Skoro se tomu nechce věřit, ale původní podoba trailového hardtailu GT Zaskar LT byla představena již před dlouhými čtyřmi lety! Od té doby si tato nová odnož, jinak tradičně sportovně orientované řady Zaskar značky GT, našla řadu příznivců, ale získala si i uznalé pokývání hlavou od řady novinářů a testerů.
Zmíněné 4 roky jsou ale dost dlouhá doba na to, aby se i takto povedené a všestranné kolo dočkalo zaslouženého faceliftu, včetně aktualizace geometrie a zůstalo díky tomu ve spojení s aktuálními trendy. Zároveň je třeba zdůraznit, že se již u předchozí podoby podařilo velice dobře zacílit trailový hřebíček na hardtailovou hlavičku, proto nebylo nutné předělávat celé kolo od podlahy, naopak stačily spíš jen dílčí úpravy.
Veskrze zábavný GT Zaskar LT se totiž již od počátku vezl na vlně moderních, spíše delších a nižších pevných rámů, které dodnes čerpají inspiraci z takzvané „britské školy.“ Vše dále doplnila charakteristická konstrukce rámu „Tripple Triangle“, 29“ kola, 130 mm zdvihu vidlice… k tomuto receptu už stačilo přidat jen rozumnou komponentovou skladbu a vše okořenit příznivými cenami a žádaný kousek byl na světě.
*Ostatně podívejte se sami na aktuální nabídku strojů GT Zaskar LT u nás na Koloshopu.
Pokud byste vedle sebe postavili GT Zaskar LT první a druhé generace, nejspíš si všimnete pár rozdílných bodů či lehce pozměněných křivek samotného rámu. Nebudou-li ale tato kola stát přímo v zákrytu, upoutá váš zrak spíše rozdíl v laku než odlišná konstrukční řešení. Každopádně pár změn lze na novém kole – GT Zaskar LT G2 – samozřejmě najít.
Na pohled nejvíce patrnou změnou by mohla být podoba patek, které byly u 1. generace štíhlé a zakulacené, u generace č. 2 jsou klasičtější, ostřeji řezané. Vedle této optické odchylky je potřeba vypíchnout nově přidané patky typu UDH (možnost montáže řazení SRAM Transmission), ale také přesunutí třmene zadní brzdy z vnitřku rámu na klasičtější a výrazně lépe přístupné místo na vzpěrách nad patkou.
Další novinky na samotném rámu se už hledají trochu hůře. Zmínit můžeme třeba ve spodní části lehce prohnutou sedlovou trubku, která vytváří více místa pro zadní kolo a reaguje též na změny v geometrii, což je asi nejzajímavější bod inovací.
Jestliže je potřeba hledat rozdíly v podobě a konstrukci rámu pomalu s lupou v ruce, v případě geometrie se zdá být mezigenerační upgrade na určitých místech o něco výraznější. Kupříkladu úhel hlavové trubky se posunul o jeden stupeň, konkrétně z hodnoty 66° na aktuálních 65°. Společně s ním byla napřímena trubka sedlová, jejíž efektivní úhel se posunul z původních 75° na 76°.
V případě sedlové trubky je snad ještě zajímavější její výrazné zkrácení, zřejmě požadavek řady uživatelů, kdy byla třeba u velikosti M sedlová trubka „zaříznuta“ o nemalé 4 cm (400 mm oproti 440 mm). Tento krok by měl podpořit agresivnější vzhled, dopřát jezdci více místa nad rámem a zároveň umožnit použití extra dlouhých teleskopických sedlovek*.
*Toto ale, bohužel, neplatí pro výrobcem instalované modely, které končí hodnotou zdvihu na úrovni 170 mm (u velikostí L a XL).
Pokud bychom měli vyzdvihnout ještě jednu hodnotu, která byla s příchodem Zaskaru LT G2 výrazněji upravena, pak je to délka zadní stavby, která se smrskla z původních 450 mm na výrazně úspornějších 440 mm.
Poznámku pod čarou by mohla zaplnit ještě jedna dodatečná informace hovořící o tom, že zatímco dva základní modely GT Zaskar LT Comp a Zaskar LT Elite budou využívat vidlice se zdvihem 130 mm, tak si nejvyšší model Zaskar LT Pro vysloužil vidlici Marzocchi Bomber Z2 se zdvihem 140 mm, což tomuto kolu přidá na schopnostech a také řízení na klidu (ještě o něco volnější úhel vidlice).
Jak už asi dostatečně důrazně vyznělo z předchozího textu, změny mezi první a druhou generací modelu GT Zaskar LT nejsou kdovíjak zásadní, zlomové či revoluční, zároveň ale nejsou malicherné a nepodstatné. Podle všeho, co o nových strojích z této rodiny víme, se zdá, že nový Zaskar LT bude ještě o něco schopnější, zábavnější, nabídne i více jistoty v terénu, ale také více prostoru pro budoucí úpravy.
Stačí si jen na stránkách Koloshop.cz vybrat vašemu rozpočtu a vašim požadavkům odpovídající model (Comp, Elite, Pro), případně preferované barevné provedení, jelikož se modely Comp a Elite nabízí vždy ve dvou různých odstínech.
V rámci Superior Test Days, pořádaných v teplické prodejně Koloshopu, jsem měl možnost otestovat novinku, která mě při představení zaujala na první pohled. O jaké kolo šlo a jaké byly mé první dojmy?
Za těch asi 22 let co se pohybuji v cyklistice, mě už jen tak něco nenadchne. Často vnímám, že jde jen o marketing než o vylepšení nějakého produktu, nebo vznik něčeho fakt zásadního. Posledními…
Když se pohybujete na hranicích materiálu i vlastních schopností, chcete mít na kole prostě to nejlepší, co trh s plášti nabízí. Obzvlášť když sjíždíte téměř kolmé skály s brutálními následky. Jak se…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin