Menu
Přidejte se k nám a nic Vám neujede:
E-shop Koloshop.cz Magazín iDomestik.cz

Potřebujete poradit?

Kontaktujte nás

Sledujte Koloshop

Cannondale SuperX – Zpět na scéně, nyní jako král gravel závodů!

Legendární závodní speciál pro nezpevněné povrchy – Cannondale SuperX – se vrací znovu do hry! Přichází jako znovuzrozený, odlehčený a celkově vyšlechtěný závodní matador, který se v první řadě zaměřuje na gravel scénu, ale nezapomíná ani na svou cyklokrosovou historii.

Publikováno: 11. 2. 2025
6 min. čtení
Sdílet

Možná si vybavíte, že starší generace řady Cannondale SuperX patřila mezi takřka čistokrevné cyklokrosové speciály, které ale později začaly přejímat hrubší gravel-bikové pláště a posouvat se více právě tímto směrem. To jsme ale relativně hluboko v moderní gravel bikové minulosti, jelikož poslední roky ovládal závodní scénu mezi „štěrkolety“ jiný model – Cannondale SuperSix EVO SE. Jeho poslední velkou kořistí byl loňský historicky nejlepší čas na závodech Unbound Gravel 2024. 

Každopádně nová řada Cannondale SuperX míří ještě dál a výš. Pokud je to vůbec možné! Cílem totiž bylo stvořit kolo ještě rychlejší, s menším aerodynamickým odporem a s rámem nabízejícím vyšší míru komfortu, který by tímto způsobem aktivně bojoval proti únavě jezdce. Nezapomnělo se zároveň ani na takové prvky jako je praktická a elegantní integrace, nebo celkově snížená hmotnost! Půjdeme to rozjet?

„Nezáleží na tom, zda vás čeká přátelské víkendové měření sil v sedle gravel biku, prestižní vytrvalostní závod v prachu nebo světový pohár v CX. Nový Cannondale SuperX je zde, elegantnější a výkonnější něž kdy dříve, aby vás doprovodil až na stupně vítězů!“

Rychlý, lehký a plně vybavený

Znovuzrozený Cannondale SuperX má ve své podstatě jediný úkol. Být tím nejostřejším, nejlépe připraveným a nejefektivnějším závodním gravel speciálem, jaký na současném trhu najdete. Nabízet proto bude vysokou výkonnost, nízkou hmotnost a špičkovou aerodynamiku na úrovni silničních speciálů, s průchodností, stabilní geometrií a komfortem, jaký je potřeba při jízdě po rozbitých cestách a zapomenutých silničkách. 

Lokty ven, sklonit hlavu, zatnout svaly a neohlížet se za sebe! Cannondale SuperX má jen jeden cíl! Stupně vítězů!

Při navrhování nového rámu modelu SuperX bylo snahou jeho tvůrců spojit nejlepší postupy, konstrukce a technologie, jaké má Cannondale aktuálně k dispozici. Výsledkem je rychlostně orientovaný, přívětivě aerodynamický rám, který je zároveň o 100 g lehčí než jeho předchůdce (SuperSix EVO SE). Dokonale optimalizovaný pro současné prestižní gravel závody. 

Technickou zajímavostí může být, že se moderní závody na štěrku dost zrychlily, díky čemuž dosahují jezdci průměrné rychlosti 35 km/h. Toto je zároveň hodnota, na kterou je celý rám optimalizován a na níž byla počítána jeho aerodynamika i další vlastnosti.

Krájí vzduch a pluje nad terénem

Vzhledem k aktuálním trendům na závodní gravel scéně je sice důležitá lehkost, rychlost a nízký odpor vzduchu, zároveň se stále bavíme o jízdě po rozbitých cestách, které na kola kladou jiné nároky, než s čím se potýkají silniční speciály. Proto nejnovější SuperX využívá sofistikovanou konstrukci svého karbonového rámu, která je schopná spojit v jeden celek vysokou efektivitu i dostatečný komfort. 

Dobře patrné je to třeba na nápadném prohnutí spodní části sedlové trubky, do akce se ale zapojuje celá zadní partie rámu. Specifické tvary a profily trubek, stejně jako karbonová sedlovka ve tvaru písmene „D“ fungují jako jeden provázaný pružný element, který pohlcuje jemné otřesy a tlumí i větší rázy, aby byl jezdec déle svěží a soustředěný a vydal ze sebe skutečné maximum.

Podstatným tématem u nového rámu Cannondale SuperX je také důsledná aplikace konstrukční filosofie Proportional Response, která se stará nejen o dokonalé přizpůsobení každé velikosti konkrétní postavě jezdce (6 velikostí, 46-51 cm), ale jde ještě dál. Fakticky až na úroveň vrstvení materiálu se snahou nabídnout každému, kdo usedne na toto kolo, stejně kvalitní zážitek, odpovídající hmotnost, tuhost i poddajnost. Zkrátka stejně skvělé jízdní vlastnosti.

Nostalgický závan cyklokrosu!

Doposud jsme se „točili“ především v rovině moderních gravel závodů a částečně přehlíželi kořeny modelu SuperX pevně spojené s cyklokrosem. Ani na ten se při vývoji rozhodně nezapomnělo. Ač je nový SuperX laděn a optimalizován především na gravel závody, zároveň zůstává více než schopným CX matadorem. V principu jej stačí obout do příslušných plášťů (šířka 33c) a můžete se rázem postavit na start prakticky jakéhokoliv cyklokrosového klání!

Při takové příležitosti jistě oceníte již vzpomínanou lehkost, tuhost a výkonnost, ale také velkou prostupnost (místo pro bláto), nebo třeba moderní geometrii se stabilním projevem řízení i dostatečně pohotovými reakcemi. Pamatováno bylo zároveň i na patřičně otevřený hlavní trojúhelník a plochou spodní část horní trubky, která vás při běhu s kolem na rameni rozhodně tlačit nebude.

Modely Cannondale SuperX na Koloshop.cz

FAQ – Aneb co vše byste chtěli vědět o Cannondale SuperX?

Proč se Cannondale rozhodl vrátit k názvu SuperX a nahradit jím dosavadní označení SuperSix EVO SE/CX?

Jelikož modelové označení SuperX je jednoduše působivé, má bohatou historii a je celkově výstižnější. S původním přechodem na označení SuperSix EVO SE/CX jsme chtěli celé názvosloví zjednodušit, sjednotit, ale nakonec se ukázalo, že je toto „zhuštění“ pro řadu zákazníků spíše matoucí. Už nechceme dále mixovat názvy závodních kol určených pro silnici (SuperSix EVO) a gravel (SuperSix EVO SE) či cyklokros (CX). Proto se vracíme k označení SuperX, které bude jednotné pro závodní kola s berany určená mimo asfalt. 

Jak široké pláště lze obout do rámu nového SuperX?

Rám je navržen pro pláště s maximální šířkou 48 mm, v případě vidlice je to až 51 mm. V obou případech je počítáno s bezpečnostní rezervou 4 mm. 

Jsou u nové řady SuperX využity tradiční oborové standardy, nebo spíše originální řešení Cannondale?

Snažili jsme se využít ta nejlepší a nejpraktičtější řešení. Kupříkladu středové složení je klasické závitové (BSA 68 mm), hlavové složení je integrované (IS245-COA). Použity jsou tradiční pevné osy 100x12 mm a 142x12 mm, stejně tak i symetrický výplet zadního kola a patka standardu UDH (už žádné Ai – asymmetric integration). 

Na druhou stranu využíváme osvědčenou originální konstrukci sloupku řízení „Delta Steerer“ usnadňující vnitřní vedení kabeláže, D-Lightful sedlovky (kompatibilní s modely SuperSix 3. generace a CAAD13), nebo integrované řízení SystemBar R-One.

Lze na tomto rámu použít řazení 1x i 2x?

Ano, obě možnosti jsou dostupné, obě se zároveň objevují v nabídce jednotlivých modelů. Změnu lze provést poměrně snadno díky demontovatelnému háku přesmykače, který může sloužit i jako úchyt pro vodítko řetězu, v případě využití systému 1x, a to s převodníky do velikosti 46z.

Kolik košíků na lahev je možné upevnit na rám a jsou zde i další montážní body?

Dokonce i nejmenší velikosti (46 cm) nabízí místo pro dva košíky. Jelikož se ale jedná o čistě závodní kolo, jsou další montážní body omezeny na opticky šikovně ukrytý úchyt na horní trubce sloužící pro upevnění snadno dostupné a obvykle i aerodynamicky tvarované brašničky. 

Jak velký je rozdíl mezi rámy vrcholné řady LAB71 a dalšími modely?

Předně rám z řady LAB71 SuperX ve velikosti 56 váží méně než 900 g! Dosaženo je toho díky použití specifických uhlíkových vláken s vysokým modulem pevnosti. Také ostatní karbonové modely SuperX využívají špičkové materiály, hmotnostní rozdíl mezi nimi a řadou LAB71 je zhruba 100 g při zachování stejné pevnosti, odolnosti a cílené poddajnosti. Ve všech případech platí naše doživotní záruka na rám.

Je rám SuperX schválený pro závody UCI?

Samozřejmě! Nové rámy byly použity už při Mistrovství světa v gravelu (UCI 2024) jezdci jako jsou Alison Jackson, Laura King a Ted King.

Nejčtenější články

Přes 20 let na trhu
Přes 20 let na trhu

Kvalita prověřená časem

Top značky
Top značky

Pouze ověřené produkty

Odborný personál
Odborný personál

Poradíme vám s výběrem

Autorizovaný servis
Autorizovaný servis

V zázemí dvou prodejen

Náš tým je tu pro vás
+420 417 532 677
+420 417 532 677

Po - Pá: 9:00 až 17:00 hod.

info@koloshop.cz
info@koloshop.cz

Odpovíme do 24 hodin