Menu
Přidejte se k nám a nic Vám neujede:
E-shop Koloshop.cz Magazín iDomestik.cz

Potřebujete poradit?

Kontaktujte nás

Sledujte Koloshop

HOOKED vs HOOKLESS ráfky a jak se k tomu staví FFWD

Sezóna 2024 teprve začíná nabírat obrátky, takže je pro nás čas pokrýt jedno z nejdiskutovanějších témat ve světě kol. Jedná se o ráfky s patkou a bez patky, neboli hooked a hookless. Ať už jste tyto termíny někdy slyšeli nebo ne, v tomto článku se vám tuto problematiku pokusíme objasnit.

Publikováno: 14. 5. 2024
3 min. čtení
Sdílet

Proč zvolit ráfky s patkou - HOOKED? 

Podíváte-li se na specifikace kol FFWD pro silniční kola, můžete si všimnout, že všechny ráfky jsou Hooked. S rozvíjejícím se trendem Hookless ráfků se nám množí dotazy po tom, proč stále držíme hooked ráfky. Rádi vám tuto volbu vysvětlíme.

 - Jedním z důvodů je kompatibilita. Chceme, aby se (téměř) všechny pláště daly namontovat na naše kola, bez ohledu na šířku a nastavení (bezdušové nebo s duši).

 - Nevýhody nepřeváží výhody. Tímto naznačujeme, že výhody jako hmotnost, pevnost a výkon jsou marginální.

 - Hookless ráfky pro silniční kola jsou (toho času) stále spíš v experimentální fázi. Nejsme přesvědčeni, že trh a spotřebitelé jsou připraveni na tento výrazný krok vpřed.

Bezpečnost pro uživatele našich kol je pro nás nejdůležitější a tedy hlavním důvodem volby hooked ráfků.

Pro gravel a mtb ráfky Hookless

Pro terénní kola v naší kolekci jsme zvolili Hookless ráfky. Možná si teď říkate "proč?" V čem je ten rozdíl?  Proč je pro silnici lepší Hooked a do terénu Hookless? 

Počet bezdušových plášťů dostupných pro gravel a mtb je velký. Vlastně většina těchto plášťů je vhodná k použití bez duše na Hookless ráfek. Jak horská kola, tak gravely mají širší pláště, což znamená, že jezdíte na nižším tlaku. 

Co je Hooked a Hookless ráfek?

Hooked je ráfek s patkou/háčkem, Hookless bez patky/ráfku. Termín "háček" na ráfku kola se odkazuje na profil na vnitřní straně lemu ráfku, do kterého se pneumatika "zahákne", aby zůstala na svém místě. Bez tohoto háčku by plášť vyskočil z ráfku, jakmile byste ho nafoukli na vysoký tlak. Toto platí pouze pro drátěné a skládací pneumatiky v kombinaci s duší.

Ráfek bez tohoto "háčku" se nazývá Hookless. Na Hookless ráfku se pneumatika nezahákne do háčku, ale zůstává pevně spojena s bezšvovým spojením bezdušového pláště s ráfkovým lemem. Na těchto ráfcích bez háčků můžete použít pouze pneumatiky, které splňují požadované specifikace (TL/TLR) namontované v kombinaci s bezdušovým tmelem.

Pro a proti Hooked a Hookless ráfků

Kdy tedy vybrat kola s Hooked ráfky a kdy s Hookless? 

Výhody Hooked ráfků:

 - Širší výběr pneumatik
 - Lze je použít buď bezdušově, nebo s duší
 - Větší rozsah tlaku v pneumatikách

Nevýhody Hooked ráfků:

 - Vyšší hmotnost
 - Složitější výroba (a tedy dražší)

Výhody Hookless ráfků:

 - Nižší hmotnost
 - Silnější ráfky
 - Snazší výroba (a tedy nižší výrobní náklady)

Nevýhody Hookless ráfků:

 - Vyžadují specifické bezdušové pneumatiky (ne všechny bezdušové pneumatiky jsou vhodné)
 - Omezený výběr pneumatik
 - Omezení tlaku v pneumatikách na 5 barů / 70 psi (pro pneumatiky o šířce 28 mm)

Dostupné pláště pro různé typy ráfků

Jak jste si již přečetli, výběr plášťů je důležitým faktorem. Téměř všechny dostupné pláště jsou vhodné k montáži na hooked ráfky, což usnadňuje volbu oblíbené pneumatiky. S Hookless ráfky je ovšem situace jiná.

Pokud máte kola s Hookless ráfky, můžete na ně namontovat pouze bezdušové pláště. Výběr plášťů plně kompatibilních s Hookless ráfky je však stále omezený.

Šířka a tlak plášťů

Kromě značky a typu pláště jsou důležité i další faktory, jako je jejich šířka a tlak. Zejména u Hookless ráfků hraje tlak v pláštích klíčovou roli.

Tlak je vždy důležité téma. Širší pláště jsou v módě a není tomu jinak ani u silničních plášťů, kde už je dnes 28 mm standardem. Širší pláště nabízejí vyšší komfort díky nižšímu tlaku, zejména v bezdušovém provedení.

Pozor: S moderními širokými pneumatikami nelze použít tradiční tlakování na 9 nebo 10 barů. Na Hookless ráfcích je to dokonce nebezpečné, protože příliš vysoký tlak může způsobit, že plášť vyskočí z ráfku. Tak si dejte pozor!

Tento článek byl převzat od FFWD. 

Už v tom máte jasno? Pokud si stále nejste jistí, který druh ráfku je pro Vás vhodný, napište nám, rádi poradíme. 

Kontaktujte nás

Nejčtenější články

Přes 20 let na trhu
Přes 20 let na trhu

Kvalita prověřená časem

Top značky
Top značky

Pouze ověřené produkty

Odborný personál
Odborný personál

Poradíme vám s výběrem

Autorizovaný servis
Autorizovaný servis

V zázemí dvou prodejen

Náš tým je tu pro vás
+420 417 532 677
+420 417 532 677

Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.

info@koloshop.cz
info@koloshop.cz

Odpovíme do 24 hodin