Ještě relativně nedávno platilo, že ať jste vzali do ruky jakékoliv hydraulické kotoučovky SRAM (dříve Avid), tak v jejich nitru vždy kolovala klasická brzdová kapalina DOT, nikdy nic jiného! Jenže s příchodem brzd SRAM DB8, a letošní velké novinky SRAM MAVEN, naplněných minerálním olejem, se toto pravidlo otřáslo v základech! Co to ale znamená, pokud je budete chtít odvzdušnit? Mění se postup a potřebná výbava?
Než se do tohoto tématu více ponoříme, můžeme si na začátek připomenout pár základních faktů. Profi i domácímu mechanikovi, by mělo být jasné, že do brzd SRAM DB8 a MAVEN nelze použít kapalinu DOT, ale pouze vhodný minerální olej. Výrobcem doporučený a odzkoušený je Brake Oil značky Maxima. S tímto výrobcem totiž SRAM pojí úzká spolupráce.
Minerální olej máme vybraný, ale co zbytek? Lze použít stávající odvzdušňovací sadu na brzdy SRAM, pouze ji vypláchnout a naplnit „minerálkou“ místo DOT? V žádném případě!
Nejen pro brzdy SRAM platí, že je systém pracující s minerálním olejem mnohem citlivější, využívá jiné těsnění, jiné materiály, které by agresivní brzdová kapalina DOT rychle rozleptala. Proto je pro brzdy, naplněné minerálním olejem, potřeba používat speciální sadu na odvzdušení brzd SRAM určenou čistě pro práci s tímto brzdovým médiem.
Vývojáři ve SRAMu nám to asi chtějí udělat zajímavější, proto používají různá řešení u různých brzd. Díky tomu musí být ve střehu jak mechanik profesionál, tak i zručný domácí cyklo-kutil.
Jeden ne zrovna zanedbatelný chyták se skrývá v odvzdušňovacím portu jednotlivých brzd SRAM. Svojí vůbec první minerální brzdě, modelu DB8 (letos upgradovaná na SRAM DB8 Stealth), dopřál SRAM, zřejmě pro lepší rozlišení, klasický šroubovaný odvzdušňovací port jak na páce, tak i na brzdovém třmeni (prasátku). Pro tuto brzdu poté začal nabízet Bleed Kit Standard.
To by bylo vcelku pochopitelné, pokud by s tím vším nezahýbal příchod novinky SRAM MAVEN, která dostala modernější a praktičtější rozhraní Bleeding Edge.
Pozn.: Rozhraní Bleeding Edge pro brzdy MAVEN (pro brzdy SRAM s minerálním olejem současné a budoucí) má trochu jiné rozměry než stejné řešení určené pro brzdy SRAM s kapalinou DOT.
Společně s tímto řešením se proto na trhu objevil Sram Bleed Kit V2 a to jak v základní verzi Standard, tak i dílenské variantě Pro. Rozdíl mezi verzemi Standard a Pro je především v podobě, kvalitě a konstrukci stříkaček, kdy jsou základní určené pro občasné použití (doma), profesionální pro užití pravidelné (v servisu).
Novější podoba sady na odvzdušnění brzd Sram Bleed Kit V2 je vybavena (ve verzi Standard i Pro) trojicí hadiček, dvě jsou se šroubovacím rozhraním, jedna s koncovkou Bleeding Edge. Pokud si pořídíte jednu z těchto sad, máte jistotu, že obsloužíte jak brzdy SRAM DB8, tak i nový MAVEN. Následně se stačí jen rozhodnout, zda vám vyhovuje kutilská sada Standard, nebo bude lepší dílenská verze Pro, případně zda budete chtít sadu s kapalinou, nebo bez.
Starší odvzdušňovací sadu Sram Bleed Kitu, která nabízí jen dva šroubovací porty, využijete jen pro práci s brzdou DB8.
Nyní již tedy víme, jaké existují druhy odvzdušňovacích sad SRAM pro brzdy s minerálním olejem, a že modely DB8 a MAVEN nemají na prasátku identické porty (na páce je v obou případech port se závitem).
Klíč k tomu, jak tato rozdílná řešení poznat na první pohled, je naštěstí jednoduchý. Klasický (šroubovaný) port je uzavřen šroubem, moderní Bleeding Edge je zaslepen gumovou zátkou.
Pokud tedy zvolíte správnou odvzdušňovací sadu a vhodný minerální olej, máte z velké části vyhráno. Následně už stačí jen dodržet předem určený postup, který se ale u brzd SRAM s minerálním olejem a s kapalinou DOT prakticky neliší. Proto, pokud máte zažité vlastní zkušenosti se starší „DOTkou“, neměli byste pohořet ani s moderní „minerálkou“.
Chcete-li mít naprostou jistotu, není snazší cesty, než se objednat na servis k nám.
Díky neustálému vývoji horských kol a elektrokol se posouvají hranice schopností jezdců, čímž rostou také nároky na nekompromisní výkon brzd. Na tyto potřeby Sram odpovídá svým doposud nejvýkonnějším…
Značka SRAM byla v oblasti brzd vždy věrná klasické brdové kapalině DOT, a to vlastně i v dobách, kdy kotoučové brzdy tohoto výrobce nesly jméno Avid. Tato, svého času zdánlivě nepřekročitelná…
Vedle hnací soustavy každého dopravního prostředku jde ruku v ruce brzdná soustava, kde tvoří nejpodstatnější část celého systému. U jízdního kola tomu není jinak. Aby vaše kotoučové brzdy plnily…
V několika našich předešlých článcích jsme již zmínili takzvaný "bezdušový systém". Rádi bychom vám následujícím článkem chtěli vysvětlit, o co vlastně jde a co je pro tento systém potřeba.
Řetěz je jeden z nejvíce namáhaných a také často měněných komponentů. Vyplatí se mu věnovat pozornost. Ať už jde o jeho správnou údržbu (mytí, mazání), správné spojení nebo určení odpovídající délky.…
Kvalita prověřená časem
Pouze ověřené produkty
Poradíme vám s výběrem
V zázemí dvou prodejen
Po - Pá: 9:00 až 17:30 hod.
Odpovíme do 24 hodin