníky - jarní počasí je typické svými rozmary. Ráno vyjedete za slunného počasí, ale během cesty se počasí může rapidně změnit. Stříkání vody od kol je věc nepříjemná. Pokud vyrážíte na delší vyjížďky je dobré pro toto období kolo vybavit blatníky. Vyrábějí se ve univerzálních provedení většinou s nastavitelnou délkou vzpěr, takže je můžete přizpůsobit dle rámu vašeho kola. Mám dobrou zkušenost s blatníky firmy SKS, které jsou vyrobeny z kvalitního plastu, mají nízkou hmotnost a dají se jednoduše nastavit a demontovat.
Blikačky a světla - je o něco déle vidět než v zimě, ale může se stát, že se váš výlet o něco prodlouží a budete dojíždět za šera nebo za tmy. Vzhledem k vaší bezpečnosti se vyplatí mít kolo vybavené světly nebo alespoň blikačkami. Vyrábí se jich celá řada většinou v kompaktních rozměrech, takže můžete mít světla trvale připevněná na kole, aby vás tma nepřekvapila. Cena blikaček a světel se většinou odvíjí od jejich výkonu, výdrže baterie nebo použitého materiálu resp. odolnosti při nepříznivých povětrnostních podmínkách. V prvních jarních měsících není neobvyklé pošmourné a mlhavé počasí. Z osobní zkušenosti řidiče vím, že je dobré mít puštěné blikačky i přes den. Na silnici budete daleko lépe viděni.
Stojánek na kolo - není to komponent, bez kterého byste se vyloženě neobešli, ale pokud pojímáte cyklistiku spíš odpočinkově s častými zastávkami je fajn, když člověk nemusí neustále řešit kam nebo o co kolo opřít. Stejně jako blatníky i stojánky se vyrábí v univerzálních velikostech, takže pokud nemáte vyloženě atypický rám, určitě si pro vaše kolo vhodný stojánek vyberete.
Ostatní příslušenství - před první vyjížďkou bych doporučil zkontrolovat brašnu, zda je v ní vše co má být a hlavně v použitelném stavu v případě nutnosti použití při opravě kola. Mám na mysli hlavně sadu lepení nebo duši. Murphyho zákony totiž fungují i v cyklistice a může se stát, že v případě defektu zjistíte, že lepidlo na duše je již vyschlé nebo duše zpuchřelá. Mezi další věci, které by v brašničce neměli chybět jsou montpáky pro stažení pláště a multiklíč pro drobné opravy.
Jarní dny se většinou vyznačují teplotními rozdíly během dne. Určitě se nevyplatí podléhat předčasnému optimismu a hned na první vyjížďku vézt krátké-krátké. Rozhodně bych ještě neodkládal funkční spodní vrstvu.
Stejně tak klouby (hlavně kolena) bych doporučil nechat zakryté. Vzduch je přeci jen ještě chladný. Prochladnutí kolen a svalů je nejen nepříjemné, ale může vést ke svalovým poraněním nebo k déle trvajícím potížím s klouby. Pro tento účel jsou vhodné lehčí dlouhé kalhoty nebo návleky na nohy a ruce. Návleky mají výhodu, že se dají snadno sbalit a můžete je mít v kapse dresu. V případě nutnosti jsou hned po ruce.
Pokud se přeci jen stane, že počasí podceníte a vrátíte se prochladlými koleny, jako prevence případných dalších potíží poslouží teplá koupel a použití hřejivé masti. Tu koneckonců můžete mít pro všechny případy i s sebou na vyjížďku.
Dobré je mít na první vyjížďky přichystanou neprofoukavou vestu nebo bundu, případně pláštěnku. Ty kolikrát dokáží zachránit případný špatný odhad výběru oblečení nebo náhlou změnu počasí během dne.
Zimní tretry už na jaře nejsou potřeba nicméně se ještě hodí návleky na tretry zejména při ranní a dopolední vyjížďce. V případě příznivější teploty lze zvolit tenčí návleky, aby byl tepelný komfort zachován. O návlecích na tretry psal kolega na našem našem blogu zajímavý článek.
A je to. Můžeme vyrazit.
Václav Bezouška, zástupce vedoucího prodejny Koloshop Praha
Vedle hnací soustavy každého dopravního prostředku jde ruku v ruce brzdná soustava, kde tvoří nejpodstatnější část celého systému. U jízdního kola tomu není jinak. Aby vaše kotoučové brzdy plnily…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Řetěz je jeden z nejvíce namáhaných a také často měněných komponentů. Vyplatí se mu věnovat pozornost. Ať už jde o jeho správnou údržbu (mytí, mazání), správné spojení nebo určení odpovídající délky.…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin