Sezóna 2024 teprve začíná nabírat obrátky, takže je pro nás čas pokrýt jedno z nejdiskutovanějších témat ve světě kol. Jedná se o ráfky s patkou a bez patky, neboli hooked a hookless. Ať už jste tyto termíny někdy slyšeli nebo ne, v tomto článku se vám tuto problematiku pokusíme objasnit.
Podíváte-li se na specifikace kol FFWD pro silniční kola, můžete si všimnout, že všechny ráfky jsou Hooked. S rozvíjejícím se trendem Hookless ráfků se nám množí dotazy po tom, proč stále držíme hooked ráfky. Rádi vám tuto volbu vysvětlíme.
- Jedním z důvodů je kompatibilita. Chceme, aby se (téměř) všechny pláště daly namontovat na naše kola, bez ohledu na šířku a nastavení (bezdušové nebo s duši).
- Nevýhody nepřeváží výhody. Tímto naznačujeme, že výhody jako hmotnost, pevnost a výkon jsou marginální.
- Hookless ráfky pro silniční kola jsou (toho času) stále spíš v experimentální fázi. Nejsme přesvědčeni, že trh a spotřebitelé jsou připraveni na tento výrazný krok vpřed.
Bezpečnost pro uživatele našich kol je pro nás nejdůležitější a tedy hlavním důvodem volby hooked ráfků.
Pro terénní kola v naší kolekci jsme zvolili Hookless ráfky. Možná si teď říkate "proč?" V čem je ten rozdíl? Proč je pro silnici lepší Hooked a do terénu Hookless?
Počet bezdušových plášťů dostupných pro gravel a mtb je velký. Vlastně většina těchto plášťů je vhodná k použití bez duše na Hookless ráfek. Jak horská kola, tak gravely mají širší pláště, což znamená, že jezdíte na nižším tlaku.
Hooked je ráfek s patkou/háčkem, Hookless bez patky/ráfku. Termín "háček" na ráfku kola se odkazuje na profil na vnitřní straně lemu ráfku, do kterého se pneumatika "zahákne", aby zůstala na svém místě. Bez tohoto háčku by plášť vyskočil z ráfku, jakmile byste ho nafoukli na vysoký tlak. Toto platí pouze pro drátěné a skládací pneumatiky v kombinaci s duší.
Ráfek bez tohoto "háčku" se nazývá Hookless. Na Hookless ráfku se pneumatika nezahákne do háčku, ale zůstává pevně spojena s bezšvovým spojením bezdušového pláště s ráfkovým lemem. Na těchto ráfcích bez háčků můžete použít pouze pneumatiky, které splňují požadované specifikace (TL/TLR) namontované v kombinaci s bezdušovým tmelem.
Kdy tedy vybrat kola s Hooked ráfky a kdy s Hookless?
Výhody Hooked ráfků:
- Širší výběr pneumatik
- Lze je použít buď bezdušově, nebo s duší
- Větší rozsah tlaku v pneumatikách
Nevýhody Hooked ráfků:
- Vyšší hmotnost
- Složitější výroba (a tedy dražší)
Výhody Hookless ráfků:
- Nižší hmotnost
- Silnější ráfky
- Snazší výroba (a tedy nižší výrobní náklady)
Nevýhody Hookless ráfků:
- Vyžadují specifické bezdušové pneumatiky (ne všechny bezdušové pneumatiky jsou vhodné)
- Omezený výběr pneumatik
- Omezení tlaku v pneumatikách na 5 barů / 70 psi (pro pneumatiky o šířce 28 mm)
Jak jste si již přečetli, výběr plášťů je důležitým faktorem. Téměř všechny dostupné pláště jsou vhodné k montáži na hooked ráfky, což usnadňuje volbu oblíbené pneumatiky. S Hookless ráfky je ovšem situace jiná.
Pokud máte kola s Hookless ráfky, můžete na ně namontovat pouze bezdušové pláště. Výběr plášťů plně kompatibilních s Hookless ráfky je však stále omezený.
Kromě značky a typu pláště jsou důležité i další faktory, jako je jejich šířka a tlak. Zejména u Hookless ráfků hraje tlak v pláštích klíčovou roli.
Tlak je vždy důležité téma. Širší pláště jsou v módě a není tomu jinak ani u silničních plášťů, kde už je dnes 28 mm standardem. Širší pláště nabízejí vyšší komfort díky nižšímu tlaku, zejména v bezdušovém provedení.
Pozor: S moderními širokými pneumatikami nelze použít tradiční tlakování na 9 nebo 10 barů. Na Hookless ráfcích je to dokonce nebezpečné, protože příliš vysoký tlak může způsobit, že plášť vyskočí z ráfku. Tak si dejte pozor!
Tento článek byl převzat od FFWD.
Holandská značka zapletených kol FFWD není na trhu žádným nováčkem a její historie zahrnuje významné úspěchy v profesionálním pelotonu, odkud vždy čerpala inspiraci, jak dělat věci lépe. A tak již…
Už v tom máte jasno? Pokud si stále nejste jistí, který druh ráfku je pro Vás vhodný, napište nám, rádi poradíme.
Vedle hnací soustavy každého dopravního prostředku jde ruku v ruce brzdná soustava, kde tvoří nejpodstatnější část celého systému. U jízdního kola tomu není jinak. Aby vaše kotoučové brzdy plnily…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Řetěz je jeden z nejvíce namáhaných a také často měněných komponentů. Vyplatí se mu věnovat pozornost. Ať už jde o jeho správnou údržbu (mytí, mazání), správné spojení nebo určení odpovídající délky.…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin