Bude tomu přesně měsíc, kdy se světu představil znovu oživený a na trůn výkonnostního CX a gravel světa opět dosazený Cannondale SuperX. Paralelně s ním ale vývojáři v Cannondale pracovali také na výrazném omlazení jeho více dobrodružně smýšlejícího, všestrannějšího a pohodového sourozence – Cannondale Topstone Carbon.
Při prvním letmém pohledu vám možná nový Topstone Carbon dech nevyrazí a nebude vás šokovat zásadně přepracovanou konstrukcí či pozměněnou siluetou, každopádně novinek je na něm víc než dost. O hodně víc, než jen zajímavé nové laky a svěží barevné kombinace. Pojďme společně prozkoumat, jaká lákadla v sobě nový Cannondale Topstone Carbon skrývá.
Nejnovější Cannondale Topstone Carbon vstupuje na trh ve své již třetí generaci, která opět posouvá materiálové i technologické možnosti tohoto oboru o další stupínek dál. Nový Topstone přináší ještě pohodlnější jízdu, elegantnější křivky a také více integrace.
Celá rodina Topstone Carbon nadále rozvíjí revoluční koncept, který vychází ze základní otázky: „Nebylo by skvělé, kdyby i gravel biky měly odpovídající plné odpružení?“ Přičemž v Cannondale si, již při návrhu první generace Topstone Carbon, svorně odpověděli: „Hell Yeah.“
Jelikož je i nová, třetí generace, Cannondale Topstone Carbon vybavena odpružením Kingpin a jelikož může (a nemusí) využít služeb modernizované vidlice Lefty Oliver (40 mm), je prakticky zaručené, že bude každá jízda s tímto kolem příjemnější a pohodlnější než kdy dřív.
„Díky odpružení Kingpin a inovované vidlici Lefty Oliver nerovnosti snadno zmizí v rámu, pneumatiky získají lepší grip a průjezdy zatáček budou jistější.“
„Plné odpružení říkáte, ale kde je tlumič, kde jsou čepy?“ Pravda, čep je zde jen jeden, jenže ono je potřeba si uvědomit, že od gravel biku požadujeme poněkud jiné vlastnosti než od horského kola, proto nemá smysl používat stejná konstrukční řešení. To je ostatně důvodem, proč vývojáři v Cannondale již 10 let cíleně pracují na konceptu specifického zadního odpružení, které dnes známe pod označením Kingpin.
Kingpin je lehké a prakticky bezúdržbové řešení, které umožňuje omezený vertikální pohyb zadního kola bez kompromisů v tuhosti a výkonnosti rámu. Výsledkem je hladší jízda, lepší trakce a schopnost pohlcovat terénní nerovnosti při jízdě v sedě i ve stoje.
„Praktický projev odpružení Kingpin za jízdy sotva zaznamenáte, jeho přínos ale rozhodně oceníte!“
Jestliže je konstrukční posun v případě zadního odpružení Kingpin spíše decentní, u vidlice Lefty Oliver najdeme změn rozhodně víc. První z nich je dílčí navýšení zdvihu z předchozích 30 mm na současných 40 mm.
Pravda, 10 mm rozdílu není mnoho, ale fakticky se jedná o navýšení kapacity o 33%, což dokáže zaručit komfortnější a jistější pohyb na rozbitých cestách. Tím spíš, že se hodně pracovalo na celkovém vyladění kroku prostřednictvím nové vzduchové komory i přepracovaného tlumení. Lefty Oliver si i nadále hlídá prakticky nulový sag, za jízdy by ale inovovaná vidlice měla být rozhodně aktivnější a více nápomocná.
*Hodnota zadního zdvihu je značně orientační, fakticky dost těžko měřitelná, navíc ovlivněná i velikostí rámu a hmotností jezdce. Udávaný zdvih 30 mm je uveden spíše pro hrubou představu.
Rám Cannondale Topstone Carbon přichází rovněž s novým úložným prostorem StashPort situovaným, jak jsme dnes běžně zvyklí, ve střední části dolní rámové trubky. V jejím nitru lze proto převážet různé praktické doplňky, které lze snadno uspořádat do přiložené brašničky StashBag. Dvířka úložného prostoru StashPort jistí praktická a dobře ovladatelná páčka.
Každopádně, jelikož je právě řada Cannondale Topstone považována za stroj, který je schopen se s vámi vydat i na dobrodružné vícedenní expedice – bikepacking – myslelo se i na dostatek dalších montážních bodů na různých místech rámu.
*Celkové maximální povolené zatížení je 150 kg (jezdec + kolo + výbava).
Ani u nové řady Cannondale Topstone Carbon nebylo opomenuto detailní ladění každé velikosti rámu tak, aby byla zaručena optimální rovnováha mezi tuhostí, celkovou efektivitou, jistým ovládáním a samozřejmě i komfortem. Ostatně pokud máte kola Cannondale již nějaký čas v hledáčku, poté kouzelné slovní spojení „Proportional Response“ nejspíš dobře znáte.
„Pokud vaše vyjížďky s pravidelností směřují mimo asfalt, pokud s otevřenou náručí vítáte dobrodružství, rychlost a pocit lehkosti z pohybu, nebo pokud preferujete pohodové toulání se krajinou, bude nový Cannondale Topstone Carbon pro vás tím pravým společníkem.“
Využívá Cannondale Topstone Carbon klasické oborové standardy?
Ano, i u řady Topstone Carbon jsme využili řadu klasických standardů pro vyšší míru kompatibility a snazší zaměnitelnost klíčových dílů. Například středové složení je typu BSA 68 mm, patka přehazovačky je nově standardu UDH (2 modely s přehazovačkou SRAM GX Eagle T-Type), všechna kola mají klasický symetrický výplet. Pevné osy jsou také v tradičních rozměrech 142x12 mm (rám) a 100x12 mm u pevné vidlice. V případě vidlice Lefty Oliver je potřeba využít náboj Lefty 50 Hub.
Mění se geometrie kola podle toho, zda má rám pevnou vidlici nebo Lefty Oliver?
U nové generace Topstone Carbon jsme se soustředili na sjednocení geometrie pro oba druhy vidlic, proto v případě, že byste měnili pevnou karbonovou vidlici za Lefty Oliver, nebo obráceně, geometrie zůstane nedotčena.
Jak velké kotouče se vejdou do rámu Cannondale Topstone Carbon?
Vepředu i vzadu je minimální průměr kotouče 160 mm a maximum 180 mm.
Lze využít Cannondale Topstone Carbon s řazením 1x i 2x a jak velké převodníky se do rámu vejdou?
Oba koncepty řazení (1x i 2x) lze využít, díky demontovatelnému háku přesmykače, obě varianty najdete v nabídce. Maximální velikost převodníku záleží na konceptu pohonu a značce řazení. U systému 1x lze využít největší převodník 44 z. (SRAM i Shimano), v případě sestavy 2x to je kombinace 40/31 z. u Shimana a 43/30 z. u SRAMu.
Co vše lze ladit u vidlice Lefty Oliver?
Základem je tradiční nastavení tlaku vzduchu dle hmotnosti jezdce a jeho jízdního stylu. Dále je možné ladit odskok, případně využít lockout. Měnit lze také objem vzduchové komory pomocí tokenů (Ramp Rings), což se projeví na křivce odpružení.
Kolik montážních bodů je na rámu a jak velké zatížení snesou úchyty na pevné vidlici?
Montážních bodů je na Cannondale Topstone Carbon celá řada. Už jen základní trojúhelník pojme kupříkladu tři košíky na lahev (jeden na spodu dolní trubky). Využít lze i boční úchyty na pevné vidlici, které jsou dimenzovány na hmotnost plné lahve s vodou, či její ekvivalent.
Lze na rám Cannondale Topstone Carbon upevnit blatníky, případně nosič?
Především přední pevná vidlice je vybavena úchyty potřebnými pro instalaci blatníku, v případě zadní stavby jsou tyto možnosti omezené. Klasický nosič upevněný na rám v tomto případě použít nelze, na trhu jsou ale modely, které lze uchytit třeba na sedlovku. Dodržujte ale vždy pokyny výrobce.
Brzdy jsou spotřebním materiálem, ale jedním z nejdůležitějších prvků jízdního kola. Když se na trailu nebo ve městě dostanete do krizové situace, kvalitní brzdový systém může být rozdílem mezi…
Bezdušové systémy získávají v cyklistice na popularitě napříč všemi disciplínami. Často se tak v Koloshopu setkáváme s dotazy, jakou značku bezdušového tmelu zvolit a jak jej správně aplikovat. V…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:00 hod.
Odpovíme do 24 hodin